Volkswagen Golf

Rijtest Volkswagen Golf 1.5 eTSI

De Volkswagen Golf, een waar icoon in het automotive landschap. De daddy van de hatches en de benchmark sinds 1974. Iedereen kent wel iemand in zijn kennissenkring of familie die een Golf heeft (gehad). Het is tenslotte al sinds jaar en dag de auto bij uitstek voor iemand die op zoek is naar een C-segmenter die goed in mekaar zit en geen fortuin kost. Met een Golf kan je nooit sukkelen. Het is dan ook telkens groot nieuws wanneer Volkswagen een nieuwe interpretatie van dit model op de markt brengt. Maar heeft de Golf in haar huidige vorm nog wel een toekomst? Volkswagen zet volop in op hun nieuwe range aan elektrische ID-modellen en Seat plaatst de Leon een stuk hoger qua technologie en afwerking dan het vorige model. Past deze Golf dan wel nog in Volkswagen haar nieuwe visie? Wij gingen op pad met de Golf 1.5 eTSI om te onderzoeken of deze interpretatie van de Golf nog steeds de gekende kwaliteiten in zich heeft om de kopers weg te houden van zijn broertjes.

Evolutie in plaats van revolutie

Wanneer we de sleutel krijgen en voor het eerst in de auto stappen, lijkt het business as usual. Een kwalitatief interieur met degelijke materialen. Voor ons hebben we een overzichtelijk dashboard, opgemaakt uit twee grote LCD-schermen. Toch vallen ons enkele details meteen op. Waar is de volume-draaiknop en de bediening voor de klimaatcontrole heen? Ook het systeem om de lichten te bedienen is niet langer een draaiknop. Dit is allemaal te bedienen met een reeks touch-sensitive knoppen. Zelfs de pook voor de automatische 7-bak DSG is gekrompen in de was! Hier is een simpele uitleg voor. De markt evolueert naar een zo minimalistisch mogelijk interieur dus kan de Golf alleen maar volgen in deze trend. Hiervoor moest het verouderde interieur met draaiknoppen de deur uit en werd bijna alles vervangen door touchscreen. Of het nieuwe interieur even strak is als haar voorganger laten we in het midden, maar het is alvast iets minder ‘saai’.

Ondanks het feit dat de wielbasis niet is toegenomen, heeft Volkswagen toch geprobeerd het interieur ruimer te laten aanvoelen. Wil je dit gevoel maximaal beleven, dan kan je in de opties ook het panoramisch open dak aanvinken. Dit brengt een pak meer licht in het interieur. Op de achterbank heeft de Golf evenveel beenruimte als haar voorganger. De daklijn is echter 3,6 cm lager dan de Mk7, dus is de hoofdruimte net iets minder. De koffer is een gezonde 381 liter, wat exact 1 liter meer is als de BMW 1 Reeks of Seat Leon.

48 Volt

In het rijden zien we vooruitgang, voornamelijk door de techniek onder de motorkap. De 1.5 TSI krijgt vanaf nu de hulp van een 48 V systeem dat bij het vertrekken uit stilstand de motor minder belast en tijdens het uitbollen de motor volledig uitschakelt. Dit systeem zorgt ook voor extra zuinigheid, een soepelere werking van het start-stopsysteem en zo nodig voor een toefje meer power (tot 50 Nm). Alle beetjes helpen om het verbruik en de uitstoot naar beneden te krijgen. Wie netjes rijdt, kan door veel te ‘zeilen’ en recupereren een verbruik van 6 liter/100 km halen.  De wegligging is zoals we het kennen van de Golf: comfortabel en zakelijk. Hij ligt vertrouwd en baanvast op de weg en durft zich enthousiast in bochtige wegen te gooien. Verwacht echter geen sportiviteit op het niveau van de BMW 1 Reeks.

Vloed-Golf aan technologie

De nieuwe technologieën zoals het mild-hybrid system en de aangescherpte DSG-versnellingsbak maken het leven uiteraard makkelijker voor de bestuurder. Het infotainment daarentegen ziet er dan wel beter en moderner uit, maar ergonomisch zijn we er toch nog niet. Neem nu bijvoorbeeld de fysieke knoppen voor de klimaatcontrole die je blindelings kon gebruiken in de Golf 7. Deze werden nu geïntegreerd in het 10 inch grote touchscreen. De marketingafdeling bij Volkswagen vond dit waarschijnlijk een erg goed idee. Toegegeven, het ziet er strak uit, maar ervaring leert ons dat dit ergonomisch gezien een pak minder vlot is in dagelijks gebruik.

Ook vonden we het jammer dat de fysieke sneltoetsen, die normaal naast het scherm hun plaats hebben, nergens meer te bespeuren zijn. De menu’s in het scherm zijn dan wel mooi gestyled en vloeiend vormgegeven, maar de duidelijkheid en logische indeling laat te wensen over. Wat dan wel weer goed is, is het eerder aangehaalde kleine versnellingspookje. Waarom zo’n pook ter grootte van een manuele pook als er toch geen mechanische link meer is met de versnellingsbak.

Het uiterlijk gaat verder op het thema “evolutie, geen revolutie”, want zet deze Golf naast zijn oude broer, de Mk7, en de gelijkenissen zoals de schuine C-stijl en de gedeelde achterste zijruit zijn nog steeds aanwezig. Leuke details zijn bijvoorbeeld het intern design van de lichtunits. De mooie exemplaren die op onze testwagen zaten waren wel de optionele IQ.LIGHT koplampen. Niet alleen zien ze er een pak moderner uit, ze hebben ook Dynamic Light Assist, die tegemoetkomend verkeer niet verblindt. Wij zouden echter de 1.000 euro goedkopere full-LED Performance koplampen aanraden.  Ook de optionele 17 inch Ventura-velgen vielen erg in de smaak.

Conclussie

Is de Volkswagen Golf nog steeds zijn plek waard in het Volkswagen-gamma? De evolutie richting elektrische wagens is een feit, maar deze techniek staat nog niet 100% op punt. Het laden duurt nog steeds te lang en de range is bij veel auto’s nog steeds een heikel punt voor veel mensen. In deze overgangsperiode is een mild-hybrid dus het ideale alternatief voor mensen die nog niet willen sleuren met kabels, al is de impact op het verbruik miniem. De Golf is zijn trucjes nog niet verleerd en verdient haar plaats in de VW line-up. Meer nog, de Volkswagen Golf blijft ongetwijfeld de benchmark in haar klasse. Dat vertaalt zich ook in het prijskaartje, maar ook in een hogere herverkoopwaarde.

AutoVolkswagen Golf 1.5 eTSI 150 pk DSG Style
Motor1,5 l eTSI-viercilinder turbobenzine
Maximum vermogen150 pk bij 5000 tot 6000rpm
Maximum koppel250 Nm tussen 1500 tot 3500 rpm
Overbrenging & transmissieVoorwielaandrijving, DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling
en zeven verzetten
0-100 km/h8,5 s
Topsnelheid224 km/h
CO2 uitstoot108 g/km (WLTP)
Normverbruik4,7 l /100 km (WLTP)
Testverbruik6,0 l /100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 32.805
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 39.120
BIV€ 203,3
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 197,32
Design
75
Interieur
74
Rijgedrag
80
Comfort
80
Prijs & Uitrusting
75
Reader Rating1 Stem
85
77
Ook interessant
S 63 AMG
Rijtest: Mercedes-AMG S63 Cabrio 4Matic