Rijtest: Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

De Range Rover Velar SVAutobiography is een opmerkelijke SUV. Achter die naam schuilt niet minder dan de sportiefste variant van de Velar. Vreemd genoeg krijgt die wel niet het SVR logo opgespeld zoals de Range Rover Sport. Het moest iets beschaafder blijven bij de Velar, maar wat zegt dat in de praktijk?

Land Rover bouwt met deze editie verder aan haar aanbod van de Velar. Volgens de Land Rover marketingspecialisten om “raffinnement en prestaties naar een hoger niveau te tillen”. Met andere woorden, ze willen de lucratieve high-performance SUV markt verder afromen door de Velar aan te bieden met een 5,0 l supercharged V8 in plaats van de alledaagse diesel varianten. Over die 5 liter V8 later meer.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Vastberaden design

Waar zit uiterlijk het verschil tussen een SVAutobiography Dynamic Edition (Jezus, wat een lange naam trouwens) en een conventionele Velar? Deze editie (we proberen de volledige naam zo min mogelijk in het artikel te gebruiken) is te herkennen aan een nieuwe voorbumper die Land Rover speciaal heeft ontwikkeld voor extra koeling van de V8. Je herkent hem onmiddellijk als een beest. Ook de flanklijsten en de onderzijde van de achterbumper geven aan hoe vastberaden de wagen is.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Heel gewaagd is de kleurencombo op de testwagen. De kleur gaat als ‘SVO Premium Palette Grey’ door het leven en is afkomstig uit de exclusieve reeks aan special effect en ultrametallic lakken die de SVO-afdeling van Jaguar-Land Rover aanbiedt. Zeer potige 21″ lichtmetalen velgen horen eveneens bij de afwerking van deze SVAutobiography editie. Samen met de reeks zwarte accenten op het exterieur oogt de Velar agressief en robuust ten opzichte van een standaard Velar, al is het zeker geen overkill. De wagens die bij Land Rover gekieteld zijn door de Special Vehicle Operations-afdeling krijgen eveneens logo’s mee op de voor- en achterkant met een soort van reliëf patroon. Dit soort details vinden we altijd leuk bij AutoJunior. Dergelijk oog voor detail maakt wel degelijk het verschil.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

De oplettende lezer ziet op de foto’s ook 2 luchthappers in de motorkap. Dit betreft een designfeature zonder enige functie. Ook de sierstukken van de uitlaten hebben naast design weinig functie. De echte uitlaten zitten er wel achter verborgen, en ja hoor het zijn er effectief vier.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Geperforeerd Windsor leder

Binnenin de Velar SVA ontdekken we een zeer hoogwaardig afgewerkt interieur. Zo zijn de zetels afgewerkt met ebony zetelbekleding in geperforeerd Windsor leder. De zetels zijn 20-voudig (twintig!) elektrisch verstelbaar, geklimatiseerd (warm en koud) en bieden voorin ook een massagefunctie. Op onze testwagen (met bijpassende nummerplaat trouwens) kregen we de interieurbekleding mee in het kleur “Tan”. In combinatie met het matte SVO Premium Palette Grey lak lijkt dit op het eerste zicht een ietwat gewaagde kleurencombo. Toch zorgt deze combinatie voor een gezond en luchtig contrast op de Velar, we like it!

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition interieur

Verder is het interieur afgewerkt met ‘pianolak’. We vinden het nog steeds een vreemde keuze. Pianolak ziet er in het begin inderdaad mooi en duur uit (vandaar waarschijnlijk de keuze om het te gebruiken), maar na verloop van tijd oogt het vuil met alle krassen, stof en vette vingerafdrukken die er gegarandeerd op tevoorschijn komen. Het interieur regelmatig reinigen is dus de boodschap.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition interieur

Dubbel scherm

De zetelverwarming en massagefunctie worden bediend met één van de twee touchscreens die in het dashboard verwerkt zitten. Het onderste touchscreen bedient de zetelverwarming, massagezetels, klimaatcontrole, rijmodi van de wagen en andere instellingen. Via het bovenste touchscreen kan je de smartphone aankoppelen, de radio bedienen en de navigatie instellen. Dit bovenste touchscreen kan je tevens van hoek veranderen om geen last te hebben van de invalshoek van de zon, heel doordacht! Toch vraagt het algemene touchscreen-gebeuren in het begin wat oefenwerk. Maar goed, een zoekpuzzel houdt ons nog een beetje jong van geest?

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition interieur

5.0 l supercharged V8

We hebben het al eerder aangegeven. Deze Velar is voorzien van een dikke 5,0 l supercharged V8. Wellicht het voornaamste onderdeel van de wagen die deze SVAutobiography Dynamic Edition zo uniek maakt. Jaguar – Land Rover gebruikt de motor dan ook maar enkel op haar paradepaardjes. Met haar 550 pk is het ook zeker geen slakje. Met ons testverbruik van 13,5 l / 100 km is deze V8 supercharged cheetah zelfs nog niet zo vervuilend, voor een V8 althans. We vragen ons bijna af of de cijfers van de boordcomputer echt zijn. De Velar heeft in ieder geval tegen de verwachtingen in geen al te groot gat in onze portefeuille geslagen. Een groene pluim moet je nu wel ook weer niet verwachten.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Of zo’n grote tank met een V8 dan nog altijd goed contact kan houden met het asfalt? Vinnig stuurt de Velar niet, maar in contact met de baan daar is deze mastodont een krak. Toch is het zeker geen racecar. Land Rover heeft de Velar voorzien van een stel luchtveren, zodat deze SUV veel comfortabeler rijdt dan bijvoorbeeld de Jaguar SVR modellen. Hierdoor kunnen we de Velar SVAutobiography eerder omschrijven als de ultieme grand tourer uit het gamma van Jaguar-Land Rover.

En het geluid? Ja daar kan je niet omheen als je het gaspedaal volledig tot de bodem stampt. Heerlijk is nog een understatement. Toch is de Velar op dit vlak ook niet zo luidruchtig afgesteld als de Jaguar SVR modellen. Maar voor wie toch nog wat meer karakter wil horen uit de 4 uitlaten heeft Land Rover een oplossing geïntegreerd in de middenconsole: het variable valve active exhaust system. Of om het in klare mensentaal te verwoorden: een knop om het uitlaatgeluid aan te scherpen met extra pops and bangs.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Prijs en opties

Dat onze testwagen sterk uitgerust is met tal van opties is duidelijk. Toch is de standaarduitrusting al niet weinig op de SVAutobiography. Zo zit er standaard op de Range Rover Velar SVA 4-zone Climate Control, DAB+ radio, een afsluitbaar en koelbaar dashboardkastje (handig om de champagne altijd koel te bewaren natuurlijk), een panoramadak, lane keeping assist en nog tal van andere snufjes die bij de meeste merken niet standaard aanwezig zijn. Voor dergelijke ‘kale’ Velar SVA betaal je wel de prijs van € 112.950 incl. BTW. Wat veel geld is voor uw transport van A naar B. Maar dan doe je het wel in stijl.

De extra opties die op onze testwagen zitten zijn onder andere het Convenience pack (€ 875), Drive Assist Pack (€ 830), Terrain Response 2 met Dynamic Stand (€ 212), privacy glas (€ 502), Head-up display (€ 1.400) en Meridian Signature Sound Audiosystem (€ 2.793). Alles samen met nog een resem aan opties goed voor een totaalwaarde van € 122.543 (incl. BTW). Is dit allemaal wat te duur voor u, maar toch verkocht aan de Range Rover Velar? Een kale Range Rover Velar D180 AWD Automatic heb je vanaf € 58.550 BTW inclusief.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Wat biedt de concurrentie aan?

Om de prijs / kwaliteit van deze Range Rover te beoordelen is het interessant om eens te spieken bij het aanbod van de concurrentie. Welke luxe SUV’s heb je nog met +/- 550 pk voor om en bij de € 120.000? Een Maserati Levante S (€ 95.800) bijvoorbeeld. Die heeft een kleinere motor (3,0 l V6 bi-turbo met 430 pk), verbruikte veel meer (17,5 l) en was in zijn uitvoering voor deze prijs nog niet eens het topmodel. Anderzijds rijd je in een Maserati Levante wel rond met een Italiaanse flair, als dat is wat je zoekt. De Levante GTS met 530 pk begint dan weer pas bij een prijskaartje van bijna € 140.000.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Andere concurrenten zijn naar prijs en motorisatie toe de BMW X4M en de Mercedes GLC 63 S AMG. Rijtechnisch zullen zowel de Mercedes GLC AMG als de Maserati Levante een pak beter op de weg liggen dan de Velar SVA. Al zijn de drie genoemde wagens toch ook weer een stukje kleiner dan de Velar. €120.000 voor onze testwagen lijkt dan toch niet zo’n overdreven bedrag als we het in deze perspectieven bekijken.

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition

Conclusie

De Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition is een knap staaltje luxe en techniek die zich perfect leent voor dagelijks gebruik. Minpunten zijn voornamelijk de gebruiksvriendelijkheid van het infotainmentsysteem en de wegligging in de bochten. Heb je het vermogen om €120.000 neer te leggen voor een nieuwe auto en ben je op zoek naar een dikke SUV met uitstraling die bovendien snel van haar plek komt? Dan zal de Range Rover Velar SVAutobiography Editie zeker voldoen aan uw verwachtingen.

AutoRange Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition
Motor5,0 l V8 supercharged benzine
Maximum vermogen405 kW / 550 pk
Maximum koppel680 Nm
Overbrenging & transmissie8-trapsautomaat, AWD
0-100 km/h4,5 s
Topsnelheid274 km/h
CO2 uitstoot270 g/km
Normverbruik11,2 l / 100 km
Testverbruik13,5 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 112.950,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 122.543,00
BIV€ 11.127,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 3.306,67

Met dank aan CMedia voor onderstaande foto’s.

Design
90
Interieur
65
Motor & verbruik
85
Rijgedrag
60
Prijs & opties
80
Reader Rating2 Stemmen
85
76
Ook interessant
420d
Rijtest: BMW 420d Gran Coupé