De Volvo XC40 is reeds de 13e Volvo die in de fabriek van Volvo Cars Gent van de band rolt. Na ondermeer de Volvo S40, C30 en XC60 is het dus de Volvo XC40 die de fakkel in Gent mag overnemen. Een ‘kleine’ SUV die voornamelijk vrouwelijke kopers over de streep moet trekken. We reden de vreemde eend in de bijt onder de XC40-motorisaties: de T5 AWD.
Cutiness redefined
Het design van de XC40 verdeelt de meningen. Daar waar alle andere Volvo’s uit het gamma algemeen als elegant bestempeld kunnen worden is het toch even aftasten bij de XC40. Vooral de opvallende B-stijl zorgt voor de nodige discussies, al geeft het de XC40 wel een vrij unieke look. Helaas heeft het zo ook haar nadeel voor het zicht schuin naar achter. Gelukkig zijn er wel joekels van zijspiegels en is er ook de optionele dodehoekwaarschuwing. Het front en de derrière van de Volvo XC40 blijven wel ongekend Volvo.
In combinatie met de dieprode kleur (Fusion Red) ziet deze XC40 er echt wel girly uit. Dat is niet per se negatief bedoeld, maar op een bepaald moment had ik de overweging gemaakt om een bordje te maken “This is my wife’s car”. Het R-Design pakket brengt dan wel weer de nodige stoerheid. Visueel die opsmuk herkennen kan door de talrijke logo’s, twee geïntegreerde uitlaten, skideplates in ‘high gloss black’ en lichtmetalen 18 inch velgen. Ons testexemplaar kon zelfs rekenen op 20 inch velgen met deels matte afwerking. Wie de bumpers en zijschorten extra in de verf wil zetten, kan opteren voor de Exterior Styling Kit die deze onderdelen een (Cutting Edge) aluminium look geeft.
Kofferstof
Het R-Design binnenin kan je ondermeer herkennen aan de aluminiuminleg. De gelijkenissen met de andere telgen van de Volvo familie zijn strijkend, al is de kofferstof als afwerking van de zijdeuren toch wel even schrikken. Wel origineel, maar vooral een goedkope oplossing. Verder wordt het interieur gedomineerd door het centraal aanraakscherm dat we reeds kennen van de XC60 en de S80 waar zo goed als alle snufjes inclusief verwarming/airco via de vingers bediend moet worden. Het reduceert het aantal knoppen in het interieur drastisch. Dat van de snufjes vinden we megahandig, dat van de verwarming iets minder. Misschien zijn we toch nog niet techy genoeg om van een vertrouwde draaiknop afscheid te nemen?
Verder zit het interieur vol met handige en ook wel minder handige opbergvakjes. Zelfs een uitneembare mini-vuilbak. Ook de digitale tellerpartij springt opnieuw in het oog, al mist deze nog steeds enige scherpte. Het submenu dat je via de toetsen op het stuur moet bedienen is ook een beetje een digitaal doolhof en staat in schril contrast met het gebruiksgemak van het centraal touchscreen scherm. Je kan er zelf de hoofdsteunen achteraan mee naar beneden klappen. Ideaal om de achterpassagiers het zwijgen op te leggen, al is het vooral om meer zicht naar achteren te creëren. De zetels en afwerkingskwaliteit zijn ook top. Enkel de plastieken schakelflippers achter het stuur zijn toch wel voor verbetering vatbaar.
Lava Orange
De R-Design uitvoering kan rekenen op een sportchassis met sportiever afgestelde vering. Klinkt sportief, maar in realiteit blijft deze XC40 op comfort gefocust ondanks de ferme sloeffen. Dat past ook het best bij het karakter van deze wagen. Standaard komt de R-Design uitvoering met alcantara, maar ons exemplaar beschikte over zetels in ‘Arianne’ leder. Voor wie echt zot wilt doen kan de vloerbekleding in lava orange laten optrekken. Ook het stuurgevoel sluit zich daarbij aan. De zithouding is dan ook verrassend hoog, en de XC40 voelt ook een stuk groter aan dan wat je vanaf buitenaf zou verwachten. Ons testverbruik kwam maar net uit onder 10 liter per 100 km. De prestaties zijn gelukkig wel vrij straf: van 0 tot 100 km/h in een degelijke 6,5 seconden.
Budget
Een Volvo XC40 is er al vanaf € 30.900, maar verwacht weinig franjes. 150 pk voor de D3 en 156 pk voor de T3 lijkt ons net niet voldoende, maar onze T5 met 247 is dan weer van het goed teveel. Een T4 of D4 met beide 190 pk lijkt ons de ideale tussenoplossing. De T5 komt wel standaard met vierwielaandrijving en automaat, maar de vanafprijs start pas bij € 45.050 (Momentum uitvoering). Die automaat is trouwens te bedienen via een traditionele schakelpook op de middenconsole, niet via de draaiknop zoals bij de S90 bijvoorbeeld. De standaarduitrusting is wel meer dan compleet van de T5 R-Design: verkeersbordherkenning, lijnassistentie, digitale tellerpartij, cruise control, LED koplampen met automatisch grootlicht, interieurlucht kwaliteitssysteem met actieve koolstoffilter, R-Desing sportstuur en parkeersensoren achteraan. Door enkele leuke snufjes zoals een panoramadak, een 360° camera, elektrisch verstelbare stoelen, elektrische kofferklep, getinte ruiten etc. tikt onze testwagen af op toch een stevige € 58.320. De optiepolitiek is wel een stuk vriendelijker dan de Duitsers.
Conclusie
Het is tegenwoordig moeilijk om argumenten op tafel te leggen die niet in het voordeel spelen van de huidige generatie Volvo’s. Bij de T5 motorisatie van de XC40 is dat wel gemakkelijk: de prijs en het verbruik. Voor de rest is de XC40 een uitzonderlijk complete auto die vooral scoort op ruimte, comfort, interieursfeer en snufjes. We kunnen dus enkel aanraden om Volvo’s kleinste SUV met een minder krachtige en dus budgetvriendelijkere benzine- of dieselmotor te nemen.
Auto | Volvo XC40 T5 AWD R-Design |
---|---|
Motor | 1.969 cc R4 turbobenzine |
Maximum vermogen | 247 pk bij 5.500 rpm |
Maximum koppel | 350 Nm bij 1.800 rpm |
Overbrenging & transmissie | Permanente vierwielaandrijving & achttrapsautomaat |
0-100 km/h | 6,5 s |
Topsnelheid | 230 km/h |
CO2 uitstoot | 164 g/km |
Normverbruik | 7,1 l/100 km |
Testverbruik | 9,6 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 45.050 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 58.480 |
BIV | € 1.007,67 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 418,96 |