De nieuwste Nissan Micra kan zo de geschiedenisboeken ingaan als transformatie van de 21ste eeuw. Zo inspiratieloos de vorige generatie, zo opvallend (Japans) de nieuwste generatie. Tegenwoordig krijgen dieselwagens het iets moeilijker in de Belgische verkoopstabellen, maar is dat nog wel terecht? We deden een tête-à-tête tussen een 90 pk sterke benzine en even sterke diesel.
K14
Plots schieten we wakker … We dachten even terug aan de vorige Nissan Micra en vielen spontaan in slaap blijkbaar. Het is misschien wat overdreven, maar de vorige Nissan Micra (codenaam K13) miste de charisma van de bolhoed-achtige K12 Micra. Het Doortje onder de kleintjes. De K13 zie je dan ook vrij weinig in het straatbeeld. De nieuwe Micra (K14) zal ook niet als de meest charismatische de geschiedenisboeken ingaan, maar het is wel een verfrissing in het straatbeeld.
De nieuwe looks komen enigszins ietwat girly over dus wellicht zal de Micra voornamelijk vrouwelijke klanten over de streep trekken, voor zover we daarover kunnen oordelen uiteraard. De zijspiegels die zwart of zilver gelakt zijn zien er vanuit de passagiersstoel uit als … flaporen. Andere opvallendheden zijn de velgen met geïntegreerde matte inzetstukken. Ook de profiellijn is karakteristiek voor de Micra en lijkt in een zatte bui te zijn getekend.
Alliantie Nissan-Renault
De Nissan Micra profiteert van de alliantie Renault-Nissan. De Micra heeft gelijkaardige afmetingen als een Renault Clio en zelfs de portierhandgrepen achteraan lijken exact gelijk. Op hetzelfde platform staan de Micra en Clio nog niet, maar het motorenpalet van de Micra komt rechtstreeks van Renault: een 0,9 liter benzine en de 1,5 liter diesel. Er is daarnaast ook een Micra met een 1 liter benzine uit eigen huis met 70 pk die net geen € 14.000 kost. Om dus meteen met de prijzen in huis te vallen, de 0.9 IG-T in basisuitvoering (Visia+) kost € 16.190, de 1.5 dCi (Visia+) kost € 17.490.
De Tekna versies waarmee onze testexemplaren waren uitgerust kosten € 3.200 meer, maar het waar voor geld is snel duidelijk: cruise control, verkeersbordherkenning, rijvakhulp assistentie (passief), navigatiesysteem, hippe 17 inch velgen, een Bose geluidssysteem, automatische halogeenverlichting, keyless go, extra veiligheidsuitrusting waardoor de Micra 5 sterren op de NCAP behaalt … en dan zijn we wellicht de helft nog vergeten. Er zijn nog twee uitrustingsniveaus tussen de Visia+ en Tekna: Acenta en N-Connecta waarbij die laatste vooral focust op connectiviteit. Een armsteun blijft wel een optie. Andere interessante opties zijn de lederen stoelbekleding (€ 1.000 inclusief verwarmde voorstoelen) en parkeerhulp met een 360° camera gekoppeld aan een dodehoekassistent (€ 500).
Verbruiksrecord
De verschillen tussen de benzine en diesel zijn niet te ontzien. Eerst en vooral de versnellingsbak. Bij de benzine is het spelen met de koppeling en het gaspedaal, bij de diesel een koud kunstje. De diesel had dan wel weer last van trillingen enige tijd na het opschakelen. Zelfs als je de schakelindicator volgt levert het een dansende toerentaltellernaald op en een schuddende koets. Aangenaam is anders, maar enkel de diesel had er last van. Bij de benzine leken de fysieke overgangen van de schakelpook vager, in de soep roeren is er niets mee vergeleken. Ook de krachtontplooiing is verschillend. Bij de benzine maakt de koppelcurve een sprong vanaf 3.000 rpm, gevolgd door special effects: een steigerende neus. De vinnigheid van deze 0,9 liter is best indrukwekkend. De diesel heeft iets minder fut, maar meer dan voldoende.
Voor beide geldt dat de vijfbak iets tekort schiet om extra brandstof te besparen. Bij 120 km/h in vijfde versnelling zit je net boven 3.000 rpm bij de benzine, gek want bij 59 km/h pinkt het lampje van de schakelindicator reeds. Bij 120 km/h zit de diesel net boven 2.000 rpm, maar bij 50 km/h in vierde versnelling draait de motor amper 1.100 toeren per minuut. Je zou voor minder naar adem happen. Het missen van een 6e versnelling is op zich geen probleem, omdat de autootjes zich pas echt in hun sas voelen in ’t stad. Of anders verwoord: op alles wat niet autosnelweg is. Een relatief groot aantal snelwegkilometers verhoogde het verbruik ‘artificieel’ tot gemiddeld 4 liter per 100 km voor de diesel en 5,4 liter voor de benzine. Na elke rit wordt op de boordcomputer het verbruik van de laatste rit weergegeven en ook het verbruiksrecord dat geüpdatet kan worden indien je er onder zit. Met de diesel haalden we enkele ritten met 3,2 liter per 100 km, met de benzine was het ‘record’ 4,2 liter. Indien het start-stop systeem actief is wordt er ook getoond hoeveel kg CO₂ je bespaart. Vrij beperkt zo blijkt.
Onze Excel kunsten leren ons dat pas na 10 jaar er een break-even is in de total cost of ownership tussen de diesel en de benzine. De aankoopprijs (inclusief BTW), de Belgische belasting op inverkeerstelling, de jaarlijkse verkeersbelasting en uiteraard het verbruik. Na vier jaar is de de benzine toch een € 1.000 tal euro goedkoper dan de diesel, ondanks een hoger verbruik. Het grootste verschil zit hem in de jaarlijkse verkeersbelasting. Voor de benzine betaal je amper € 78,66, voor de diesel € 244,53. Let wel op, de simulatie is gemaakt o.b.v. de Visia+ versie, want de Tekna uitvoering voegt een aantal gram CO₂ bij die van de Visia+.
Terug naar de weg. Enig onderstuur is op te merken in ferme bochten, het onderstel lijkt dan ook weinig in harmonie met de koets. Het stuur is dan wel weer fijn, je kan het meer dan 180° draaien zonder je beide handen van het stuur te moeten plaatsen. Bovendien is de stuurbekrachtiging perfect in balans. Bij hevig remmen lijkt de koets wel weg te lopen van het onderstel. Achter het Nissan logo op de grille zit de sensor voor de remhulp assistentie. Ook de witte strepen worden in het oog gehouden en laten indien nodig het stuur even hevig trillen.
Invigorating red
Zelden zo’n knap interieur gezien bij een ‘kleintje’. Zelfs het dashboard en de middenconsole (voor zover je het een middenconsole kan noemen) zijn in leder (of toch iets in die aard) opgetrokken, inclusief knappe stitching. Onze testmodellen hadden het ‘Invigorating red’ leder (€ 450), een echte aanrader omdat het best wel wat klasse geeft aan het strakke interieur. Centraal op het dashboard vinden we een touchscreen infotainmentsysteem gecombineerd met een resem toetsen.
De rugleuning van de voorzetels bieden opvallend veel steun. Ook de achterbank is best comfortabel, al is ze enkel geschikt voor ‘kleintjes’ door de beperkte hoofd- en beenruimte. Een Bose geluidssysteem met geïntegreerde luidsprekers in de hoofdsteunen zorgt voor de nodige geluidsbeleving. Ware het niet dat de antenne van de radio echt wel tekortschoot in ontvangstbereik.
Conclusie
Deze Nissan is bijna volwassen. De nieuwste Micra maakt indruk met haar interieur, een fair geprijsde up-to-date uitrusting, een comfortabel weggedrag, een fris design en een zuinig motorenpalet. Financieel is de benzine het interessantst en ook wel de leukste ondanks de cilinder minder. Sommige mensen beweren ook dat diesel motoren net iets schadelijker zijn dan niet-zelfontbranders door het fijn stof. Laat het er ons op houden dat met de auto rijden sowieso weinig goed doet aan de natuur. De Micra is bovendien een auto die pas volledig tot haar recht komt in de stad. Niet dat er een afkeur is voor snelwegen, maar het voelt gewoon minder ‘stabiel’ aan. De keuze tussen een Micra, Clio, Corsa, 208, Polo ect. wordt er dus nog moeilijker op. De keuze wordt wellicht beslist op twee vlakken: vereenzelviging met het design en … de finale korting bij de dealer.
Auto | Nissan Micra 0.9 IG-T |
---|---|
Motor | 899 cc driecilinder (benzine) |
Maximum vermogen | 90 pk bij 5.000 rpm |
Maximum koppel | 140 Nm bij 2.500 rpm |
Overbrenging | Voorwielaandrijving & manuele vijfbak |
0-100 km/h | 12 s |
Topsnelheid | 175 km/h |
CO2 uitstoot | 99 g/km (Tekna: 104 g/km) |
Normverbruik | 4,4 l/100 km |
Testverbruik | 5,4 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 16.190 (Viasia), € 19.390 (Tekna) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 21.500 |
BIV | € 86,78 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 78,66 |
Auto | Nissan Micra 1.5 dCi |
---|---|
Motor | 1.461 cc viercilinder (diesel) |
Maximum vermogen | 90 pk bij 4.000 rpm |
Maximum koppel | 220 Nm bij 1.750 rpm |
Overbrenging | Voorwielaandrijving & manuele vijfbak |
0-100 km/h | 11,8 s |
Topsnelheid | 178 km/h |
CO2 uitstoot | 85 g/km (Tekna: 92 g/km) |
Normverbruik | 3,2 l/100 km |
Testverbruik | 4,0 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 17.490 (Visia), € 20.690 (Tekna) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 23.000 |
BIV | € 504,03 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 244,53 |