Rijtest: Range Rover Evoque Convertible

“Ze zijn goed zot”, was mijn eerste gedacht toen ik de Range Rover Evoque voor het eerst zag in cabrio-vorm. Geef toe dat het verre van een alledaagse auto is. Helemaal mijn ding dus of toch niet?

Mini Range Rover

Dankzij de opvallende lijnen, gespierde schouders en herkenbare grill ziet de Evoque er uit als een echte Range Rover. Ook met deze Range kan je offroaden, jammer genoeg zullen niet veel van deze wagens ooit een modderbehandeling krijgen.

Mocht je toch ooit van plan zijn onverhard terrein op te zoeken dan kan je dat ook dakloos met de Evoque Convertible. Het blijft een vreemd zicht zo’n stoffen cabrio-dak op een kleine SUV. Toch zijn ze er bij Range Rover in geslaagd het stoere uiterlijk te behouden. Het stoffen-dak, in de kleur ‘Ebony’, is volledig elektrisch en opent of sluit tot een snelheid van 48 km/u. Daarnaast kreeg het dak geluidsdempende binnenafwerking om rol- en windgeluiden te verminderen.

evoquecabrio-12

Interieur

Het interieur is ruim en oogt zeer modern, maar het is wel jammer dat bijna de volledige middenconsole uit hard plastiek werd vervaardigd. De goed gevulde zetels vooraan daarentegen zitten uiterst comfortabel en deden me terugdenken aan die van de Mercedes S-klasse. Van het rijcomfort bij lage snelheden was ik aangenaam verrast. Het geluid van de dieselmotor voorin is amper hoorbaar. Op de snelweg neemt het windlawaai aanzienlijk toe, het blijft een stoffen kap hé.

evoquecabrio-6

Het nieuwe 10,2″ infotainmentsysteem ‘InControl Touch Pro’ werkt snel en intuïtief. Je kan zelfs twee smartphones tegelijk via Bluetooth verbinden met de wagen. Muziek van je smartphone beluisteren via het Meridian-audiosysteem vraagt slechts enkele seconden.

Als je kleiner bent dan 1 meter 80, dan pas je achterin met het dak gesloten en zit je best comfortabel. Voor de chauffeur is het zicht naar achter en schuin naar achter heel slecht met het dak gesloten. Gelukkig zijn er grote zijspiegels, maar de dode hoek is nog steeds enorm. De ‘Blind Spot Monitor’ is helaas niet apart verkrijgbaar, maar het is wel inbegrepen in de ‘Advanced Driver Assistance Pack’ (€2.023).

All terrain

Land Rover staat al decennia lang bekend om zijn terreincapaciteiten en ook met de Range Rover Evoque Convertible kan je “van de weg”. Net als bij zijn grote broers is de Evoque Convertible uitgerust met “Terrain Response”. Dit systeem past de respons van de motor, transmissie, differentiëlen en chassissystemen aan om het comfort en de tractie te maximaliseren. Het Terrain Response heeft vier standen: algemeen, gras/grind/sneeuw, modder/sporen en zand. Voor kasseien in de binnenstad raden we de eerste stand aan…

evoquecabrio-13

evoquecabrio-10

Motor

De volledig nieuwe 4-cilinder diesel-motor voorin heeft een inhoud van 2 liter en produceert 150 of 180 pk. De interne wrijving in het blok daalde met 17% tegenover de vorige generatie turbodieselmotoren van Land Rover. Hierdoor reageert de motor sneller en gaat hij ook langer mee. (Onderhoud om de 33.000 km i.p.v. 25.000).

Ondanks het feit dat de cabrio bijna 300 kilo(!) zwaarder is dan de gewone Evoque (1.967 kg tegenover 1.674 kg) heeft de motor genoeg kracht om de cabrio vlot te laten acclereren.

evoquecabrio-17

Standaard worden de vier wielen aangedreven via een 9-traps automaat. Die automaat past uitstekend bij de motor en zorgt voor heel soepele overgangen. Enkel in korte bochten heeft hij soms enkele seconden nodig om te beslissen in welke versnelling hij uit de bocht zal accelereren.

Het nieuwe blok haalt een CO2-uitstoot van 125 g/km en een theoretisch verbruik van 4,8 l/100 km. Een verbruik van 5,5 l/100 km lijkt ons haalbaar, maar na 3 dagen Zoute Grand Prix lag ons testverbruik op 7,4 l/100 km…

Rijervaring

De zitpositie is hoog en droog, de wagen voelt veel groter aan dan hij is. Al is dat relatief, want de Evoque Convertible is 2 meter breed (van de ene spiegel naar de andere). Door de korte wielbasis stuurt de Evoque zeer direct zonder dat het stuur te licht wordt. Iets wat bij de Jeep Renegade soms storend was. Als chauffeur heb je wel degelijk het gevoel onderweg te zijn met iets “premium”.

evoquecabrio-11

Op de snelweg blijft hij zeer stabiel en zijn er, op het windgeluid na, geen negatieve punten. Of toch… Het rempedaal. Remmen doet hij goed, maar het rempedaal geeft geen feedback. Je voelt het “grijppunt” niet. Of ben ik te veeleisend?

evoquecabrio-3Prijs

Ik moest toch slikken toen ik de prijs voor het eerst zag. €52.700 vraagt Land Rover voor de minder uitgeruste, SE Dynamic-variant van de Evoque Convertible. De standaard prijs voor de 2.0 TD4 HSE Dynamic-testwagen is €62.000.

Het is een niche-product deze Range Rover Evoque Convertible. Ben je op zoek naar een premium compact-SUV, met off-road capaciteiten én canvas cabriolet-dak. Dan kan je enkel bij Land Rover te recht.

Is de Evoque Convertible nutteloos of geniaal? Ik weet het niet, maar leuk is hij zeker en vast wel!

 

evoquecabrio-12Motor: Turbo viercilinder, 1.999 cc Brandstof: Diesel Vermogen: 180 pk (132 kW) Koppel: 430 Nm Transmissie: negentrapsautomaat, 4WD Topsnelheid: 200 km/u Van 0 naar 100 km/u: 10 sec. Normverbruik: 4,8 l/100 km Testverbruik: 7,4 l/100 km CO2-uitstoot: 125 g/km Basisprijs: €62.000