Rijtest: Mercedes-Benz E 43 AMG

Een drukke periode was het voor AutoJunior in December vorig jaar. Terwijl we over deze E 43 AMG beschikten werken we naarstig aan de opbouw van Cars for Life. Tegelijk konden we hetzelfde weekend 5 andere perswagens extra in de aandacht zetten. Onder andere de Tesla Model X passeerde hier al de revue, maar nu is het de beurt aan deze klassevolle E 43 4MATIC AMG.

Mercedes zal voor elk van zijn modellen twee keuzes laten aan de klant wat de AMG’s betreft. Onder andere ook de C-klasse is er tegenwoordig als C 63, maar ook als C 43. Voor de E-klasse is dit niet anders met een toekomstige E 63 & E 63 S op het oog. Zelfs voor wie ze weet te herkennen is de E 43 AMG een exclusieve verschijning, dus ook op Cars for Life was er grote interesse naar deze light AMG.

Exterieur

Hij ziet er best wel stoer uit, deze E 43 AMG. Mocht deze E AMG enkele jaren eerder zijn uitgekomen dan hadden ze hem bij Top Gear nog kunnen testen als potentiële Albanese maffiawagen. Zeker in de zwarte kleur zoals het testexemplaar was uitgerust. De wagen kijkt natuurlijk niet zo gemeen als een Audi RS6 of BMW M5 (tevens ook concurrenten van de E 63 AMG, niet van de E43 AMG), maar de E 43 ziet er wel gespierd uit zonder de elegantie uit het oog te verliezen.

Hoe onderscheid je nu een E 43 AMG van een gewone E-klasse? Uiteraard heb je de E 43 AMG-badge op de kofferklep en de vier versmolten uitlaten. Maar we nemen er toch maar even een foto bij van de verschillende wagens.

Aan de voorkant merken we een duidelijk andere grille en bumper. De grille is gelijkaardig aan die zoals we bijvoorbeeld hadden op de S500. De bumper draagt bij tot de stoere looks van de E 43 AMG en doet ons zelfs wat denken aan een bulldog. Misschien vonden de designers hun inspiratie daarop? De diamond-grille geeft dan weer een ‘sterretjes-effect’ en laat de auto er een pak duurder uit zien.

Aan de achterkant is er niet zoveel verschil te zien. Een klein koolstofvezel spoilertje en zoals eerder vermeld de dubbele uitlaten geven de identiteit van de E 43 AMG weg. Ook de 20″ AMG- velgen (€ 900,00) maken de E43 compleet samen met de koolstofvezel zijspiegels (€ 1.750,00).

Interieur

Standaard vinden we het interieur van de E-klasse’s al één van Mercedes mooiste. Je herkent dit interieur aan het doorlopende scherm op het dashboard. Leg je de motor aan, dan pas zie je dat het eigenlijk gaat over twee aparte schermpjes. Eén recht voor je stuur, om je snelheid en dergelijke aan te tonen, een tweede ter hoogte van de middenconsole met het multimediasysteem.

Een optie die we zeker aanraden is het zwarte leder in combinatie met de rode stiksels (€ 2.200). Onze perswagen is hiervan voorzien en we kunnen alleen maar beamen dat het de auto een stuk sportiever doet lijken. Wat natuurlijk zo hoort als je voor een AMG kiest. De optielijst voor het interieur is ellenlang. Wat er bij ons verder nog op zat is onder andere de sierelementen in essenhout (zwart). Deze optie kost € 240, maar is wel een leuke bijdrage aan het interieur, al is dat natuurlijk een persoonlijke keuze. Het betere Burmester surround sound system (€ 850,00) en de verduisterde zij- en achterruiten (€ 390,00) maken de E 43 AMG compleet.

Motor en versnellingsbak

De E43 AMG is de voornaamste concurrent van auto’s zoals onder andere de Audi S6. Nog een relatief braaf beestje dus. Het is een tussenslag naar de E 63 AMG, waardoor het model toch wat goedkoper uit komt. De E43 AMG heeft een V6-biturbo met 401 pk en een koppel van 520 Nm. Cijfers die wat aan de lagere kant liggen voor een AMG, maar weet dat andere AMG’s met de V8-biturbo afklokken op 510 pk of zelf 612 pk bij de nieuwe E 63 S 4MATIC+ AMG. Het specifieke V6 motorgeluid doet denken aan een Nissan GT-R, maar we houden er van!

Standaard komt de E43 AMG met de gekende 9-traps automatische versnellingsbak van Mercedes. Een versnellingsbak die zich meermaals heeft bewezen in vorige rijtesten. Ook hier doet hij goed zijn werk. Een waar genot is het dan ook om bij het afremmen de linker peddel achter het stuur terug te trekken en de downshifts te horen. Verder is de wegligging comfortabel als het moet en hard als je het wil. Dit dankzij de luchtvering die zich aanpast naargelang de rijstand.

Conclusie

De E43 AMG heeft ons hart gestolen. Persoonlijk vind ik de V6-biturbo bruikbaarder voor dagelijks gebruik dan de V8-biturbo uit andere AMG’s. De wagen is nog altijd duur, maar de E 43 doet zeker een goede stap in de richting om meer mensen met een AMG te kunnen laten rijden. Je kan haast niet veel beter vinden in dit segment. Ook het interieur maakt opnieuw indruk en is bovendien zeer functioneel. De motor is krachtig genoeg en valt (relatief) goed mee qua verbruik. Enkel het exterieur heeft misschien mijn hart nog niet helemaal gestolen. Maar gelukkig kan en mag jij zelf nog uitmaken wat je mooi vindt en wat niet.


Specificaties testwagen

Motor: 3 l V6-biturbo
Brandstof:
Benzine
Vermogen:
401 pk
Koppel:
520 Nm
Transmissie:
4MATIC vierwielaandrijving, 9-traps automaat
Prestaties:
topsnelheid: 250 km/h begrensd, 0-100 km/h in 4,7 seconden
Normverbruik:
8,4 l / 100 km
Testverbruik:
11,4 l / 100 km
CO2 uitstoot:
192 g/km
Catalogusprijs: € 79.497,00 incl. BTW
Prijs testwagen:
€ 112.632,85 incl.BTW

BIV: € 1.999,00
Jaarlijkse verkeersbelasting: € 841,19