Rijtest: Mercedes-Benz E 200 Cabrio

Nog geen jaar geleden werd de nieuwe E-Klasse Cabrio voorgesteld op het autosalon van Génève. Ze maakt de E-Klasse familie compleet en springt zo in het gat tussen de C-Klasse cabrio en de S-Klasse cabrio. De marktintroductie liet even op zich wachten, maar putje winter is het ideale moment om te onderzoeken of een cabrio ook ’s winters bruikbaar is.

 

Jaarrond cabrio

Het mag dan wel winter zijn, maar al met de eerste honderd kilometer achter de kiezen met dit luxebeest beslissen we om het dak eraf te halen. Het blijkt de juiste beslissing te zijn. Met snufjes zoals zetelverwarming en Airscarf (hete lucht blazers in je nek) zijn die koude wintertemperaturen er zo af en proeven we de zomer reeds een beetje midden januari. Dat iedereen wat vreemd opkijkt deert ons niet, want de temperaturen in de E200 Cabrio zelf zijn perfect draaglijk. Dit in tegenstelling van onze geliefde Mazda MX-5 waar deze maanden de hardtop op blijft staan.

Naar goede gewoonte is ook deze E klasse, uitgevoerd in obsidiaanzwart, een pareltje van jewelste. Het design is zeer verfijnd en met de nieuwe Multibeam LED’s oogt de wagen chique, maar toch niet decadent. De diamantjes in de grille zitten daar ook zeker voor iets tussen. Kom je ergens toe met de E cabrio, dan wordt je gegarandeerd aangesproken op de wagen. In de positieve zin welteverstaan. Ook de achterlichten vallen op door de kristalstructuur die we eerder reeds op andere Mercedessen aantroffen. Zeker ’s nachts resulteert het in een knap lichtspel. Verder vinden we wel dat de achterkant ietwat lomp oogt als het dak open is, maar dat is misschien gewoon onze mening.

Stijlvol en verfijnd

Binnenin de E 200 cabrio vinden we nog steeds het bekende ‘doorlopende scherm’ (eigenlijk 2 schermen naast elkaar) die we reeds enkele jaren kennen van de overige E-Klasse modellen. Ook het Command infotainmentsysteem blijft goed in mekaar steken en is zeker een plus tegenover een C-Klasse. Daarnaast spreken we graag onze lof uit over de geluidskwaliteit van de Burmester geluidsinstallatie.

Verder is het interieur à la Mercedes wederom van uitermate hoogstaande kwaliteit. Op de bekerhouders van de achterbank na (hoeveel cabrio’s hebben zelfs bekerhouders achteraan) vinden we geen goedkoop ogend plastic terug bij deze dakloze schone.  De zadelbruine kleur van de lederen zetels past perfect bij de pianolak en carboninleg die veelvuldig is gebruikt. Dat neemt niet weg dat we pianolak een gebruiksonvriendelijk materiaal vinden voor wie van propere interieurs houdt. Vingerafdrukken blijven dan ook zichtbaar op dit materiaal.

Wederom is onze perswagen voorzien van allerhande optionele snufjes, het blijft een Mercedes uiteraard. Zo heeft deze E 200 Cabrio zetelverwarming, een massagefunctie met 4 verschillende standen en dé must have: de Airscarf die warme lucht blaast in je nek. Handig als je bij winterse temperaturen cabrio wil rijden!

Dat niet alles even duur aanvoelt in de E200 willen we toch ook even kwijt, zo vallen de portieren door het zware gewicht veel te gemakkelijk dicht, voelt de kofferklep nogal cheap aan en is het design van de windschermen waarschijnlijk op vrijdagavond na 16u ontworpen.

Praktisch?

Natuurlijk kun je de vraag stellen of je überhaupt een cabrio koopt voor het praktisch nut, want dat hebben de meeste cabrio’s niet … Toch heeft Mercedes haar huiswerk gedaan en ervoor gezorgd dat je zelfs lange voorwerpen kan vervoeren doordat de achterbank neergeklapt kan worden. Dat er niet naar huis te schrijven valt over de krappe beenruimte op de achterbank en de te kleine koffer is wel te verwachten. De kofferruimte bedraagt met een gesloten dak 385 liter, maar voor wie wil cabrio rijden moet extra kofferruimte opofferen. In dat geval krimpt de kofferruimte naar 310 liter.

Rijgedrag

Ondanks dat de E 200 cabrio een vrij grote auto is voelt deze E-Klasse gelukkig niet lomp aan in de bochten. Toch merken we ondanks 184 pk en 300 Nm dat de auto minder op snelheid komt in de rechte lijn dan men zou verwachten. 0-100 km/h gebeurt in 8,1 seconden en is dus aan de trage kant voor zo’n luxebeest. We wijten de tragere acceleratie aan het gewicht van 1.755 kg. Ook in deze E-klasse vinden we de heerlijke 9-traps automaat terug die.

Wat het verbruik betreft blijven we maar net onder 9 liter. Bij autosnelwegverkeer is 8,0 l per 100 km haalbaar. In het stadsverkeer rijdt de E200 toch echt bijna tegen de 10 l per 100 km. Wat op zich aan de hogere kant is, maar zoals eerder vermeld speelt het hoge gewicht van deze E niet in haar voordeel. Bij het afgeven van de wagen noteerden we een gemiddeld testverbruik van 8,5 l per 100 km.

Ook in de E-Klasse Cabrio kan deels autonoom gereden worden dankzij de Drive Pilot. Het enige dat je moet doen is de Adaptive Cruise Control activeren, wachten tot het stuurtje op je dashboard groen kleurt en daar gaan we dan! Op dit punt kan je alles loslaten en rijdt de auto zelf. Al blijven we er op hameren dat dit systeem zeker niet volledig autonoom is! Deze technologie staat nog maar in haar kinderschoenen. Bijgevolg kan de auto bepaalde scherpere bochten niet op tijd zien en moet je uit veiligheid ook af en toe eens aan het stuur komen. Dit om aan de auto te laten weten dat je er nog steeds je gedachten bijhoudt. Verder lukt autonoom inparkeren wel perfect! Ideaal voor wie dit niet goed heeft geleerd bij het behalen van het rijbewijs.

Opties

Bij Mercedes houden de ellenlange optielijsten nooit op, zo heeft onze testwagen wederom voor een kleine € 17.000 aan opties. De multicontourzetels met massagefunctie kosten € 950,00 … maar ze zijn hun prijs waard. Idem voor de Dynamic Body Control (ophanging met een adaptief dempingssysteem) die ervoor zorgt voor extra comfort. Het rijassistentiepakket met de autonome functie kost € 1.450,00. En zo kunnen we nog een eindje blijven doorgaan. Wil je bepaalde opties dan mag je zeker zijn dat Mercedes ze kan leveren. Op een machinegeweer op je dak na … alhoewel?

Conclusie

Ik denk dat het duidelijk is, we zijn weg van deze E-Klasse en zijn kwaliteiten als cabrio. Standaard zit er eigenlijk al heel veel op maar met de nodige extra opties is deze Mercedes E200 Cabrio alles wat je nodig hebt in de ideale wereld. Pk’s hebben we nog een beetje tekort, maar de afwerkingskwaliteit en het rijcomfort zijn wel om u tegen te zeggen. Voor wie toch een lager verbruik wil zijn er nog steeds de dieselalternatieven (E 220 d & E 350 d).

 

AutoMercedes-Benz E 200 Cabrio
Motor2.0l viercilinder benzine
Maximum vermogen184 pk bij 5.500 tpm
Maximum koppel300 Nm bij 1.200 tpm
OverbrengingAchterwielaandrijving met 9-traps automaat
0-100 km/h8,1 s
Topsnelheid234 km/h
CO2 uitstoot145 g/km
Normverbruik6,2 l/100 km
Testverbruik8,5 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 57.838,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 74.626,75
BIV€ 547,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 387,46