Mercedes S-Klasse

Uitzwaaitest Mercedes-Benz S-Klasse

Een nieuwe S-Klasse is altijd een beetje feest. In september haalt Mercedes het doek van haar nieuwste generatie S-Klasse (interne codenaam W/V223), dus vonden we het gepast om afscheid te nemen van de huidige S-Klasse (W/V222). We blikken terug op de geschiedenis van de S-Klasse en wat de de huidige generatie zo speciaal maakt.

Op geschiedenisles

Eind november vorig jaar kondigde Mercedes aan dat het reeds 500.000 stuks van de huidige generatie had geproduceerd in de fabriek in Sindelfingen. De productielijn van de S-Klasse konden we in mei vorig jaar nog in levende lijve bewonderen. De huidige generatie S-Klasse is niet de eerste generatie S-Klasse die de kaap van 500.000 stuks overschrijdt. Ook de W126 (‘79 – ‘91) en W221 (2005 – 2013) slaagden daarin. En ook de W116 en W220 generaties bereikten bijna de kaap van een half miljoen stuks. Populair is de S-Klasse dus zeker. Zeker in grootsteden zoals Londen, Parijs, Moscow, New York … De S-Klasse is dan ook een wereldauto. De naam S-Klasse kwam eigenlijk pas vanaf 1972 voor het eerst in beeld met de W116 generatie. De ‘S’ verwijst naar het Duitse woord ‘Sonder’ ofwel ‘super’. De S-Klasse bekleedt zo’n belangrijke positie in de autogeschiedenis dat het Brussels museum AutoWorld er zelfs enkele jaren terug een tentoonstelling aan wijdde. De Ponton en de Hecklfosse van de jaren ‘50 waren eigenlijk de onofficiële start van de S-Klasse.

Sommigen zullen beweren dat Mercedes toch heel wat van haar exclusiviteit heeft ingeboet tegenover pakweg de jaren ‘80. Mercedes is niet langer de auto enkel voor de superrijken, de adel of politieke grootmachten. Sommigen zullen dat betreuren, maar tegenwoordig is volume een must om te kunnen overleven. Zelfs Rolls-Royce en Bentley zouden het zonder respectievelijk BMW en VW niet overleefd hebben. Ondanks de verminderde exclusiviteit van Mercedes heeft de S-Klasse toch nog wel een exclusieve status, mede dankzij de beschikbare AMG en Maybach modellen.

Mercedes S-Klasse

Innovaties huidige S-Klasse

Tegenwoordig zijn niet alle technologische primeurs meer weggelegd voor de S-Klasse. De technologiewedloop is bikkelhard. Zo is de S-Klasse één van de weinige modellen die nog niet kan rekenen op de MBUX. De nieuwe S-Klasse krijgt uiteraard ook de MBUX technologie geïnjecteerd al zal die nog een stuk verder gaan dan het systeem dat we vandaag kennen. Mercedes liet ons reeds kennismaken met enkele features van het nieuwe systeem. Ook technologie zoals de head-up display wordt verder verfijnd. Zo zal je nu niet enkel augmented reality op het centraal navigatiescherm te zien krijgen, maar ook op de head-up display zodat de bestuurder zo weinig mogelijk de ogen van de weg moet afwenden. De vraag is natuurlijk of het S-Klasse publiek überhaupt op zo’n technologische revolutie zit te wachten.

Mercedes S-Klasse

De S-Klasse staat er om bekend om op technisch vlak reeds aan boord te hebben wat de rest van de auto’s pas binnen 5 – 10 jaar kunnen op rekenen. Denk maar aan kreukelzones, ABS, de airbag in combinatie met gordelspanners, ESP, adaptieve cruise control … Mercedes wil met haar S-Klasse de leidende orde zijn op het vlak van veiligheid, technologie en comfort.

Wat bracht de huidige S-Klasse als primeurs?

  • De eerste auto waarvan alle verlichting LED is. De koplampen tellen elk 56 LED lampjes, de achterlichten elk 35 LEDs en in het interieur zorgen 300 LEDs voor een lichtshow waar zelfs Cirque du Soleil jaloers op is.
  • De eerste auto met een ophanging met ‘ogen’ die de weg scant met een stereo camera om zo het ‘Magic Body Control’ te activeren. 
  • De eerste auto met een actief parfumeringsysteem (kies een niet te pittig geurtje om hoofdpijn te vermijden).
  • Voor het eerst massagezetels gebaseerd op het hot-stone principe.
  • Voor het eerst actieve stoelventilatie met omkerende ventilatoren die ervoor zorgen dat er eerst koelere omgevingslucht in de stoel te zuigen om zo sneller af te koelen.
  • Pre Safe Impuls: Tijdens de eerste fase van een crash worden de bestuurder en passagier weggetrokken van de impact weg, door de gordel.
  • Voor het eerst kan het remhulpsysteem BAS PLUS met kruispuntassistent dankzij de stereocamera ook kruisend verkeer en voetgangers detecteren en het remvermogen van de bestuurder daarop afstemmen.
  • Voor het eerst Engergizing Comfort: door gebruik te maken van klimaatcontrole, de sfeerverlichting, massage, geurfuncties en muziek om zo de bestuurder tot rust te komen indien gewenst.

S 450

Deze S 450 instap (benzine) S-Klasse is de perfecte motor voor dagelijks gebruik ware het niet dat het verbruik best wel hoog uitvalt. Door omstandigheden hadden we het geluk om 10 dagen met deze S-Klasse onder onze kont te zitten. Na bijna 1.200 km kwamen we uit op een gemiddeld testverbruik van 8,9 liter per 100 km. Als je echt je best doet geraak je onder 8 liter tijdens bepaalde ritjes (7,6 liter per 100 km was mijn persoonlijk record). Afhankelijk van hoe je bent ingesteld kan je het gemiddeld verbruik veel of weinig vinden, maar niet vergeten dat de S 450 meer dan twee ton op de balans zet.

Nog een weetje. De huidige S-Klasse is de eerste S-Klasse waarbij de ontwikkelingsfocus op de S-Klasse met lange wielbasis lag. De korte versie is afgeleid van de lange versie. Tot voor kort was dat dus omgekeerd. De huidige S-Klasse was beschikbaar met een uitzonderlijk motorenpalet. Van een zes-in-lijn tot een V12 met bijhorende typebenamingen die niet zoals vroeger de cilinderinhoud van de motoren aangaf.

Mercedes S-Klasse

De S 450 kan rekenen op een een 3 liter zes-in-lijn met 367 pk. Ruim voldoende in deze luxeslee. Daarmee sprint de verlengde S 450 4MATIC in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/h. Een 10-tal jaar geleden waren die prestaties enkel weggelegd voor sportwagens. De achterwielaangedreven S 450 doet er 0,2 seconden langer over. Het prijskaartje van de S-Klasse begint bij de S 350 d met net onder de € 90.000. Voor de S 450 ‘kort’ is dat net onder € 99.000. Die van ons (S 450 4MATIC Lang) begint pas vanaf € 105.633. En dan moet je nog door de eindeloze optielijst waar je zonder al te veel moeite op de factuur € 20.000 kan bijkletsen.

Mercedes S-Klasse

De perfectie?

De S-Klasse is een auto die elke gelegenheid past. Van een huwelijk tot een begrafenis, van een potje golfen tot de kinderen afzetten aan de schoolpoort, van een hotelbezoek tot supermarktbezoek, van een sterrenrestaurant tot drive-in van een hamburgerketen. We kunnen zo nog even doorgaan. Ook bedrijfsleiders, politici en koningshuizen zijn nog steeds dol op de S-Klasse. We passeerden zelfs even met de S-Klasse aan het koninklijk paleis in Laken en met dank van de politieagenten konden we zelf in alle veiligheid enkele plaatjes schieten. De S straalt klasse en respect uit zonder echt arrogant over te komen.

De S-Klasse kan je nog het best omschrijven als een delicatesse. Een deluxe fauteuil in een luxehotel. Het zit hem in de details: de algemene uitstraling van de auto, die fameuze ster op de neus, het kwalitatieve geluid van de dichtslaande deur, de romige motor, de stevige deurklinken, de feeling van de knopjes. Begrijp ons niet verkeerd. De S-Klasse is ook niet perfect. Zo verbaasd het me telkens dat de naden tussen het dashboard en de deuropening zo groot zijn evenals het feit dat de lijn niet perfect doorloopt. Buiten eerdervermelde en het prijskaartje is er eigenlijk verder niets aan te merken op deze S-Klasse die de tand des tijds best goed weet te doorstaan. Maar in een sterrenrestaurant moet je ook geen rekening van een bistrootje verwachten.

Mercedes S-Klasse

Adieu

Vol spanning wachten we af tot de nieuwe S-Klasse wordt voorgesteld. Wellicht wordt het opnieuw een technologiebom die de nieuwe S-Klasse wederom tot ongekend niveau brengt. Tot die tijd kunnen we de huidige S enkel maar in de hemel prijzen.

Mercedes S-Klasse

AUTOMercedes-Benz S 450 4MATIC Long
Motor3,0 l zes-in-lijn bezine
Maximum vermogen367pk
Maximum koppel500 Nm
Overbrenging & transmissie4MATIC & 9G-TRONIC
0-100 km/h4,9 s
Topsnelheid250 km/h
CO2 uitstoot193 g/km (WLTP)
Normverbruik8,1 l/100 km
Testverbruik8,9 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 105.633
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)N.B.
BIV€ 2.950,65
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 895,64

Design
95
Interieur
90
Motor & Verbruik
85
Rijgedrag
75
Prijs & Opties
75
Reader Rating4 Stemmen
67
84
Ook interessant
Occasion van de week: Renault Clio R.S. 3.0 V6 Phase I