G-Klasse

Rijtest Mercedes-Benz G 350 d

Al sinds 1979 heerst de Mercedes-Benz G-klasse in het segment van de All-terrain wagens. En sinds 1979 is dit bruut model ook amper veranderd qua looks. Na de nieuwe G 500 is er nu ook de iets gematigdere G 350 d.

Stijlvol vierkant

Op exterieurvlak is de G alvast amper veranderd ten opzichte van de vorige generaties. De wagen blijft de stijlvolle vierkante vorm behouden zoals we die kennen. Weliswaar in een gemoderniseerd pakje. Zo spotten we buitenaf de modernere Multibeam LED koplampen en achterlichten die à la Mercedes heerlijk in het koetswerkdesign verwerkt zitten. Een nieuwe grille met chroomaccenten, gestroomlijnde zijspiegels en moderne snufjes zoals parkeersensoren en een achteruitrijcamera vallen ook op. De oplettende liefhebber vindt de nieuwe G-klasse iets schattiger kijken dan zijn voorgangers, wat de wagen ergens ook geen eer aan doet. Maar stoer blijft hij zeker. Verwarring met andere Mercedessen is geen optie. Verwarring met de vorige G-Klasse is wel mogelijk, maar de nieuwe G is vooral een stuk breder geworden. De geoefende spotter heeft dat meteen in het snotje.

Lounge

De modernisatie heeft ook het interieur van de G-Wagon (zoals ze de G-Klasse noemen aan de andere kant van de grote plas) goed te pakken gekregen. Waar de G-Klasse er van buitenaf vrij ruig uit ziet is alles binnenin dan weer zacht en luxueus. Op de Belgische site van het merk wordt het mooi verwoordt: “Het terrein is buiten. De lounge is binnen.” Deze “lounge” heeft veel weg van het interieur van de huidige S-klasse. Zo vinden we hier ook zetelverwarming, sfeerverlichting en het dashboard die lijkt door te lopen als één groot scherm. Om maar een paar zaken op te noemen. De afwerking is uiteraard ook hier van de hoogste graad: hout, leder en geborsteld staal. Wij moesten het stellen met een analoge tellerpartij. Het leven van een autojournalist kan hard zijn. Maar optioneel kan je dus de volledig digitale tellerpartij aanvinken.

Verder vinden we dus analoge wijzers terug van de toerenteller en snelheidsmeter, wellicht om het authentieke karakter van de wagen te bewaren. Hoewel wij toch ondervonden dat menig liefhebber geen fan blijkt te zijn van deze authentieke wijzers. Rijden we in het donker dan wordt eveneens ook duidelijk hoe luxueus de sfeerverlichting is weggewerkt in deze wagen en hoe gedetailleerd de Mercedes-Benz logo’s die geprojecteerd worden op de grond zijn ten opzichte van enkele jaren geleden. Al blijft deze laatste optie misschien net iets te kitsch in onze ogen.

De deuren blijken dan weer echte pantsers te zijn die dicht moeten gegooid worden om helemaal in het slot te vallen. Alles voelt zeer stevig aan. Zelfs de ‘klik’ die de sloten maken als de wagen zich sluit bij het wegrijden klinkt zodanig robuust dat je jezelf voor een milliseconde waant achter slot en grendel van een gevangenis.

Rijgedrag

De oplettende lezer ziet het waarschijnlijk al aan de foto’s dat wij met de G 350 d onderweg zijn. Deze variant heeft een 3,0 l 6-in-lijn dieselmotor met een maximumvermogen van 210 kW (286 pk) tussen 3.400 – 4.600 tpm en een maximaal koppel van 600 Nm tussen 1.200 – 3.400 tpm. Met andere woorden, we komen met dit “dieseltje” zeker geen vermogen tekort.

De overbrenging van de dieselkracht gebeurt bij onze versie door middel van een G-Tronic 9-trapsautomaat. Qua motorisatie kan men verder nog kiezen tussen één andere diesel en twee benzinemotoren. In diesel heb je nog de G 400 d (330 pk en 700 Nm). Bij de benzine versies heb je keuze uit de G 500 (422 pk en 610 Nm) of de ravissante G 63 AMG (585 pk en 850 Nm). Beiden met een 4,0 l biturbo V8.

Eén van de meest opmerkelijke features in een G-Klasse blijft natuurlijk de adaptieve ophanging. Die werd volledig herzien bij de nieuwe G-Klasse en kan naargelang het terrein aangepast worden. Hetzelfde geldt voor het differentieel die met een simpele druk op de knop ingesteld kan worden naargelang het terrein waarop men rijdt. De rijmodus op de openbare weg kan, zoals in iedere moderne Mercedes, afgesteld worden naargelang de behoefte van de chauffeur. Deze rijmodi zijn Eco, Sport, Individual en Comfort.

Wat het testverbruik betreft kwamen wij uit op een 11,0 l/ 100 km. Wat veel lijkt voor een diesel, maar gezien de zes cilinders, de hoekige en hoge vorm en het leeggewicht van 2.453 kg is dat best aanvaardbaar. Voor een auto met Cw-waarde van 0.527 is dat bijna een mirakel.

Prijzig

Zoals iedereen weet komt iedere auto met een bepaald prijskaartje, en dat geldt zeker voor een G-Klasse. De G 350 d is verkrijgbaar in zijn basisvorm vanaf € 103.576, inclusief BTW. Onze testwagen is deze basisvorm. Bijna niet te geloven, maar onze G 350 d had geen enkele optie aangevinkt. We hadden wel zeker niks tekort. De G 400 d staat geprijsd op 143.372 incl. BTW, maar die is er voorlopig enkel in compleet uitgeruste ‘Stronger Than Time Edition’. De G500 heb je vanaf € 114.829. Is een ‘gewone’ G-Klasse te saai voor jouw? Dan staat de G 63 AMG op jouw oprit na vereffening van € 157.421.

Conclusie

De nieuwe G-Klasse is een robuuste wagen voor echte liefhebbers. Bovendien is de nieuwe G-Klasse het off-road DNA van vorige generaties zeker niet kwijtgespeeld. Duidelijk is alvast dat er een heuse community rond deze wagens bestaat, en ook deze nieuwe generatie is met open armen ontvangen.

AutoMercedes G 350 d
Motor3,0 l R6 diesel
Maximum vermogen210 kW / 286 pk bij 3.400 – 4.600 tpm
Maximum koppel600 Nm bij 1.200 – 3.400 tpm
Overbrenging & transmissieG-Tronic 9-trapsautomaat
0-100 km/h7,4 s
Topsnelheid199 km/h
CO2 uitstoot256 g/km
Normverbruik8,6 l / 100 km
Testverbruik11,0 l/ 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 103.576
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 103.576
BIV€ 11.127,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 1.277,33
Design
90
Interieur
80
Motor & Verbruik
75
Rijgedrag
70
Prijs & Opties
65
Reader Rating0 Stemmen
0
76
Ook interessant
Onze 1e rondrit was een succes!