Rijtest: Renault Talisman

De markt van bedrijfswagens is enorm groot. Enorme hoeveelheden Skoda’s, Volkswagens en Audi’s en nog zo veel meer hebben dit segment al goed opgevuld. Voor alle merken is het dus knokken om in dit segment een goede plaats te veroveren. Dat ook Renault een graantje wil meepikken verwondert niemand natuurlijk. Om dit te realiseren heeft het merk de Talisman op de markt gebracht. En wij reden hem! 

IMG_1954


Exterieur

We zullen er niet over liegen. Bij Renault zijn ze niet bang om met de tekenpen te toveren. Zeker niet bij dit model, die er in alle opzichten wel een beetje futuristisch uitziet. Vooral de voor- en achterlichten (lees: LED pure vision verlichting) zorgen voor deze nieuwe, futuristische look. Het lijkt wel een design gezonden uit de toekomst. Je ziet het ook aan de reacties van omstaanders. Meerdere hoofden draaiden richting de Talisman. En ja hoor, ook de dames zijn grote fan van de Talisman. Wat tevens ook nog opvalt bij de Talisman is het enorme logo van het merk in de voorgrille. Een teken dat het merk trots is op hun prestatie, en dat is meer dan terecht.

Heeft iemand trouwens al gezien dat onze wagen niet zwart is? Het betreft Amethysté black en is eigenlijk een soort donkerpaars. Het is enkel voorbehouden voor de topversie (Initiale Paris). Ons testmodel is dus zo’n topversie. De 16″ standaardvelgen zijn vervaardigd uit staal. Maar wie toch een extra touch wil geven aan zijn eigen exemplaar kan ook opteren voor 17″, 18″ of 19″ lichtmetalen velgen.

IMG_1994


Interieur

Bij het instappen word je meteen omver geblazen door de hoeveelheid snufjes die zich binnenin de Talisman bevinden. Zetelverwarming, zetelverluchting, parking assistance … Renault heeft duidelijk zijn best gedaan om van het interieur een salon te maken. Het is dan ook veruit één van de aangenaamste interieurs die ik ooit heb teruggevonden in een wagen. De extra comfort-snufjes zijn opties op de basisversie, maar standaard op onze Initiale Paris topversie. Verder zijn alle knoppen gemakkelijk bereikbaar en ze bevinden zich grotendeels op een logische plaats. Er ontbreekt wel nog een knop die je onmiddellijk naar de navigatie begeleid. Ook het touchscreen is qua indeling niet altijd even logisch opgebouwd. Cruisecontrol bevindt zich bij Renault ook in de middenconsole in de plaats van het stuur, maar dat is een kwestie van gewenning.

IMG_1985

Het overgrote deel van alle functies in de Talisman is dus te regelen met het touchscreen in het dashboard. Het betreft onder andere navigatie, radio en verschillende rijstanden. Er zijn 5 rijstanden in de Talisman: Sport, Eco, Comfort, Neutraal en Perso. Voor elke stand krijgt de interieurverlichting een ander kleur. Bijvoorbeeld groen voor eco, rood voor sport, blauw voor comfort … In de perso stand kan je zelf een interieurkleur kiezen, alsook de ophanging aanpassen, de tellers in het dashboard veranderen en nog zo veel meer. Er is zelfs een massagefunctie in de zetels vooraan.

IMG_1987


Rijgedrag

We kunnen veel over het rijgedrag van de Talisman schrijven, maar zeker niet dat het slecht is. Dankzij 160 pk verloopt alles sowieso vrij vlot. Heel leuk aan de Talisman is dat je er in zekere zin ook nog vrij sportief mee kan rijden. Dit dankzij de sportstand die de gasrespons wat versnelt en de vering harder instelt. Anderzijds is lange afstanden rijden ook geen probleem in de comfort-modus met onder meer zachter ingestelde vering en zelfs een massage is mogelijk. Dikke duim trouwens voor Renault, want je voelt effectie het verschil tussen de verschillende standen. Bij de meeste wagens zijn het vaak gewoon nutteloze knopjes die het interieur wat sieren, bij de Talisman gelukkig niet.

IMG_1960


Motor en versnellingsbak

Helaas is niet alles positief. De versnellingsbak laat te wensen over. Hij reageert traag en voelt schokkerig aan in de file. Belangrijk om te weten is dat er gekozen kan worden tussen vijf verschillende motoren, het betreft 2 benzinemotoren (150 pk of 200 pk), een dieselmotor (110 pk) en 2 twinturbo dieselmotoren (130 pk of 160 pk). Spijtig is dat de benzinemotoren enkel met een 7-traps automaat met dubbele koppeling verkocht worden en dus niet met manuele bak te verkrijgen zijn. Gelukkig is er voor de dieselrijders wel nog de keuze om manueel te gaan. Een automaat kan ook, maar dan krijg je een 6-traps automaat in plaats van de 7-traps uit de benzineversies.


Opties

Eén van de leukste opties in onze testwagen was Easy Park Assist. Een heel leuke optie die de wagen zelf in een parkeervak parkeert. Voor velen niet meteen nodig, maar het is natuurlijk iets leuks om te tonen aan je cafévrienden. Deze optie kost €350. Een andere optie op de testwagen, die dan weer wat interessanter is, is Pack Cruising 2 voor 500€. Naar het Nederlands vertaald: een adaptieve snelheidsregelaar en afstandsradar. Zeer handig, wetende dat een gewone cruisecontrol nogal nutteloos is op onze drukke wegen.

IMG_2002


Conclusie

We houden van de Talisman, hij is zeker zijn prijs waard en biedt al het uiterst nodige in de basisversie en heel veel luxe in de wat duurdere versies. Renault probeert met dit model te kunnen concurreren met de Skoda Superb en de Volkswagen Passat, maar stiekem ook met de gevestigde Duitse fleettoppers. Renault moet zich wurmen in dit uitgebreide segment, maar we zijn zeker dat ze met de Talisman een mooie plaats op de markt zullen veroveren. Toch zijn er nog wat minpuntjes die kunnen weggewerkt worden. De automatische versnellingsbak is voor verbetering vatbaar en de benzineversies zouden ook manueel moeten te verkrijgen zijn. 


Specificaties testwagen
Motor:
twinturbo viercilinder, 1.598 cc
Brandstof:
diesel
Vermogen:
160 pk
Koppel:
380 Nm
Transmissie:
6-traps automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,4 sec. 215 km/h topsnelheid
Normverbruik:
4,5 l/100 km
Testverbruik:
6,7 l/100 km
CO2 uitstoot:
118 g/km
Prijs testwagen:
€ 40.800 incl. BTW

Renault Talisman vanaf: 25.850 incl. BTW

 

Ook interessant
audi q8
De BMW X6 krijgt er nog een Duitse rivaal bij: De audi Q8