Tesla Model X – EconoChoc 3.0

section-hero

Terwijl de Duitse autoreuzen zitten te vergaderen hoe ze een antwoord kunnen bieden op de Tesla Model S, lanceert Tesla reeds haar derde elektrisch model: de Model X. Deze nieuwe Tesla lijkt nog volwassener en polyvalenter dan de Model S. Mits een betaalbare prijs kan die een ware revolutie in het SUV-landschap teweegbrengen.

De Tesla Model X is een elektrische SUV met 7 zitplaatsen, voldoende bagageruimte, vierwielaandrijving en een trekvermogen van 5 ton. Alle vereisten dus om het te maken op de Amerikaanse markt. De looks vallen me persoonlijk iets tegen (op foto dan toch) omdat ze een afkooksel lijken van de Model S, maar ongetwijfeld zit er bedachtzame reden achter.

De achterdeuren zijn echter wel te gek voor woorden. De durf die Tesla toont door een serieproductiewagen uit te rusten met dit soort vleugeldeuren verdient veel respect. Het valt wel af te wachten hoe betrouwbaar de automatisch openende deuren zullen zijn of hoe ze reageren op de eerste winterkou. De show-off factor van deze ‘Falcon Wings’ zal echter wel niet voor iedereen zijn weggelegd. In lage parkeergarages houden sensoren in het oog dat de deuren het plafond niet raken. Een elektrisch verschuifbare achterbank vergemakkelijkt de instap naar de derde zetelrij. Opvallend is ook de panoramische vooruit waarmee Tesla beweert dat het de grootste productieversie ooit is.

section-exterior-primary-wings-open-front-view

We moeten Elon Musk trouwens gelijk geven, we zagen zelden zo’n knappe achterstoelen. Waar de Model S nog een ferme steek liet vallen heeft de Model X voor de achterstoelen de hoofdvogel afgeschoten (we laten de Aston Martin Rapide of Mercedes-Maybach zetels even buiten beschouwing). Nog een opvallend detail: de vrij luchtinlaatloze voorbumper. Een elektromotor vraagt nu eenmaal een stuk minder koeling. Onder de motorkap is er net zoals in de Model S ook plaats voor wat spullen.

section-interior-primary-black

Dankzij de lage positie van de batterijen ligt het zwaartepunt beduidend lager dan pakweg een Porsche Cayenne. Logischerwijs heeft dat een positieve invloed op de wegligging en de algemene veiligheid. De stijve structuur waarin de batterijen liggen zorgt bovendien voor extra zijdelingse stijfheid. Onder andere dankzij de lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 haalt de Model X een rijbereik van 400 km volgens de EPA testcyclus. De meest krachtige versie (259 pk + 503 pk) gaat met de “Ludicrous Speed Upgrade” van 0 tot 100 km/h in een SUV-vreemde 3,2 seconden!

section-checkboard-aero

Als je nu bestelt moet je minstens nog tot de 2e helft van volgend jaar wachten om je Tesla Model X in ontvangst te nemen.