Top Marques Monaco: Lada Niva is nog lang niet dood

Net zoals een Land Rover Defender of een Mercedes G-Klasse is de Lada Niva een ware 4×4 legende. Bekend omwille van haar pure eenvoud, terreincapaciteiten en milde prijs.

De eerste Niva dateert van 1977, maar het concept is tot op de dag van vandaag zo goed als ongewijzigd gebleven. De compacte Sovjet 4×4 vond dankzij de uitstekende terreincapaciteiten al vlug zijn weg buiten Rusland en ook in de rally wereld sloeg de Niva aan. Zelfs onze eigen Jacky Ickx ruilde Porsche in voor een Lada Niva voor Paris Dakar in 1987. Ook het leger kon de kwaliteiten van de Niva wel smaken.

IMG_2619

 

De Lada Niva wordt tegenwoordig geproduceerd in de Russische AvtoVAZ fabriek waar er al meer dan 2 miljoen exemplaren van de band liepen. Het totaal aantal verkochte Lada Niva’s is onduidelijk maar dat zal toch eerder dicht tegen de 10 miljoen exemplaren zitten.

Een Europose stormloop zoals bij de Defender of G-Klasse bleef uit, maar er had meer ingezeten voor Lada indien de wagen toch iets meer comfort en technische snufjes had gekregen. In België is de Niva officieel niet meer te verkrijgen, maar de Niva rolt wel degelijk nog van de productieband. Tot eind vorig decennia was de Niva nog voor net onder 10.000 euro op onze Belgische bodem te verkrijgen. Op Top Marques kan je via de Lada Niva Classic Club wel nog terecht voor de legendarische Niva. Er is nu zelfs keuze uit een elektrische Niva, een Niva Dakar Edition en ook een drie-assige zeswieler zit in de pijplijn.

IMG_2624