GLA 200

Rijtest Mercedes GLA 200 Facelift

De GLA is één van de allegaartjes in de Mercedes-familie. De GLA zweeft een beetje overal tussen. Geen 4×4, geen monovolume, geen kleintje, geen break, maar wel een brok persoonlijkheid die met de facelift extra vitaminen krijgt. De GLA 200 met 1,6 liter benzinemotor probeert ons te overtuigen.

 

What’s in a name

Ondermeer dankzij de GLA is Mercedes er in geslaagd haar verkoopsresultaten in een tiental jaar zo goed als te verdubbelen. De GLA is ondertussen een vaste waarde in ons straatbeeld en begin dit jaar werd de facelift van de GLA voorgesteld in Europese première op het autosalon van Brussel. Dankzij de vitaminekuur moet de GLA er opnieuw enkele jaren volop tegenaan kunnen. Waar kunnen we de GLA eigenlijk catalogeren? Wel, bij Mercedes weten ze het blijkbaar zelf niet goed. Op de configurator gaat de GLA als Sport Activity Vehicle (SAV) door het leven, op de prijslijst als Sport Utility Vehicle (SUV). Bij die laatste denken we vooral aan grotere auto’s, maar what’s in a name.

Mercedes GLA 200

De GLA is gewoon zichzelf, geen opgeblazen A-Klasse, maar vooral een eigen gespierd design. In basistrim (lees: zonder AMG pakket en met basisvelgen) zal de GLA wel weinig harten breken. ‘Onze’ GLA kreeg gelukkig wel een gelekte configuratie: cirrus witte lak in combinatie met zwart gelakte velgen, LED koplampen en een AMG pakket. De facelift bracht enkele milde aanpassingen aan de grille, achterlichten en koplampen. Wie kiest voor het AMG pakket kan rekenen op nieuwe zijschorten en een aangepaste achterdiffusor. Voornamelijk door de hoge en lange neus is het best wel een vrij imposante wagen zonder echt arrogant te ogen.

 

Lichtshow

In het interieur brengt de facelift enkele nieuwe materialen zoals sierelementen in zwart microvezel. We zagen het nog niet eerder maar het is eens iets anders dan houtinleg of de standaard matrixstructuur. De zwarte microvezel komt zonder meerprijs, maar is enkel mogelijk in combinatie met de AMG line (€ 3.993), sneaky. Carbon inleg is ook mogelijk (mijn persoonlijk zwak), maar kost je nog eens € 1.000. Ook nieuw is de lichtshow in het interieur als je de sfeerverlichting afvinkt op de optielijst (enkel in combinatie met Style uitvoering en het visibiliteitspakket dat een regensensor en verlichte zonnekleppen omvat). De sfeerverlichting kan zo in 12 verschillende kleuren ingesteld worden en bij het instappen past de kleur zich continue aan in alle hoofdsteunen en in de bekerhouder. Enkel voor hipsters dus.

Ardennentoppen

Eenmaal onderweg is de focus op comfort meteen duidelijk. De GLA is een comfortabele A-Klasse om het cru te zeggen en dat valt vooral op bij snelwegkilometers. De, met alcantara beklede, ‘Style’ stoelen maken de investering de moeite waard. Het zitvlak en de rugleuning zijn tevens in golfpatroon, een gezellige toets voor het interieur. Ondanks de focus op comfort kan de GLA best wel zijn/haar mannetje staan op bochtige baantjes, zoals we konden ondervinden op enkele Ardennentoppen nabij Malmedy. Belangrijk voor de sportieve rijder is dat de Sport stand van het Dynamic Select programma deze maagdelijk witte GLA in een half wild schaap omtovert. In tegenstelling tot Eco of comfort rijmodi wordt de GLA 200 dan toch een vlotte wagen. Overigens geven we nog mee dat het motorgeluid vrij prominent aanwezig is, niet storend, maar vatbaar voor verbetering.

Mercedes GLA 200

Fiscale hefboom

Wie een 2 liter verwacht in de GLA 200 komt van een kale reis terug. Het blijft relatief, want ik had de volledige week er van uitgegaan met een 2 liter op pad te zijn, tegen beter weten in. Cilinderinhoud is dus meer en meer relatief want de 1,6 liter in de GLA met 156 pk volstaat ruimschoots. In de GLA 180 levert hetzelfde blok 122 pk, maar voor beide varianten is de CO₂ uitstoot gelijk (optieloze versies): 131 g/km. Ook het vermogen heeft geen impact op het theoretisch gemiddeld verbruik dat 5,6 liter per 100 km is voor beide modellen. De GLA 180 is wel een 2.000 tal euro goedkoper dan de GLA 200. Ondanks de milde longinhoud is het verbruik niet van de poes. Zelf bij een half-bejaarde rijstijl is het een uitdaging om onder 7 liter per 100 km te duiken.

Dankzij de nodige snelwegkilometers klokte het gemiddeld verbruik af op 7 liter per 100 km, voornamelijk gereden in Eco en Sport rijmodi. Er zit dus nog wel een grotere verbeteringsmarge op de huidige generatie benzinemotoren. Wellicht hebben veel Europese merken zich de afgelopen decennia toch iets teveel toegespitst op de vele dieselmotoren, aangemoedigd door vele fiscale hefbomen. De zeventraps automaat kan af en toe een handje hulp gebruiken en dat kan via de schakelflippers. De DCT7 maakt ook veelvuldig gebruik van de zeilfunctie, maar is wel slim genoeg om in steile afdalingen in versnelling te blijven om de remmen ietwat te sparen.

Mercedes GLA 200

Night pakket

De prijs van de GLA 200 start net boven € 30.000. Best wel stevig voor deze relatief compacte auto. Het gat met de 211 sterke GLA 250 is wel bijna € 9.000. Oordeel zelf over de noodzaak, maar verschillende leuke opties verhogen de prijs van ons testexemplaar richting € 47.000. Zoals: Keyless-Go, een Night pakket (zwarte zijspiegels en zwarte accenten in de voor- en achterbumper), multi-spaak AMG velgen, een gigantisch panoramisch dak in twee delen, actieve parkeerassistentie, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorzetels, het Garmin Map Pilot navigatiesyteem, de automatische versnellingsbak, LED koplampen, automatische klimaatregeling, Harman Kardon surround systeem en sfeerverlichting. En dan nog ontbreken er enkele essentiële snufjes zoals de dodehoekspiegels. Wie zijn eigen GLA wil samenstellen is dus wel even zoet en kan dus een zure rekening verwachten.

Mercedes GLA 200

Conclusie

De GLA mag dan wel duurder en minder mooi zijn dan een A-Klasse, het extra comfort dat je in ruil krijgt is best wel de meerprijs van € 1.000 waard. Buiten het verbruik en de prijs valt er eigenlijk niets op te merken aan de GLA en bovendien brengt de facelift enkel goed nieuws. Door het hoge prijskaartje zullen er toch weinig jonge zielen uit zichzelf aankloppen voor een GLA, tenzij het om een voordeel van alle aard gaat.

Mercedes GLA 200

AutoMercedes-Benz GLA 200
Motor1.595 cc viercilinder (benzine)
Maximum vermogen156 pk bij 5.300 rpm
Maximum koppel250 Nm tussen 1.250 - 4.000 rpm
OverbrengingVoorwielaandrijving & automaat 7G-DCT
0-100 km/h8,1 s
Topsnelheid215 km/h
CO2 uitstoot131 g/km
Normverbruik5,6 l/100 km
Testverbruik7,0 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 30.250
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 47.190
BIV€ 287,08
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 245,88