VW Touareg

Rijtest Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4MOTION R-LINE

Met de nieuwe generatie Touareg is Volkswagen toe aan de derde generatie van haar luxe-SUV. Volkswagen haar ultieme poging om de Audi Q7 het leven zuur te maken zo blijkt.

Porsche en Volkswagen hadden een plan om ook een graantje mee te pikken in het succes van de Mercedes-Benz ML, BMW X5 en de Volvo XC90. Samen ontwikkelden ze het 7L-platform dat later ook dienst zou doen voor de Audi Q7. De Porsche Cayenne en de VW Touareg waren geboren. Touareg is een verwijzing naar een nomadenstam in Noord-Afrika, wellicht een ideetje dat opborrelde tijdens een vakantie van één van de VW bollebozen.

In tegenstelling tot de VW Phaeton limousine die in dezelfde periode het levenslicht zag en ook de gevestigde waarden het vuur aan de schenen wilde leggen was de Touareg wel een schot in de roos. SUVs zaten toen namelijk zo hard in de lift dat elke lancering bij manier van spreken een gegarandeerd succes was. De Touareg zag er ook best wel goed uit en zat tevens goed in mekaar. Ook de nieuwe Touareg deelt zijn (MLB) platform met de Cayenne en de Audi Q7.

Antimonial Silver

De Touareg is onlosmakelijk herkenbaar als Volkswagen. Niet botergeil, maar wel geslaagd. Met dank ook aan het optionele R-Line pakket. Achteraan doet de D-stijl zelfs denken aan nicht Bentley Bentayga. Tegenover de vorige Touareg is de nieuwste er naar onze bescheiden mening er zeker op vooruit gegaan. Zelden een SUV van dit formaat gezien met zo’n ‘gladde’ achterkant. De koplampen lopen dan weer strak over in de wat tegenwoordig een typische radiatorgrille is van Volkswagen. Ook de uitgesproken lijnen op de zijflanken geven dat extra vleugje karakter aan de Touareg.

Typisch voor de R-Line zijn de drempelverbreders, bredere wielkasten in koetswerkkleur, een zwart gelakte diffusor en verchroomde uitlaatpijpen. Het R-Line pakket vraagt wel een investering van een dikke € 17.000, maar het pakket omvat ook de LED Matrix koplampen, 19 inch velgen, een (gigantesk) panoramisch open dak, een meer advanced versie van het navigatiesysteem, een volledig digitale cockpit en aluminium inleg voor het dashboard en de portieren. De combinatie van de optionele 21 inch velgen en de Antimonial Silver Metallic kleur lijkt ons een aanrader.

Tiptronic

Eenmaal aan het rijden merken we snel op dat het stuurgevoel veel weg heeft van wat we tegenwoordig bij Mercedes vinden. Niet per se de scherpte, maar wel de geleidelijkheid waarmee het stuur terug in neutrale positie komt. Een appel in twee spitsen met de voorwielen in een bocht zit er niet in, maar de Touareg rijdt als een trein.

Onder de motorkap vinden we de 3 liter diesel die een typische romige dieselronk produceert. In hoge toeren dringt er toch wel serieus wat van die ronk binnen in het anders zo stille interieur. De krachtigste variant van de drie liter dieselmotor (die ook terug te vinden is in de Audi Q7) is goed voor 286 pk en 600 Nm en dat maakt van de Volkswagen Touareg best wel een vlotte auto rekening houdend met dit ‘corpulent’ formaat. Een sprint van 0 tot 100 km/h kan in 6,1 seconden, en ook de hernemingen voelen ontzettend snel aan.

Volkswagen Touareg

Je kan de motor zelf in de toeren jagen via de vrij banaal aanvoelende schakelflippers, maar daar is weinig reden toe. De achttrapsautomaat doet namelijk haar werk voortreffelijk achter de schermen. Geen DSG uit eigen huis, maar een Tiptronic (fancy naam voor automaat) door ZF aangeleverd. We kwamen uit op een gemiddeld testverbruik van 8,5 liter per 100 km. Best wel ok voor een auto van dit formaat, maar het blijft (privé) een dure aangelegenheid, zeker als je een tank van 90 liter moet vullen aan de pomp in een land waar diesel tegenwoordig wordt afgestraft.

Volkswagen Touareg

Zoals dat tegenwoordig gaat kan de Touareg ook rekenen op verschillende rijmodi. De hoogte van de luchtvering past zich aan naargelang de rijmodi, maar kan ook manueel ingesteld worden. Nog even terugkomend op de optionele luchtvering waarbij de klant keuze heeft tussen ‘Air & Steering’ of ‘Professional’. Die laatste onderscheidt zich van de eerste door actieve rolstabilisatie die rolneigingen van de koets zo veel mogelijk neutraliseert. Ietwat zonde van het geld (€ 3.000), want de ‘basis’ luchtvering doet zijn werk al voortreffelijk zonder al te veel overhellende koets.

Het is even schrikken als het gaspedaal plots een tikje geeft tegen je voet. Dankzij de verkeersbordherkenning en navigatiegegevens berekent de auto perfect wanneer je van het gas moet om de auto uit te laten bollen tot de lager toegelaten snelheid iets verderop. En dat is altijd net iets eerder dan je zelf kan inschatten. Het milieu zal je dankbaar zijn. Ook handig om de files iets korter maken: de start-stop functie laat de motor opnieuw starten wanneer je voorganger voor een stoplicht of in een file terug in beweging komt en dus niet wanneer je het gaspedaal terug induwt.

Volkswagen Touareg

Alle kleuren van de regenboog

Strakke lijnen. Dat is het trefwoord dat telkens terugkomt bij de Volkswagen Touareg. Het typische VW stuur past wel iets minder in het sportieve R-Lineplaatje. Het dashboard is volledig digitaal en telt zo goed als geen fysieke knoppen. Het centraal infotainment scherm is wel een pareltje, en je kan echt blijven graven in de functionaliteiten zonder dat het echt onoverzichtelijk wordt. Dankzij de sfeerverlichting die in alle kleuren van de regenboog kan worden ingesteld vindt iedereen wel zijn goesting in de Touareg.

Volkwagen Touareg

Onder de valse bodem van de ruime koffer (maar liefst 810 l en 1.800 l met neergeklapte achterbank) vinden we een thuiskomertje. Vanuit de koffer kan je ook de optionele elektrische trekhaak tevoorschijn toveren. Om het laden van de koffer gemakkelijker te maken kan je de achterkant ook hoger of lager zetten. Naast de ruime koffer hebben ook de achterpassagiers niet te klagen. Ruimte troef dus. Een ideale zitpositie vinden in de fauteuils is een fluitje van een cent. Daartegenover staat wel dat de zetels geen comfortprijzen zullen winnen op lange afstanden.

Full option

Een Touareg met de 231 pk V6 diesel is er vanaf € 61.400. Er is keuze uit 3 extra uitrustingslijnen: Elegance (€ 76.380), Atmosphere (€ 76.380) en R-Line (€ 78.790). Voor de 286 pk versie moet er telkens bijna € 5.000 meer op tafel gelegd worden. De standaarduitrusting van de R-Line is gelukkig wel reeds vrij compleet. Naast de reeds opgenoemde uitrusting zijn comfort items zoals verwarmbare zetels, parkeerhulp, trekhaak met aanhangwagenmanoeuvreerhulp, verschuifbare achterbank, verwarmbaar stuurwiel, lijnassistentie, soft-closing deuren, ‘Dynaudio Consequence’ audiosysteem, Head-up-display en keyless go optioneel beschikbaar. Cool gadget vond ikzelf was het nightvision systeem (€ 1.815). Dat moet helpen bij slecht verlichte wegen. Je kon het systeem wel ook activeren overdag en dat wekte de nodige interesse op. Onze zo goed als full-option Touareg tikte neer op net geen € 102.000.

Volkswagen Touareg

Tijdens ons weekend kruisten we even het pad van een XC90 T8 met een prijskaartje van ruim € 140.000. Alles is relatief dus, maar ruim € 100.000 voor een Volkswagen voelt weinig ‘volks’ aan. Gelukkig heb je voor die prijs wel echt alles. Als we een gelijkaardige uitrusting bij de Premium Duitsers zoeken (wat de Touareg eigenlijk ook is) ben je op zijn minst € 5.000 meer kwijt, al is het verschil dus niet zo groot meer.

Volkswagen Touareg

De ultieme middelvinger naar de Audi Q7

Volkwagen heeft haar nieuwe Touareg net dat tikkeltje perfecter gemaakt. Een fris design zowel buiten als van binnen. Een niet te onderschatten voordeel ook is dat de Touareg iets minder arrogant is dan pakweg een BMW X5, Audi Q7 of Range Rover. Rest de vraag welke toekomst nog is weggelegd voor een diesel in dit formaat van SUV, maar dat geldt evenzeer voor een potige benzinemotor. Een W12 motor zoals die beschikbaar was op de eerste generatie Touareg moeten we ook niet meer verwachten. We gaan er bovendien vanuit dat de 231 pk variant minstens even vlot overweg gaat met de kilo’s van de Touareg. Je bespaart er alvast heel wat centen mee. Overall staan er weinig elementen in de weg om het succes van de vorige generaties Touareg niet te evenaren. Enkel de komst van de gloednieuwe BMW X5 en de Mercedes GLE kunnen roet in het eten gooien voor Volkswagen. Intern bij VW heeft de klant ook nog keuze uit een Tiguan Allspace die eigenlijk meer ruimte te bieden heeft voor een milder prijskaartje. We besluiten dat de nieuwe Touareg in feite de ultieme middelvinger is naar de Audi Q7, en dat zullen ze bij Audi geweten hebben.

VW Touareg

AutoVolkswagen Touareg 3.0 TDI 286 pk R-LINE
Motor2.967 cc V6
Maximum vermogen286 pk bij 4.000 rpm
Maximum koppel600 Nm bij 2.250 rpm
Overbrenging & transmissiePermanente vierwielaandrijving & Achttraps Tiptronic
0-100 km/h6,1 s
Topsnelheid235 km/h
CO2 uitstoot173 g/km
Normverbruik6,6 l/100 km
Testverbruik8,5 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 66.000
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 101.890,07
BIV€ 1.789,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 1.072,40

Ook interessant
Alfa 4C Spider
Rijtest: Alfa Romeo 4C Spider