range rover tdv6 hse

Rijtest: Range Rover TDV6 HSE

range rover tdv6 hse

Decennialang bleef de Range Rover er quasi hetzelfde uitzien. Een hoekige, hoge en lompe SUV. Bij deze vierde generatie heeft Land Rover de Range nog altijd hoog en lomp gehouden maar er is iets meer ruimte weggelegd voor een uitgesproken design.

Zo zien we aan de voorkant de Range Rover-neus die we terugvinden op de Evoque en de Sport. De achterkant blijft strak maar met het verschil dat de lichtblokken wat doorlopen in de carrosserie. Dit omdat op de Amerikaanse markt de zijkant van de wagens reflectoren moeten hebben. Een slimme en mooie oplossing van Land Rover. De wagen is ook 10 centimeter langer dan zijn voorganger en dat merk je aan de beenruimte voor de passagiers.

range rover tdv6 hse

Onderhuids heeft deze SUV der SUV’s een complete make-over gekregen. Zo staat de Range deze keer op een écht Range Rover-onderstel dat bovendien vervaardigd is uit aluminium. Dit aluminium-onderstel gecombineerd met het weghalen van ander overtollig gewicht zorgt ervoor dat deze TDV6 HSE liefst 420 kg lichter is dan de vorige generatie TDV8! De gewichtsbesparing biedt je niets dan voordelen. Zo voelt het rijden en de besturing ontzettend licht. Misschien wel té licht, aangezien je rijdt met een wagen van serieus formaat. Het verbruik daalt aanzienlijk, 7,5 liter/100km op papier. Zelf hebben we het gemiddelde helaas niet onder de 10 liter kunnen krijgen. Voor lease-rijders onder ons is er nog meer goed nieuws. De CO2-uitstoot is met 196 gram/km een serieuze vermindering ten opzichte van de derde generatie.

range rover tdv6 hse

We hebben het al vermeld, wij reden met de TDV6. Een 3-liter grote 6-cilinder die 258 Pk en 600 Nm-koppel levert naar de vier wielen via een 8-trapsautomaat. Op dat vlak geen extra pk’s erbij vergeleken met generatie drie. Deze dieselmotor is dan ook voor West-Europese normen dé ideale motorisatie. Het zal de TDV6 zijn die we in onze regio’s dan ook het meest zullen spotten.

Wat wel nieuw is is de technologie die de ondergrond bestudeert. Je kan optioneel de automatische variant aanvinken of je kan standaard manueel deze technologie bedienen. Er zijn verschillende modi voor elk weertype die men kan selecteren. Zo kan je kiezen voor gras, grind, sneeuw, modder, zand of rotsen. De wagen kiest dan de juist instellingen voor de automaat, het differentieel, de ophanging en de motor.

Als avonturier heb je overigens nog een speeltje waarmee je tot 90 cm onder water kan gaan met deze 4X4. Je plaatst de wagen simpelweg enkele centimeters hoger and you’re ready to go!

range rover tdv6 hse

Tot slot onze conclusie van deze prachtige, vernieuwde Range Rover TDV6 HSE. Zoals altijd is de afwerking top bij Land Rover en kunnen we spreken van een juweeltje. Juwelen zijn niet goedkoop, de basisprijs van de TDV6 komt neer op zo’n 92.000 euro. Vink je nog wat opties aan kom je uit boven de 100.000 euro. Niet weinig, maar je rijdt dan wel met de enige echte Range Rover. Een SUV met zoveel geschiedenis en betrouwbaarheid zal je nergens anders vinden. Of het zou de G-klasse van Mercedes-Benz moeten zijn.

Motor: V6 dieselmotor, 2.993 cc, 258 pk, 600 Nm Transmissie: 4WD, 8-traps ZF Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 7,9 sec Normverbruik: 7,5 l/100km (testverbruik 10,2 l/100km) Prijs: 92.000 euro