Mercedes GLS

Rijtest: Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic

“Dé?” Ook wij moesten weer even terugdenken aan de nieuwe naamgeving die Mercedes-Benz hanteert, mocht je nog niet volledig mee zijn, de oplossing ligt hier letterlijk voor de hand. Zo, de obligatoire verwijzing naar een godvergeten artikel hebben we ook weer gehad. Na wat studeerwerk inzake nieuwe modelnamen kunnen we met enige zekerheid zeggen dat we hier te maken hebben met de opvolger van de Mercedes-Benz GL. Maar pin ons daar niet op vast.

Mercedes GLS

Het gaat hier uiteraard over de nieuwe GL, GLS genaamd. Die extra letter is er niet zomaar gekomen. Elke terreinwagen of ‘G’, neen niet die G, is gebaseerd op een bepaald Mercedes-model, hier is dat de S-klasse. Waarom? En hoe beviel hij ons? Dat zul je ongetwijfeld te weten komen in onderstaande epistel.

Design: Romance tussen GLE en S-klasse

Het is een twijfelaarke. De snoet van een GLE en de luxe en hoogwaardigheid zoals die in een S-klasse. Wat vaststaand is, is de nogal lompe vormgeving. We durven het woord lomp bijna niet uitspreken gezien de Mercedes-bonzen over onze schouder meekijken tijdens het schrijven. Lomp is dus geen populaire term om de GLS te omschrijven. En toch, populair is die term wel. Iedereen die meereed in de bijzonder goed uitgeruste terreinwagen nam het woord in de mond. Het vooraanzicht spreekt in elk geval wel boekdelen, bijzonder agressief en sportief, daar houden we van.

DSC_0042

Wat opvalt is de instapdrempel. Voor minder grote én oudere mensen een zegen, voor jonge hippe testrijders iets minder. Het helpt vooral de jeans vuil te worden bij het veelvoudig schuren tegen de drempel bij in- en uitstappen.

DSC_0076

Kijken we even van opzij dan lijkt de GLS weer op een monovolume, een bijzonder luxueuze, dat wel. Maar het woord monovolume is niet echt flatterend. Het is wel een logische vormgeving. De Cavansit metallic-blauwe GLS is dan ook een 7-zitter. Achter de tweede zitrij moet je dus nog twee man kwijt. Dan kan je maar beter een hoge daklijn voorzien die loodrecht naar beneden loopt. Die daklijn wordt abrupt gestopt door iets wat op een spoiler lijkt. Met de anti-aerodynamische neus is dat geen overbodige luxe die spoiler.

DSC_0109

Het model dat Mercedes-Benz ons met vriendelijkheid overhandigde was goed voorzien van oren en poten. Dat doet bijzonder veel aan de look van de GLS. Er rijden immers genoeg GL’s rond zonder exterieur-optie zoals een sportpakket of sportieve wielen. De AMG-velgen waren wonder boven wonder standaard. Dat zijn de 21-inch 5- dubbelspaaks-velgen. Alleen daarvoor zouden we de GLS al bestellen.

DSC_0116

Het AMG Sportpakket waar we zo zot van zijn bij alle perswagens kost, verslik jezelf niet, 4.284 euro. Veel geld in eurostukken maar zeer waardevol. Een optie die onmisbaar is op bijna elk model.

DSC_0008

Interieur: Op en top Mercedes

Geloof het of niet, het interieur in de GLS 350d 4Matic was hemels. Mercedes-hemels! Ze blijven het toch verdomd goed doen wanneer het gaat om binnenbekleding en design van interieurs. Een dure hemel, dat wel. Waar je dacht dat het exterieur van onze GLS geld kost dan heb je de optielijst van het interieur nog niet gehoord (prijzen exclusief btw). Eerst en vooral het perfect afgewerkte leder. Voor de koffieliefhebbers, het leder noemt ‘gemberbeige/espressobruin’. Dat maakt je zo’n 2.530 euro lichter. Luisteren naar muziek doe je met uitstekende kwaliteit dankzij het Bang & Olufsen BeoSound AMG-systeem. Kostprijs 4.233 euro.

Mercedes GLS

Voor de kinderen is er in onze testwagen het stijlvol ingewerkte multimediasysteem met twee beeldschermen. Daar tik je 1.989 euro voor af. Kinderen die overigens beschikken over Ketnet in de GLS maken je nog eens 1.010 euro armer dankzij de TV-Tuner met digitale televisie. Ook op het beeldscherm in de middenconsole kan je trouwens het journaal live volgen mocht je door het fileleed niet om 19u thuis geraken.

Mercedes GLS

Eenmaal gezeten in de multicontourzetels met massagefunctie (1.122 euro) voelt men zich de koning van het verkeersnetwerk. Met het multifunctioneel stuurwiel in leder en hout in de hand (602 euro) en de voeten op de fluwelen voetmatten (92 euro) kan de dag niet meer stuk.

Mercedes GLS

De lijst is eindeloos: ionisatie van de interieurlucht aan de hand van een luchtfilter (291 euro), het nachtpakket dat de ruiten verduistert (500 euro), een alarmsysteem (449 euro), dubbele zonnekleppen (97 euro), asbak (46 euro), dubbele bekerhouder gekoeld en verwarmd (214 euro), je kan het zo gek niet bedenken of het zit op de Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic.

DSC_0086

Een pakket dat een groot aandeel heeft in de prijs is het Premium Plus-pakket. Dat pakket kunnen we vreemd genoeg niet terugvinden in de online configurator bij het schrijven van deze review. Dergelijke pakketten zijn voorzien voor de duurdere Mercedes-modellen. Het pakket kost zo’n 11.300 euro. Daarvoor krijg je heel wat zoals de AMG Line (los van het extra sportpakket), het panoramisch zonnedak en het leder zoals hierboven vermeld. Opties zoals een lederen dashboard, memory pack, parkeerpakket met 360° camera, keyless-go, start-stop, verwarmde zetels,… het zit er echt allemaal op.

Mercedes GLS

De vraag bij de GLS350d 4Matic: is het even aangenaam vertoeven op de derde zitrij als op de eerste en tweede? Het antwoord: niet direct. Mercedes heeft een iets gemakkelijkere methode voorzien voor het in- en uitstappen via elektrisch geregelde stoelen op de tweede zitrij. Een eenvoudige druk op de knop zorgt ervoor dat de stoel in kwestie opklapt, de stoel ervoor schuift naar voor, en je kan instappen. Dat is helaas wel een optie van 408 euro. Maar zéker aan te raden wanneer je meermaals meer dan 4 mensen moet meenemen.

DSC_0097

Mercedes GLS

Ook op de derde zitrij is het briljante leder aanwezig. De zitpositie is iets harder en stijver dan de rij ervoor. Mercedes heeft wel vriendelijk bekerhouders voorzien om toch enig comfort te bieden voor de arme stakkers achterin. Met mijn 1m84 zit ik met mijn benen tegen de tweede rij gedrukt. Grote mensen kiezen dus best voor een andere rij.

Mercedes GLS

De derde zitrij is ook bedienbaar via de koffer. De kofferruimte zelf is nog steeds behoorlijk wanneer er 7 mensen reizen in de GLS.

Mercedes GLS

Mercedes GLS

Rijbeleving: Subliem stil, Sportief stoer

Het valt op. De gelijkenis tussen de S-klasse en deze GLS-klasse. De rijbeleving is nagenoeg gelijklopend. En dat is een zeer groot compliment voor de GLS350d 4Matic. De elektrische stuurbekrachtiging in de GLS zorgt voor hetzelfde type afstandelijkheid als met mijn eerste lief. De sturingen zijn naadloos, maar nu en dan niet direct genoeg. Waardoor je het gevoel krijgt dat je maar blijft draaien aan het luxueuze stuurwiel. Een symptoom dat voor komt bij veel Mercedes-modellen. Net als de respons van de pedalen. Die lijken, zowel bij gas als rem, bijzonder ‘sponzig’. Langzaamaan afremmen voor een rood licht is zo iets moeilijker dan bij een manuele Mercedes waar je remt op de motor. Het pedaal ‘stevig’ intrappen bij acceleratie en remming is dus aan te raden om geen verrassingen tegen te komen.

Mercedes GLS

Gaan we de sportieve toer op, deze uitspraak lijkt bijna surreëel in een 2,4 ton wegende suv, dan lijkt de GLS nog goed weg te komen. Het verbruik schiet dan wel de hoogte in, het zescilindergeluid maakt dat goed. Zelfs in de (enige) dieselversie met ‘maar’ 258 pk zit je zo op 150 km/u. Voor benzineslurpers is er ook nog de GLS 400 4Matic met 333 pk en de GLS 500 4Matic met 455 pk (V8) en wil je helemaal loco gaan dan kies je best voor de Mercedes-AMG GLS 63 4Matic met een overdonderende 585 pk. Het Offroadpakket dat hieronder beschreven staat is in die laatste versie evenwel niet beschikbaar. Met een gewicht van ruim 2.400 kg plakt de GLS op het wegdek. Niet vanzelfsprekend gezien de grote luchtweerstand door de rechte neus. Of het spoilertje op de achterklep voldoende downforce biedt is nog maar de vraag.

Mercedes GLS

Offroad gaan is ook een optie. Er zit zelfs een waar offroad-pakket op onze wagen, dat kost 1.938 euro. Daarvoor krijg je wel zes rijmodi met draaiknop om uit te kiezen. Het zogenaamde DYNAMIC SELECT. De rijprogramma’s zijn de volgende: ‘Individual’, hiermee kan je jouw eigen instellingen bepalen voor ophanging etc. Het Sport-programma, hierdoor wordt de ophanging stijver, verlaagt de wagen zichzelf naar niveau -1 en blijft de motor in hogere toeren hangen. Het Comfort-programma, wat we tijdens de rijtest het meest hebben gebruikt en wat zorgt voor de meeste luxe. Sneeuw: dit programma past de wagen aan bij ijzel- en sneeuwweer. Het Offroad-programma bij zand- en lichte ondergrond. Tot slot is er het Offroad+ programma bij een zware ondergrond. Dit in combinatie met de vierwielaandrijving 4Matic maakt van de GLS een echte offroader die elk terrein aankan.

Mercedes GLS

Wat ons wel stoorde tijdens de rijtest was de absorptie van de oneffenheden op de Belgische wegen. Je zou verwachten dat dit aanvoelt zoals een Range Rover. Niets is minder waar. Dat is waarschijnlijk een gevolg van de 21-inch velgen. Op de Range Rover zaten toen kleinere velgen. Hoe minder rubber rond de velg hoe meer schokken voelbaar. In dat opzicht is het kiezen tussen looks en comfort. Hetzelfde ongemak hadden we trouwens ook bij de rijtest met de Mercedes-Benz S500 L. Los van dat minpuntje rijdt de GLS subliem en is het pakket prestatie-comfort-besturing-wegligging onevenaarbaar. Het enige wat we al gereden hebben dat het nog beter doet is dit. Als je die link geopend hebt besef je pas hoe goed de Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic wel is.

Mercedes GLS

Motorisch: Saldo meer dan toereikend

Wanneer is genoeg ook daadwerkelijk genoeg? Met een 3-liter zescilinder en 258 pk kan je stellen dat de GLS 350d 4Matic toereikend is voor het Belgische verkeer. Wat ben je overigens met de GLS 400 en 500 die meer dan 300 en 400 pk produceren. De meest logische keuze blijft de dieselversie. Die dieselmotor is gekoppeld aan de o zo efficiënte 9G-Tronic Plus automatische versnellingsbak met flippers aan het stuur. Schakelen doet deze automaat al bij 1.700 toeren. Dat hebben we al gezien bij andere Mercedes-rijtesten. In het Sport-programma schakelt hij boven de 2.000 toeren.

Mercedes GLS

Met een normverbruik van 7,6 liter per 100 km lijkt de GLS een groen blaadje. Het testverbruik tijdens de rijtest kregen we niet lager dan exact 10,0 liter/100 km. Geen schande dus. Mocht je rijden als een heilig boontje dan krijg je het verbruik vast wel op 9,5 liter. De CO²-uitstoot ligt op 199 gram per kilometer. Toch maar een Mercedes-Benz GLE 500e bestellen?

Mercedes GLS

Conclusie: Veel geld voor veel auto

De vanafprijs van de GLS is 72.116 euro inclusief Belgische btw, dat is onze dieselversie. Dan heb je natuurlijk een kale GLS 350d 4Matic zonder de hele optielijst die hierboven staat beschreven. Onze testwagen kost zo’n 111.000 euro inclusief btw, wat maakt dat de wagen exact  32.600 euro aan opties heeft (excl. btw). Dat is bijna de prijs van een nieuwe Mercedes-Benz C 160 benzine. Of de GLS 350d 4Matic in deze configuratie zijn geld waard is? Als je het hoogste comfort wenst dan is het antwoord volmondig ja. Heb je genoeg aan een basisdosis comfort zonder alle snufjes aan te vinken en te gebruiken dan kan je nog steeds opteren voor een GLS met minder opties. Een extra verkoopkenmerk van de GLS is de exclusiviteit. Er rijden meer Range Rovers rond van ver boven de 100.000 euro dan deze GLS.

Een ding is zeker, de luxe en comfort die je in de GLS vindt, krijg je nergens anders.

Mercedes GLS

Specificaties Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC – Motor: diesel (2.987 cc) – 258 pk Transmissie: 9G-Tronic automaat Prestaties: Topsnelheid 222 km/h, 0-100 km/u in 7,8 s Normverbruik: 7,6 l/100 km Testverbruik: 10,0 l/100 km CO2 uitstoot: 199 g/km Basisprijs: € 72.116 incl. BTW Prijs Testwagen: € 111.772,55 incl. BTW