Mercedes EQC

Rijtest Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

Het is 31 augustus. We zoeven voor het laatst 120 km/h over de Brusselse ring. Met een elektrische auto dan nog. Meer bepaald een Mercedes-Benz EQC 400 Edition 1886. Het jaartal als verwijzing naar de officiële geboorte van de Benz Patent-Motorwagen. Onze missie 114 jaar later is dubbel. Uitzoeken waarom de EQC een mindere verkoopstart heeft genomen, en of we in een weekend heen en terug van Brugge naar Spa geraken zonder al teveel laadstress.

Autoproducenten (of créateurs d’automobiles zoals Renault dat zo mooi kan verwoorden) worden verplicht tot alternatieve aandrijvingen. Bij de mannen van ‘Das Haus’ in Stuttgart weten ze naderhand wel hoe een wagen te bouwen. Zeker des te meer omdat de peetvader, Carl Benz, de eerste was in de geschiedenis die een ‘carriage zonder paard’ (of simpelweg ‘car’) ontwikkelde en patenteerde in 1886. Met de ontwikkeling van geëlektrificeerde wagens begaf Mercedes zich toch wel op minder bekend terrein. Men had bijvoorbeeld de B 250e rond 2015, maar mede door de karige infrastructuur en het hoge prijskaartje was dit model geen topper. We zijn 5 jaar verder en intussen is er enorm veel veranderd in het automotive landschap.

Mercedes EQC

Wie nog lacht met elektrische auto’s denkt dus beter nog eens na. Het aanbod hybrides en elektrische auto’s is tegenwoordig niet meer weg te denken. Ietwat gepusht door de immer strenger wordende uitstootregels. In onze contreien is het vooral de Europese Unie die de constructeurs dreigt met een zwaard in de rug via de loopplank uit het schip te duwen indien ze hun CO2 uitstoot niet drastisch naar beneden halen. Gelukkig vertaalt zich dat stilaan ook in betaalbaarder prijzen voor de consument, al is er nog een lange weg te gaan. De EQC die we testrijden is er tegenwoordig vanaf € 74.899 in Business Solution uitvoering. Een stevig prijskaartje voor een groen geweten dat dus voorlopig meer voor de succesvolle zelfstandige of voor de hogere managementlagen is weggelegd.

1886

Overal waar de EQC komt draaien hoofden. De lijnen van de Mercedes EQC worden hier extra geaccentueerd door de hightechzilver koetswerkkleur. Vooral het front is ietwat futuristisch. Dit wordt ‘s avonds extra in de verf gezet door een lichtbalk die de beide koplampen verbindt. Niet iedereen loopt er wild van, maar opvallen doe je vast en zeker. De EQC werd onderhuids niet vanaf nul ontwikkeld. Het is dan ook eerder een elektrische GLC. De wielbasis is dezelfde, maar de EQC is wel ruim 10 cm langer tegenover de GLC. De crashstructuur voor de transmissie van de GLC werd ook in de EQC behouden om de crashveiligheid ten goede te komen.

De EQC Edition 1886 is gelimiteerd op 1886 stuks. Die zijn te herkennen aan ‘1886’ badges op de zijkant, een grille met zwarte lamellen, specifieke velgen met witte accenten en de hightech metaalkleur. Binnenin zijn er ook enkele herkenningspunten: microvezelaccenten in zwart/indigoblauw, zilverkleurige sierdelen met matrixlook en 1886 opschriften op de zetels en de middenconsole.

Doordat de EQC gebaseerd is op de GLC kan de EQC niet profiteren van een vlakke interieurvloer. Ook komt de interieurcel iets hoger uit dan de raamstijlen waardoor Mercedes haar trukendoos moest uithalen om dat zo subtiel mogelijk weg te werken. Ondanks dat het dashboard een allegaartje is van andere Mercedes-modellen (de middenconsole is die van de GLC, de widescreen cockpit is die van de A/B/GLA/CLA) is het interieur wel uniek voor de EQC mede dankzij de specifieke luchtventielatiemonden en het geribbeld aluminium inleg dat letterlijk voor muziek in het interieur zorgt. En voor storende reflecties op de ruit bij fel licht.

De laadruimte van de EQC is aanvaardbaar, maar de laadopening is te smal in de hoogte. De EQC neigt dan ook eerder naar een verhoogde shooting brake, wat de stroomlijn wel ten goede komt. Onder de bodemplank kan je nog wel heel wat rommel kwijt, maar hoge en brede objecten met de EQC vervoeren zit er dus niet echt in. We kregen er wonder boven wonder wel twee plooifietsen, een koersfiets, bagage en drie inzittenden ingeduwd.

EQ

Op zich heeft het weinig nut om in te gaan op de standaarduitrusting van de Edition 1886 want die variant is niet meer te bestellen. We doen het dan toch maar voor de volledigheid. Een kleine greep uit het aanbod: Multibeam LED koplampen, Keyless GO, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, parkeerpakket inclusief 360° camera, rijassistentiepakket, Burmester surround systeem, MBUX augmented reality navigatie, schuifdak, verlichte instaplijsten, sfeerverlichting, draadloos opladen voor mobiele apparaten en 1 jaar gratis laden aan de Ionity infrastructuur. Daarbovenop komt 6 jaar gratis onderhoud en een verlengde garantie tot 6 jaar. Een interessante deal waar je dus niet meer bij Mercedes kan voor aankloppen.

Veel mensen beseffen nog niet hoe relax en tegelijk sportief een elektrische auto rijdt. Het elektrisch koppel (760 Nm, instant beschikbaar) van de elektromotoren is verslavend. En gevaarlijk in verkeerde handen. De spurt van 0 naar 100 km/h neemt amper 5,1 seconden in beslag, maar het is vooral de afzet waarbij je letterlijk in de zetels geduwd wordt die indruk maakt. Deze knalprestaties zijn enkel beschikbaar in Sport rijmodus. In Eco of MAX Range gaat het maar gezapig vooruit bij het vloeren van het gaspedaal. Andere rijmodi zijn Comfort en Individual.

Op zowel de voor- als achteras bevindt zich een elektrische aandrijflijn (eATS) met asynchrone elektromotoren. Het 4MATIC systeem verdeelt het vermogen traploos van 0 tot 100% over beide assen. Dankzij de lage inplanting van de batterijen (80 kWh) is de wegligging meer dan voortreffelijk voor een SUV. De EQC kan bovendien rekenen op een trekvermogen van maar liefst 1.800 kg.

Het merendeel van de consumenten ligt nog altijd wakker van het rijbereik van een elektrische auto. Mercedes belooft een rijbereik van 417 km volgens de WLTP testcyclus. In de praktijk komen we uit op ongeveer 380 km. Na een 900 tal km klokten we af op een verbruik van 21,6 kWh per 100 km. We zijn er zelf een beetje trots op. Laden aan de stekker aan een tempo van 10 km per laaduur (2,3 kW) is weinig aan te raden. Aan een privaat of publiek AC laadstation duurt het ongeveer 11 uur om de batterij tot 100% te brengen. Bij een 110 kW DC snellader duurt het 40 min om de batterij van 10% tot 80% te laden. Uiteraard zijn er 1001 factoren die het bereik beïnvloeden zoals hoe anticiperend je rijdt, omgevingstemperatuur, hoeveel gewicht er in de auto aanwezig is, of de airco en/of stoelverwarming aanlegt, etc. Elektrisch rijden vergt een mentaliteitswijziging.

Via de ‘schakel’ peddels aan het stuur kan de bestuurder de recuperatie van de elektromotoren aanpassen. Via D+ gaat de auto in zeilmodus (uitbollen), trek je langer aan de peddel dan is er D-Auto. Dit is een automatische remrecupertatie in combinatie met de ECO-assist. Trek je aan de andere zijde van het stuur de peddel aan, dan is er in D een vrij zwakke rem-recuperatie, via D – is er matige rem-recuperatie, en via D – – is er sterke recuperatie waardoor rijden met 1 pedaal mogelijk is. Je schakelt je bijna te pletter, maar oefening baart kunst.

Conclusie

De Mercedes EQC is ongetwijfeld één van de betere elektrische SUVs op de markt. Enkel kwa binnenruimte moet de EQC iets onderdoen voor de directe concurrentie, maar dat wordt goedgemaakt door het verbruik. Het exacte struikelblok voor de ietwat tegenvallende verkoopscijfers is ons niet volledig duidelijk. Misschien dan toch het design van het front. Een kwestie van smaak en gewenning…

Algemeen blijft de stap naar elektrisch voor velen voorlopig nog een brug te ver. Europa roept tot orde door alsmaar strengere regels op te leggen aan autoconstructeurs dus op termijn kunnen de consumenten er ook niet onderuit. Wat zeker is dat een elektrische auto je leven een stuk spannender maakt. De zoektocht naar laadpalen en extra kilometers. Je denkt alvast twee maal na vooraleer je onbezorgd in je auto stapt. Tankstations worden tot de geschiedenisboeken herleid. Het fiscaal voordeel wordt met de jaren wel kleiner en kleiner in Vlaanderen. De inschrijvingstaks en jaarlijkse rijtaks bedraagt wel nog steeds nul euro (niet het geval in Brussel in Wallonië), maar de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven en zelfstandigen is wel gezakt van 120% naar 100%.

Mercedes EQC

De vraag waarom is de EQC voorlopig geen verkoopsucces blijft dus onbeantwoord. De EQC is competitief geprijsd, rijdt voortreffelijk tot sportief en biedt uitmuntend comfort. Zelfs een schitterende videoclip in samenwerking met The Weekend kon de verkoopcijfers niet bijsturen. Ondanks de valse start gaat Mercedes resoluut door met haar elektrisch model offensief. Binnenkort komt er een EQS die een rijbereik van 700 km belooft. Daarnaast volgen de compactere EQA (eind dit jaar) en EQB (2021). Later volgen dan nog de EQE en SUV varianten van de EQS en EQE.

AutoMercedes-Benz EQC 400 4MATIC
Motor / BatterijcapaciteitAsynchroonmotor / 80 kWh
Maximum vermogen408 pk
Maximum koppel760 Nm
Overbrenging & transmissie1 trapsautomaat & 4MATIC
0-100 km/h5,1 s
Topsnelheid180 km/h
CO2 uitstoot0 g/km (WLTP)
Normverbruik – Normrijbereik22,5 kWh / 100 km – 417 km (WLTP)
Testverbruik – Testrijbereik21,5 kWh / 100 km – 370 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 76.853
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 91.348,95
BIV€ 0
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0
Design
75
Interieur
75
Motor & Verbruik
95
Rijgedrag
90
Comfort
85
Prijs & Uitrusting
80
Reader Rating1 Stem
86
83
Ook interessant
AMG Customer Racing
Achter de schermen bij Mercedes-AMG Customer Racing + Wereldpremière AMG GT4