VW T-Cross

Rijtest – VOLKSWAGEN T-CROSS 1.0 TSI 115 pk

De Volkswagen-groep is sinds 2016 druk bezig om een uitgebreide SUV-familie op te richten. Vandaag zien we daarvan duidelijk het resultaat bij al haar merken. Veel verschillende formaten, veel verschillende afwerkingen, veel verschillende kleuren… om op die manier aan de wensen van de klant te kunnen voldoen? AutoJunior test de nieuwste en kleinste telg van Volkswagen: de T-Cross in het opvallende Makena Turquoise.

De T-Cross staat op het ondertussen bekende MQB A0-platform. Doet het toch geen belletje rinkelen? Denk dan aan bijvoorbeeld de Audi A1, de Seat Ibiza of de Volkswagen Polo. Het platform wordt ook gedeeld met enkele SUV’s uit de VW-familie, zoals de Skoda Kamiq of de Seat Arona. Deze nieuwe Volkswagen T-Cross is als het ware de Polo ‘op hoge pootjes’: ideaal om te gaan shoppen in jouw stad en ruim genoeg om wat spullen mee te nemen. Verwar de T-Cross echter niet met de T-Roc, dat is de Golf ‘op hoge pootjes’ …

Klein, maar stoer

Hoewel de Volkswagen op uiterlijke kenmerken wat stijlelementen weg heeft van de reguliere Volkswagens, is het toch iets anders. De lijnen zijn eerder strak, maar vernieuwend. Vooraan domineert de motorkap door de brede grille waarin ook de koplampen geïntegreerd zijn. De flanken worden op hun beurt bepaald door horizontale lijnen en een quasi rechte C-stijl. Tot slot zien we achteraan iets nieuws: de achterlichten worden met elkaar verbonden door een zwarte strook zijn, wat er toch wel ‘funky’ uitziet. De optionele R-Line (2.110 euro) doet daar nog een agressief schepje bovenop. Hij doet zich voor als een mini-SUV, maar eigenlijk oogt de T-Cross stoer en fris tegelijkertijd.

De T-Cross is daarnaast ontworpen om in een stad rond te rijden. Met zijn 4,11 meter lengte is hij 6 cm langer dan de polo en zijn hoogte bedraagt 1,56 meter, wat dan 11 cm hoger is dan de Polo. Dat laatste zorgt er ook voor dat je nog gemakkelijker kan instappen. Door de lange wielbasis van 2,56 meter is de T-Cross heel ruim binnenin, er is voldoende plaats voor vijf inzittenden. Een ander voordeel – met dank aan die lange wielbasis – is de kofferruimte. Die bedraagt standaard 385 liter, maar die kan vergroot worden naar 455 liter door de verstelbare achterbank. Wanneer je daarbij de passagiers op de achterste rij opoffert, verkrijg je 1.281 liter door de zetels neer te klappen.

Als dat nog niet genoeg is, kan je optioneel ook de voorste passagierszetel neerklappen. Ruimte genoeg dus! De Volkswagen T-Cross is binnenin niet enkel ruim, maar ook modern en zakelijk. Hoewel de deurgrepen gemaakt zijn van harde, goedkope plastic, voelt de VW overwegend Duits en praktisch aan. Standaard zijn er vier USB-aansluitingen en kan je jouw smartphone draadloos laden. Daarnaast is onze T-Cross o.a. uitgerust met de optionele Active Info Display (345 euro), wat je toelaat om verschillende displays te kiezen, met een navigatiesysteem (985 euro) en met het optionele en sterke soundsysteem van Beats (500 euro). Allemaal zaken die je voorzien van een zorgeloze reis.

En route

Onze T-Cross heeft de 1.0 TSI-driecilinder turbobenzine met 115 pk en 200 Nm, gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Je kan hem ook verkrijgen met een manuele zesbak. De instapversie van de T-Cross heeft diezelfde 1.0 TSI, maar dan met 95 pk en gekoppeld aan een manuele vijfbak. Daarnaast bestaat er ook een 1.5 TSI-viercilinder turbobenzine met 150 pk en 250 Nm, standaard gekoppeld aan de DSG-7-versnellingsbak, en een 1.6 TDI-viercilinder turbodiesel met 95 pk en 250 Nm koppel, ofwel gekoppeld aan een manuele vijfbak ofwel aan de DSG-7-versnellingsbak.

Onze driepitter is een bekend blok bij de Volkswagen-groep en dat merk je meteen. Betrouwbaar, soepel en vlot. Zeker ook wanneer die gekoppeld is aan de DSG-7-versnellingsbak van VW. De T-Cross rijdt volledig naar je zin: rustig en stil in de bebouwde kom, vlot wanneer je een inhaalmanoeuvre moet maken. Bij dat laatste merk je wel een lichte ‘vertraging’ wanneer je het gaspedaal indrukt. Of dat allemaal resulteert in een aangename rijervaring? Jazeker, een gezonde combinatie van comfort en rijdynamiek.

De Volkswagen T-Cross is ook uitgerust met enkele rijhulpsystemen. Zo heeft hij standaard het omgevingswaarschuwingssysteem Front Assist inclusief voetgangerdetectie en noodremfunctie voor de stad, de rijstrookassistent Lane Assist en de dodehoekassistent Blind Spot Detection met daaraan gekoppeld de uitparkeerassistent. Optioneel kan je nog kiezen voor vermoeidheidsdetectie, de automatische cruise control ACC en de parkeerassistent Park Assist.

De portefeuille

Onze T-Cross was uitgedost in de ‘Style-uitvoering’, wat de meest uitgeruste uitvoering is naast ‘Life’ en de basisversie. Zaken zoals LED-koplampen, een lederen multifunctioneel stuur, sport-comfortstoelen, sfeerverlichting etc. zijn dan standaard. Samen met het R-Line-pakket en de gekozen opties kost onze testwagen 32.940 euro. De basisprijs van de VW T-Cross 1.0 TSI 115 pk DSG Style bedraagt 25.325 euro.

Het verdict

De Volkswagen T-Cross is een mini-SUV die niet alleen hip oogt, maar ook praktisch en betrouwbaar is. Daarbij heb je een sterke motor die zowel dapper als zuinig voor de dag komt. Voor net geen 30.000 euro kan je al een goed uitgeruste T-Cross aankopen waardoor deze nieuweling van VW ideaal is voor jonge gezinnen.

AUTO Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk DSG Style
Motor1,0 l TSI-driecilinder turbobenzine
Maximum vermogen115 pk bij 5.500 rpm
Maximum koppel200 Nm tussen 2.000 en 3.500 rpm
Overbrenging & transmissieVoorwielaandrijving, DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten
0-100 km/h9,9 s
Topsnelheid193 km/h
CO2 uitstoot111 g/km
Normverbruik4,9 l /100 km
Testverbruik6 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 25.325
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 32.940
BIV€ 192,28
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 123,49

Foto’s door Speed Spots.

Design
80
Interieur
75
Motor & Verbruik
75
Rijgedrag
70
Prijs & Opties
70
Reader Rating2 Stemmen
86
74