De Volkswagen Golf is al sinds jaar en dag één van de populairste auto’s ter wereld. In 2012 werd dan ook al de zevende generatie Golf voorgesteld en sinds eind 2016 voorzien van een facelift. In België was de Volkswagen Golf met bijna 17.000 stuks de best verkochte auto vorig jaar. Wereldwijd wordt er zelfs om de 40 seconden een Golf verkocht! Een test met de Golf kon dus zeker niet ontbreken.
De Golf is altijd al een interessante auto geweest. Zo zijn we al aan 7 generaties van deze kleine hatchback. Nu hebben we onze handen rond het stuur van de Golf 7 facelift kunnen krijgen. Plaatsen we hem naast de originele Golf VII dan merken we de nieuwe Full dynamic LED’s in de koplampen op en (zoals dat gaat bij een facelift) een opgefriste voor- en achterbumper. Wie veel oog voor detail heeft merkt ook op dat het lijnenspel op de zijkant van de Golf iets anders getekend is, waardoor de auto er breder en langer uitziet dan zijn voorganger. Een nieuw setje 17″ lichtmetalen velgen mocht uiteraard ook niet ontbreken aan de opgefriste Golf.
Aan de achterkant merken we ook enkele chromen sierstrips op de plaats van de uitlaten, een strakkere A-lijn en de nieuwe 3D-LED achterlichten. Kortom, deze facelift is met hele subtiele veranderingen een volledig andere auto geworden dan zijn voorganger.
Functioneel interieur
Ook het interieur is typisch Volkswagen. De bouwkwaliteit blijft ongezien en alle knopjes zitten precies op de meest functionele plaats. Om het de bestuurder gemakkelijk te maken is het dashboard deels gedraaid in de richting van de bestuurderszetel. Het nieuwe Active Info Display systeem begeleidt de bestuurder naar zijn bestemmingen zonder problemen. Andere opties die bij de auto te verkrijgen zijn: Lane Assist (€ 734), Dynamic Light Assist (€ 1.722) en elektrische ruitbediening op alle zijruiten in de wagen (€ 910). Ook het speciale 8″ touchscreen navigatiesysteem van Discover Media is ingebouwd te verkrijgen voor € 952 opleg.
Verder is het interieur een vertrouwd beeld uit de vorige Golf VII gebleven zodat wij nog steeds gemakkelijk onze weg er terug in vinden. Het zit voor Volkswagen dus volledig in de details wat de facelift betreft.
Trailer Assist
Een andere interessante en handige feature is Trailer Assist. Een optie die naast de Golf VII eigenlijk ook op elk ander nieuw model van Volkswagen te verkrijgen is. Wijzelf hebben de Trailer Assist eerder kunnen testen en zijn er razend enthousiast over. De optie zorgt ervoor dat je zonder problemen een aanhangwagen (lees: trailer) kan inparkeren in een bepaald vak. Hoe het in z’n werk gaat leer je in deze video. Voor de Trailer Assist zelf kan je rekenen op een kostprijs van om en bij de € 900.
Traffic Jam Assist
Nog een optie die wij persoonlijk een heerlijke binnenkomer vinden binnen het Volkswagen gamma is Traffic Jam Assist waarbij we zonder problemen de auto zelf konden laten rijden in de file en tot een snelheid van 60 km/h. Net zoals bij Tesla is deze vorm van autonoom rijden nog niet helemaal geoptimaliseerd en hou je er nog best je hoofd bij. Maar de feature is zeer interessant en als we de technologie ontwikkeling genoeg steunen kunnen we misschien na verloop van tijd zonder chauffeur gewoon onze krant lezen of werken in de auto, in plaats van kostbare tijd te verliezen aan rijden naar het werk. Traffic Jam Assist heeft een prijskaartje van rond € 1.100. De technologie remt de wagen ook zelf af in noodsituaties.
Beperkt stuurgevoel
Al van bij de eerste kilometers wordt ons duidelijk dat de Golf stuurgevoel mist. Het stuur is gewoon te licht waardoor het rijgedrag toch niet de punten scoort die we van een Golf gewoon zijn. Nu, het rijgedrag is zeker niet dramatisch, maar het stuur mocht wat zwaarder afgesteld staan. De Duitsers hebben nu ook een start/stopsysteem ingevoerd die de motor al doet afslaan bij het loslaten van het gaspedaal. Hierdoor constateren wij helaas dat de wagen soms veel te laat reageert als we bijvoorbeeld ergens een weg moeten oversteken.
Wat de prestaties betreft geen problemen met de Golf ondanks onze 1,0 liter 3-cilinder die kan rekenen op een degelijke 110 pk. Dankzij de 7-traps automaat met dubbele koppeling gaat de Golf van 0 naar 100 km/h in 9,9 seconden en stopt de naald van de teller pas bij 198 km/h. Met het luttele verbruik van 4,8 l per 100 km (volgens de fabriek) zijn dit mooie prestaties. In de realiteit ligt dit verbruik wel rond de 6 l per 100 km. Wij kwamen uit op een gemiddeld testverbruik van 6,2 liter per 100 km.
De 1.0l TSI is zowel met 85 pk beschikbaar als 110 pk. Afhankelijk wat jouw financiële voorkeur te bieden heeft. Verder heeft Volkswagen nog een splinternieuwe 1.5l TSI met 130 en 150 pk ter beschikking. Allebei de 1.5l TSI’s hebben Active Cilinder Management. Een systeem die in bepaalde omstandigheden enkele cilinders kan uitschakelen. De GTI met zijn 2.0l viercilinder krijgt ook extra paarden erbij waardoor het motorblokje nu 230 of 245 pk heeft. Wederom afhankelijk van de door jouw gekozen uitvoering.
De eGolf krijgt tegenwoordig ook extra accuvermogen waardoor de facelift tegenwoordig zo’n 300 km ver kan rijden. Dieselen doen we dan weer nog steeds met de 1.6 en 2.0 TDI’s. De 1.6 TDI zal uiteindelijk ook vervangen worden door een 1.5.
Conclusie
De vernieuwde Volkswagen Golf VII heeft nog steeds de magie van de Golf I en II niet terug. Desondanks is het een steengoede auto met een hoge afwerkingsgraad. Volkswagen heeft duidelijk ook ingezet op rijhulpsystemen waardoor de Golf toch enkele niveau’s hoger speelt dan zijn concurrenten. Ook het lage verbruik zal als een groot argument dienen om als potentiële klant te opteren voor een Golf VII 1.0 TSI. Toch voelen wij aan dat de auto wat aan de dure kant is waardoor veel klanten alsnog afgeschrikt zullen worden.
Auto | Volkswagen Golf VII facelift 1.0 TSI |
---|---|
Motor | 1.0l driecilinder TSI |
Maximum vermogen | 110 pk |
Maximum koppel | 200 Nm |
Overbrenging | Voorwielaandrijving en 7-traps automaat met dubbele koppeling |
0-100 km/h | 9,9 s |
Topsnelheid | 198 km/h |
CO2 uitstoot | 109 g/km |
Normverbruik | 4,8 l/100 km |
Testverbruik | 6,2 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 20.200,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 31.277,01 |
BIV | € 144,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 118,19 |