Het belooft een spannend Formule 1 seizoen te worden. Niet alleen lijken de teams een stuk dichter op mekaar te zitten qua snelheid, maar ook Stoffel Vandoorne begint aan zijn eerste F1 seizoen en dat zorgt voor héél wat positieve stress. Na twee testweken in Barcelona zetten we de belangrijkste vaststellingen op een rijtje.
Ferrari topfavoriet?
Niet Mercedes, maar Ferrari stond na twee weken testen op het circuit van Catalunya bovenaan de tijdstabellen. Zowel Raikkönen als Vettel stonden (ruim) voor het Mercedes duo Bottas en Hamilton. Bottas vervangt wereldkampioen Rosberg die zijn helm letterlijk aan de haak hangt. Het blijft koffiedik kijken in hoeverre Mercedes tijdens de testen heeft doorgeduwd, maar wat zeker is is dat Ferrari het zowel op vlak van betrouwbaarheid als snelheid goed voor mekaar heeft. Oude rot Filipe Massa in de Williams en jonge wolf Verstappen in de Red Bull volgen op korte afstand. Bottas wist maar liefst 628 rondjes af te leggen in de Mercedes-AMG, op de voet gevolgd door Vettel met 591 rondjes.
Vandoorne moet roeien met de riemen die hij heeft
Minder goed vergaat het McLaren-Honda. Op acht testdagen moest het zes maal de motor vervangen. Na enkele moeilijke jaren besliste Honda om deze winter de motor opnieuw volledig te herzien met onder andere de turbo in- en uitlaat die nu in lijn met Mercedes niet vlak naast elkaar liggen. De aanpassingen hebben voorlopig niet het gewenste resultaat, met nogal wat kinderziektes als gevolg dus. McLaren wist 425 rondjes bijeen te rijden, maar een snelste tijd die 2,7 seconden trager is dan die van Raikkönen schetst meteen dat het opnieuw geen gemakkelijk seizoen wordt voor McLaren-Honda. En dus ook niet voor onze Belgische Formule 1 hoop.
McLaren-Honda denkt ondertussen wel het probleem gevonden te hebben: trillingen zouden de elektronica volledig in de war brengen. Een throwback naar de fysica les leert dat indien een voorwerp door externe factoren begint te trillen (bv. wind of niveauverschillen in het asfalt) er resonantie optreed. Indien de externe factoren een periodische trilling veroorzaken die gelijk is aan de eigenfrequentie van een voorwerp, dan trilt het voorwerp gewoon kapot. Bekende voorbeelden zijn enkele bruggen in het verleden die letterlijk uit de voegen sprongen door de wind. Persoonlijk lijkt het me straf dat Honda en McLaren de onderdelen hierop niet op voorhand getest hebben dus de vrees dat er meer problemen zijn lijkt me relevant. Het belooft dus een moeilijke start voor Vandoorne, maar McLaren-Honda geeft de hoop niet op.
Meer dan 3 seconden sneller dan pole vorig jaar
Onderstaand filmpje illustreert eigenlijk perfect het snelheidsverschil met de de F1 bolides van vorig jaar. Het snelheidsverschil zit hem duidelijk in de hogere bochtsnelheden en loopt op tot bijna 3,5 seconden over de circuitafstand van Barcelona. Ook het geluid gaat enkele dB hoger en zo komt de F1 tegemoet aan zowel de vraag aan extra snelheid en geluid.
Here we go… ? Onboard comparison, 2016 v 2017 at Barcelona >> https://t.co/TqSEWjsQ1v #F1 #F1Testing pic.twitter.com/0x741Pf9JW
— Formula 1 (@F1) March 10, 2017
Het aftellen naar 26 maart, de eerste Formule 1 race in Australië, kan beginnen!