Land Rover’s nieuwste, de Range Rover Velar, gooit hoge ogen. De Velar is zonder twijfel de meest gestroomlijnde Land Rover ooit. De Velar komt mooi tussen de Evoque en de Range Rover Sport al leunt het prijskaartje toch erg dicht bij die laatste aan. Tijdens ons Cars For Life weekend bezorgde Land Rover ons de Velar R-Dynamic D300 HSE, een ultieme alleskunner zo bleek.
De holding Jaguar Land Rover is er na de overname door TATA Motors in een vrij korte periode in geslaagd Groot-Brittannië opnieuw op de auto-kaart te plaatsen. Met het nodige succes maar ook met de nodige groeipijnen voor het thuisland. Nieuwe Jaguars en Land Rovers werden vlotjes naar onze kop gesmeten. Bij Land Rover zagen we de laatste jaren de nieuwe Discovery, de Discovery Sport (aka Freelander), de Evoque, Evoque Convertible, de vernieuwde Range Rover en de vernieuwde Range Rover Sport. En dus ook de Velar. Een model tussen de Evoque en de Range Rover Sport. Dat laatste is relatief, want tussen de Velar 2.0D en de Range Rover Sport 2.0 SD4 zit amper een prijsverschil van € 1.600. Het gat met een gelijkaardig gemotoriseerde Evoque is dan wel weer meer dan 10.000 euro.
“Tussen de Velar 2.0D en de Range Rover Sport 2.0 SD4 zit amper een prijsverschil van € 1.600.”
Above and Beyond
De Velar omschrijven als een Jaguar F-Pace met ander design vinden we nogal ondankbaar tegenover het werk dat Land Rover in de Velar heeft gestoken. Vooral in het 4×4 systeem heeft Land Rover extra eigen DNA gepompt. De Velar is 7 cm langer dan de F-Pace waarmee de Velar haar onderstel deelt, maar op één of andere manier lijkt de Velar toch een stuk groter. Wellicht door de naar achteren toe smaller wordende achterkant. Fijne details zijn de in de koetswerk geïntegreerde portiergrepen à là Tesla. Bij het sluiten van het voertuig en vanaf een bepaalde snelheid zakken de grepen opnieuw in het koetswerk. Ook subtiel is de onder de achterspoiler ingewerkte achterruitwisser die volledig uit het zicht zit.
In profiel is Velar in principe een iets strakker getrokken Range Rover Sport. In tegenstelling tot de Sport is het design van de Velar wel volledig à point, of laat ons zeggen volledig Range Rover. Onze Velar was uitgerust met elektrisch gestuurde luchtvering (standaard op de D300) waarbij verschillende rijhoogtes ingesteld kunnen worden. Bij stilstand zakt de wagen 4 cm om het in of uitstappen zo gemakkelijk mogelijk te maken. De achterkant kan extra laag geplaats worden om zo de inkopen of ander gerief gemakkelijk in of uit de koffer te laden.
“De Velar omschrijven als een Jaguar F-Pace met ander design vinden we nogal ondankbaar.”
Daartegenover staat dat de luchtvering ook 4 cm hoger kan geplaatst worden om extra bodemvrijheid en andere terrein vaardigheden aan te moedigen. Het levert alvast een bodemvrijheid van 25 cm, een overloophoek van 24° en een afloophoek van 30° op. De hoogte van de luchtvering heeft onrechtstreeks ook een impact op de looks van de wagen. In de laagste stand ziet de Range er uit als een kleine SUV, in de hoogste stand hoeft de Velar dan weer niet onder te doen voor de rest van de groter uitgevallen Land Rover familie.
R Dynamic HSE
Range Rover geeft klanten keuze tussen de Velar en de Velar R-Dynamic. In haar eerste levensjaar is de Velar ook te bestellen als First Edition die enkel beschikbaar is op de D300 (3 liter V6 diesel) en P380 (3 liter V6 benzine). De vanafprijs voor die laatste is een minder malse € 109.900, maar de First Edition heeft dan ook zowat alle denkbare opties: 22 inch velgen, matrix laser-LED koplampen, een dak in contrastkleur, panoramadak, verwarmd stuur, head-up display, 20-voudig verstelbare verwarmde/gekoelde voorstoelen … De meerprijs van de R-Dynamic bedraagt dan weer ‘maar’ € 3.500 t.o.v. een standaard Velar. De extra’s die de R-Dynamic brengt zijn vooral visueel: geïntegreerde uitlaten, contrasterend zwart dak en specifiek bumper design. Laat ons eerlijk zijn de Velar komt het best tot zijn recht met deze R-Dynamic aanpassingen. Zonder zichtbare uitlaten ziet de achterkant er nogal kaal uit.
Land Rover biedt drie extra uitrustingsniveaus aan voor de Velar:
- S: 19 inch grijs getinte velgen, LED koplampen, verwarmbare buitenspiegels met dimfunctie en instapverlichting, geperforeerde lederen zetels, achteruitrijcamera, Touch Pro navigatiesysteem en het Meridian surround-sound systeem met 11 luidsprekers (+ € 7.200).
- SE: 20 inch grijs getinte velgen, Matrix LED koplampen, Meridian geluidssysteem met 17 luidsprekers en het Park & Drive pack dat dodehoek herkenning, verkeersbordherkenning, slaperigheid waarschuwing, detectie achterliggend verkeer en 360° parkeerhulp omvat (+ € 5.200 t.o.v. S)
- HSE: 21 inch grijs getinte velgen, elektrisch verstelbaar stuurwiel, 20-voudig verstelbare voorzetels met massagefunctie en het Park Pro & Drive Pro pack dat adaptieve snelheidsregelaar met file assistentie, lijn assistentie en automatisch in- en uitparkeren omvat (+ € 8.300 t.o.v. SE).
Opties zoals een panoramisch dak, dakrails, intelligente grootlichten (dat leidt tot waanzinnig lichtspel), een airco met 4 zones, het on/off-road pack (met Terrain Response 2 en All Terrain Progress Control), verwarmde voorruit, omgeving camerasysteem met doorwaaddiepte sensoren, actieve achter differentieelvergrendeling, het multimediasysteem achteraan met 2 geïntegreerde 8-inch schermen in de hoofdsteunen, DAB, elektrische in- en uitklapbare trekhaak drijven het prijskaartje van de Velar op tot net geen € 105.000. Als extraatje zijn er nog gepersonaliseerde instaplijsten met je eigen naam: € 887.
All Terrain Progress Control
Wie van plan is om met deze luxeslee offroad te gaan vinkt dus beter het On/Offroad Pack aan op de optielijst (€ 858). Het geïntegreerde Terrain Response 2 geeft keuze uit: Eco, Comfort, Dynamic, Gras/Gravel/Sneeuw, Modder/Rotsen, Zand en Auto rijmodi. Wegens gebrek aan ervaring zijn we niet volledig off road gegaan met de Velar, maar de auto heeft dus wel alle snufjes aanwezig om haar mannetje te staan in het terrein. Dankzij All Terrain Progress Control kan de bestuurder het gas geven en het remmen overlaten aan de computers die naar gelang de ondergrond en hindernissen zelf de nodige kracht naar de wielen met het meeste grip stuurt of bepaalde wielen gaat afremmen. Ook handig tijdens terreinwerk is het omgevingscamera systeem met doorwaaddiepte sensoren. Camera’s vooraan en aan de zijkant tonen een perfect beeld op eventuele obstakels die je beter ontwijkt. Het is tevens handig om tijdens moeilijke parkeermanoeuvres de situatie beter in te schatten.
In de Dynamic stand, die zijn naam zeker niet gestolen heeft, kan de rijder de afstelling van de motor, het schakelen, het stuur en de wielophanging aanpassen. Die instellingen worden dan opgeslagen onder de helm-applicatie. Helaas voelt het (gigantisch) verwarmbaar stuurwiel in Eco en Comfort stand weinig direct aan. In Dynamic stand is de afstelling van de elektrische stuurbekrachtiging wel zoals we van een sportieve SUV zouden verwachten. Afhankelijk van de geselecteerde rijstand verandert ook de sfeerverlichting in het interieur. Zo verandert het interieur in een rode gloed in Dynamic stand. Optioneel kan je de kleuren wel zelf manueel instellen. Met de achttrapsautomaat in Sport stand wordt de gas- en schakelrespons nog net dat ietsje sneller.
“Het sportieve romige dieselgeluid van de voornamelijk in aluminium opgetrokken 3 liter V6 is een aangename verrassing.”
Ondanks de aluminium carrosserie moet de Velar altijd 2 ton meesleuren wat ondanks de torque vectoring (verschillend koppel per wiel) en adaptive dynamics (reduceren van het koetswerk overhellen) resulteert in zwaar aanvoelend bochtenwerk. Een spurt van van 0 naar 100 km/h kan wel in amper 6,5 seconden dankzij de 300 pk en 700 Nm sterke dieselmotor. Het sportieve romige dieselgeluid van de voornamelijk in aluminium opgetrokken 3 liter V6 is wel een aangename verrassing. Land Rover belooft een gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 km. Als je ferm je best doet geraak je wel onder 9 liter per 100 km, maar zelfs op de snelweg aan 125 km/h verbruikt de Velar meer dan 9 liter per 100 km.
Windsor leder
Het strakke interieur wordt gedomineerd door twee touchscreen 10 inch HD schermen. Ook de tellerpartij is volledig digitaal en is meer dan haarscherp. Diezelfde tellerpartij kan ook volledig ingesteld worden als navigatiepaneel al mist de bediening ervan enige gebruiksvriendelijkheid. Aangezien bijna alle functies via de touchscreens gebeuren is het aantal knoppen tot een minimum beperkt. Een gelijkaardige set-up vinden we terug in de nieuwe Audi A8. Fascinerend is wel hoe twee draaiknoppen geïntegreerd zijn in het onderste aanraakscherm. Deze knoppen laten toe om de rijmodi en de temperatuur aan te passen. De hoek van het centraal scherm kan ook ingesteld worden om maar aan te tonen dat de instellingen eindeloos zijn. Eenmaal inactief vormt het scherm mooi één geheel met de boordplank die wel vrij dicht tegen de knieën van de passagier komen.
“Fascinerend hoe twee draaiknoppen geïntegreerd zijn in het onderste aanraakscherm.”
Aan comfort en ruimte geen gebrek overigens, al is de instap achterin niet zo evident voor grotere mensen. Toch een puntje dat de Range Rover Sport voor heeft op de Velar. De rugleuning van de achterkant kan enkele graden schuin gezet worden naar gelang de wens van de passagiers. Vooraan missen de bovendien relatief harde stoelen toch ietwat zijdelingse steun. De koffer slikt 673 liter en door het ontbreken van een optioneel reservewiel is er onder de koffervloer ook nog extra plaats voor brol. De combinatie van bruin (Tan/Ebony) Windsor-leder, aluminium inleg in de deurpanelen en zwarte pianolak in het dashboard en de middenconsole maakt de interieursfeer compleet. Optioneel is zelfs carbon inleg mogelijk. Het interieur van de Velar is duidelijk het betere werk.
We gingen al eerder dieper in op de prijzen en optiepolitiek van de Velar, maar afhankelijk van de motorisatie is de Velar een 5.000 tal euro duurder dan de F-Pace. Enkel in de 380 pk sterke benzine variant is de P380 Velar (€ 68.200) een stuk goedkoper dan de P-Pace S (€ 77.710). Die laatste kan dan wel weer een sportiever chassis en rijkere uitrusting voorleggen. De Matrix LED koplampen verdienen ook nog een vermelding want ze optimaliseren het zicht voor de wagen tot 550 m ver. Adaptieve grootlichtassistentie houdt het vooropkomend verkeer in de gaten en creëert schaduw voor de wagen of naast de wagens voor u om zo de medeweggebruikers niet te verblinden. Werkelijk indrukwekkend en bijzonder efficiënt.
Conclusie
De Range Rover Velar lijkt de ultieme allrounder. Sexy, snel, ultiem snelwegcomfort, volledig gedigitaliseerd en geen schrik voor het betere terreinwerk. Enkel het prijskaartje en het verbruik zal er voor zorgen dat velen een droom in rook zien opgaan. Of Land Rover dus het succes van nicht Jaguar F-Pace kan evenaren lijkt ons sterkt (die laatste zit reeds aan 100.000 verkochte stuks), maar wie echt gek is van het betere 4×4 werk is bij Land Rover zeker aan het juiste adres. Wie toch meer belang hecht aan rijdynamiek klopt wel beter bij Jaguar aan, want de Jag sleurt sowieso altijd bijna 120 kg minder mee. Bij Land Rover zullen ze er zeker niet van wakker liggen moest dat zo zijn, de centjes gaan uiteindelijk toch in dezelfde pot. Datzelfde argument geldt voor de kannibalisatie van de verkoop van de Range Rover Sport al kan die laatste wel rekenen op een plug-in hybride variant. Gelukkig zijn er ook 2 liter motoren die iets budgetvriendelijker zijn.
Auto | Range Rover Velar R-Dynamic D300 HSE |
---|---|
Motor | 2.993 cc V6 twin turbodiesel |
Maximum vermogen | 300 pk bij 4.000 rpm |
Maximum koppel | 700 Nm bij 1.500 rpm |
Overbrenging | Permanente vierwielaandrijving & 8-traps automaat |
0-100 km/h | 6,5 s |
Topsnelheid | 241 km/h |
CO2 uitstoot | 167 g/km |
Normverbruik | 6,4 l/100 km |
Testverbruik | 8,8 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 67.500 (Velar) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 104.375 |
BIV | € 1.555,15 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 1.038,58 |