SLC 200

Rijtest: Mercedes-Benz SLC 200

Met enkele vooroordelen namen we plaats achter het stuur van de nieuwe Mercedes SLK … euh SLC, neem me niet kwalijk. Na de eerste meters met de SLC 200 was het al duidelijk dat we die vooroordelen met gemak naast ons zouden kunnen neerleggen.

In tegenstelling tot wat marketeers ons zouden durven wijsmaken is de SLC geen nieuw model. Met de facelift van de derde SLK generatie nam Mercedes van de gelegenheid gebruik om ook hier haar nieuwe naamstrategie in voege te laten treden. De naam SLC werd trouwens al eens eerder gebruikt voor de coupé variant van de 107 SL generatie in de jaren ’70 en ’80. Vooral het front werd grondig herzien en leunt zo ook dichter aan bij grote zus SL. Vooral in standaardaardtrim is de SLC er dan ook sterk op vooruit gegaan zonder de lippenstift van weleer terug boven te halen. Toegeven, op foto overtuigd de SLC niet altijd, zelf een beetje sullig, maar in real life zitten de lijnen van de SLC toch goed in mekaar. Dankzij de knappe LED verlichting ziet de SLC er ‘s nachts ook net dat tikkeltje sexyer uit, en dan die wulpse kont …

SLC 200

Zelfs in het zonovergoten straatbeeld van de afgelopen maanden is de SLC nog een vrij exclusieve verschijning. ‘Onze’ SLC 200 werd ingezet als dagelijks vervoer op en af naar het circuit van Spa-Francorchamps tijdens de Formule 1 Grand Prix. De SLC is nu niet per se de ideale wagen om op een grasveld te parkeren, maar tussen de duizenden auto’s was er amper één andere SLC aanwezig, een SLC 43 AMG dan nog wel.

Turbo

Terwijl de vorige SLK generaties (R170 en R171) vooral door kompressormotoren werden aangedreven werd bij de R172 generatie gekozen voor turbomotoren. In principe is een turbo iets zuiniger omdat die wordt aangedreven door de uitlaatgassen, terwijl een compressor rechtstreeks vanop de krukas wordt aangedreven. Even naast de kwestie om het concept duidelijk te maken: de compressor van de Mercedes SLR heeft op zich al ongeveer 125 pk nodig om de schoepen in volle snelheid te krijgen. Het compressorgeluid ontbreekt dus ook bij deze SLC 200, maar de 2 liter turbomotor klinkt zeker niet onaangenaam. Een compressor neemt bovendien iets meer plaats in, maar met de lengte van de motorkap van de SLC zou dat sowieso geen struikelblok geweest zijn. De 2 liter viercilinder is hier goed voor 184 pk en daarmee sprint de SLC in combinatie met de manuele zesbak in 7 seconden naar 100 km/h en stopt de teller pas bij 240 km/h.

SLC 200

Leuker dan SL

Ik had al het voorrecht om met een SL 400 te rijden, op zich een veel betere en completere auto, maar op het vlak van rijbeleving zijn de SL en SLC compleet andere auto’s.  De betrokkenheid bij de rijervaring in de SLC is toch van een andere dimensie. Back to simplicity in de SLC, want er zijn geen verschillende rijstanden mogelijk. Ondanks de vrij hard afgeveerde ophanging zorgen de goed gevormde zetels voor voldoende zitcomfort, ook tijdens lange ritten. De besturing is tevens zeer direct en de stuurkolom voelt aan als het verlengde van je armen. Het rijgedrag van de SLC 200 is dan ook de grootste verrassing van deze auto. Ook een Mercedes kan dus door het leven gaan als  rijdersauto moest het nog niet duidelijk zijn. Een versnellingsbak die iets meer naar voor gepositioneerd is had het feestje compleet kunnen maken.

Nog even een woordje over de manuele zesbak, want je kan gerust je plan trekken met enkel een eerste, tweede, vierde en zesde versnelling. Bij 53 km/h vraagt de snelheidsindicator reeds om naar vijfde versnelling te schakelen. Bij 67 km/h mag er vervolgens naar zesde versnelling geschakeld worden volgens de wetten van de ecologie. Wie Mercedes denkt, denkt niet direct aan manueel, maar het was zeker geen straf om met een manuele versnellingsbak onderweg te zijn. Enkel de tweede versnelling vergt een andere koppelingsbeweging (vooral bij hard optrekken), maar na enkele dagen krijg je die finesse letterlijk onder de knie.

SLC 200

Het officiële testverbruik van 6,5 liter per 100 km is te laag gegrepen, maar na een duizendtal kilometer gaf de boordcomputer 7,4 liter aan als gemiddeld verbruik. Dankzij een tank van 70 liter geraak je dan toch ongeveer 1.000 km ver met een Super 95 (voor zolang het nog kan) volle tank. Voor wie toch trouw blijft zweren aan een diesel is er ook een koppelrijke 250d met 204 pk. Een volbloed AMG komt er met de SLC generatie niet, maar de SLC 43 AMG met 367 pk komt toch aardig in de buurt en is bovendien een stuk budgetvriendelijker dan de toenmalige SLK 55 AMG.

Puzzelen in het interieur

De SLC transformatie bracht het interieur een nieuw stuurwiel en een iets groter infotainmentscherm. De gelijkenissen met het interieur van de SL zijn treffend, maar alles is letterlijk een stuk kleiner. Zo ook de kofferruimte, al verlies je vrij weinig kofferruimte door open te rijden. Door het ontbreken van een reservewiel is er ook een extra opbergvak onder de reguliere kofferbodem. Voor wie niet te groot is komt er achter de stoelen ook wat extra ruimte vrij, maar het is toch puzzelen met bagage als je erop uit trekt. Bij regenweer wordt het water bij het openen van de koffer met een paar ingenieus gevormde trechters opgevangen om de kofferinhoud zoveel mogelijk te sparen. Het wegklapdak zelf doet goed aan de geluidsisolatie, maar is niet gevrijwaard van kraakjes en piepjes tijdens het rijden.

SLC Interior

Het deels met Alcantara bekleed afgeplat stuur is werkelijk verslavend. Enkel bij lage snelheden (in file bijvoorbeeld) voelt de snelheidsafhankelijke bekrachtiging ietwat twijfelend aan. De zetels zijn dan weer kwalitatief zeer hoogwaardig ondermeer dankzij het optioneel nappaleder (€ 2.700, slik). De rode accenten zoals de gordels en bestikking in het interieur maken het overigens vrij zwarte interieur toch een stuk frivoler. Door de lage zitpositie en een veel te kleine zonneklep is rijden met een laagstaande zon geen lachertje. Een geboortevlek die we ook al bij vorige SLK generaties zagen is de achterste zijruit die bij open stand toch net boven het koetswerk uitsteekt. Het is verre van storend, maar toch ietwat onbegrijpelijk.

Airguide

Geen traditioneel windnet in de SLC, maar een ‘Airguide’ systeem. Een duur woord voor twee doorzichtige stukken plastiek die bevestigd zijn op de rolbeugels. De airguide panelen kunnen naar binnen gedraaid worden voor minder turbulentie in het interieur. Verwacht er geen wonderen van, maar het helpt wel degelijk in zekere mate. Het ganse jaar cabrio rijden wordt een stuk realistischer dankzij de optionele Airscarf. Door de tropische temperaturen (we hadden de SLC ter beschikking tijdens de week van de Belgische F1 GP) hebben we het niet moeten uittesten, maar de E cabrio, SL & S cabrio leerden ons al dat het een nuttige investering is (€ 410).

Conclusie

Zonder hoge verwachtingen hebben we de SLC 200 volledig ondergaan. Het concept van de SLC is natuurlijk het basisrecept voor een fijne rijdersauto, maar onverwacht heeft de SLC ons op dat vlak toch weten te verbazen. Het sportieve karakter van de wagen wordt evenals onderstreept door het geluid van de turbobenzinemotor dat zeer smakelijk is. Naast het geluid is ook het verbruik een reden om de dieselvariant links te laten liggen. Voor wat hoort wat natuurlijk. Met een basisprijs van € 34.485 voor de SLC basisversie (180 met 156 pk uit een 1,6 vierpitter) is het dus geen lachertje, maar een SL bijvoorbeeld is er pas vanaf € 107.000.

De SLC 200 kost minstens 5.000 euro meer dan de 180 voor eigenlijk maar 28 pk extra. Door de optiepolitiek loopt het prijskaartje van deze testwagen zelfs op tot € 56.462. Zo waren het Professional Pack (€ 1.500), het Designpakket (€ 3.500) en het Mediapakket (€2.200) op de optielijst aangevinkt. Dat laatste omvat het Command online multimedia systeem en een Burmester geluidsinstallatie. Het designpakket omvat de AMG opsmuk, LED koplampen, adaptieve grootlichtassistent en sfeerverlichting. Het Professional pakket omvat dan weer het Garmin navigatiesysteem, metaalkleur en de parkeerassistent (exclusief achterruitrijcamera).

SLC 200

Specificaties Mercedes-Benz SLC 200 R172 – Motor: R4 benzine, 1.991 cc – 184 pk bij 5.500 rpm; 500 Nm tussen 1.200 en 4.000 rpm Transmissie: manuele zesbak Prestaties: Topsnelheid: 240 km/h, 0-100 km/u in 7,0 s Normverbruik: 6,5 l/100 km Testverbruik: 7,4 l/100 km CO2 uitstoot: 150 g/km Basisprijs: € 34.485 incl. BTW Prijs Testwagen: € 56.462 incl. BTW