Home Rijtesten Rijtest: Mercedes-Benz CLS 450 4MATIC Edition 1
Rijtest: Mercedes-Benz CLS 450 4MATIC Edition 1 4.5

Rijtest: Mercedes-Benz CLS 450 4MATIC Edition 1

0
0

De Mercedes-Benz CLS-reeks is ondertussen al sinds 2004 op de markt en we kunnen hem haast niet meer wegdenken uit onze leefwereld. Deze reeks werd des tijds in het leven geroepen als prototype, maar door de hoge vraag van de klant werd de CLS uiteindelijk in productie genomen. Inmiddels zijn we toe aan generatie 3 van de CLS.

Wat er veranderd is aan generatie 3? Van alles zo blijkt. Om een brutalere look te creëren hebben de designers uit de kantoren van Mercedes-Benz de handen ferm uit de mouwen gestoken. Zo heeft deze CLS 450 een compleet nieuwe neus gekregen op basis van de AMG GT. We herkennen de “diamantengrille”, een nieuw design voorbumper en volledig nieuwe, agressievere koplampen. Optioneel komen deze koplampen als multibeam LED’s die tot 650 meter ver kunnen schijnen! Het prijskaartje voor deze multibeam LED’s? € 1.664,00.

Ook de zijlijn en achterkant zijn compleet nieuw. Vanaf de zijkant bekeken is de CLS 450 nu precies een sportieve coupé, maar dan met 4 deuren. Je zou je wellicht afvragen waarom het merk uit Stüttgart uberhaupt de AMG GT 4-deurs nog in het leven heeft geroepen. Ze hebben er al één! Op de CLS 450 herkennen we tegenwoordig ook een nieuwe kont, waarvan de gerestylede achterlichten het meest van opvallen. Om de achterkant echter clean te houden is de achteruitrijcamera ook bij dit model geïntegreerd in het sterrenlogo op de kofferklep. Het logo met de camera klapt open wanneer de wagen in zijn achteruit wordt gezet.

Edition 1
De logo’s rondom onze testwagen verraden dat we met een Edition 1 te maken hebben. Maar wat is zo’n Edition 1 eigenlijk? De Edition 1 is de editie die gedurende het eerste jaar na de lancering van de nieuwe 2018 CLS werd/wordt geproduceerd. Zeg maar een soort van AMG-line. Naast de vele logo’s wordt deze editie ook getypeerd door de 20″ AMG velgen, een AMG voorbumper en in het interieur de AMG-matten. De diamantengrille behoort in feite ook tot het pakket van de Edition 1.

Luxesaloon vanbinnen
Zoals goede Mercedes-gewoonte is ook deze testwagen voorzien van een zeer hoogwaardig afgewerkt interieur. We spreken zelfs bijna op niveau van de Mercedes S-klasse. Opvallend hier is de high-end muziekinstallatie van Burmester en de massagezetels met zetelverwarming die zullen zorgen voor de ultieme rijervaring in de CLS 450. Zijn standaard massagezetels wat saai geworden voor u? Geen nood, Mercedes doet er een schepje bovenop door gedurende de massage een extra parfumspray vrij te laten in het interieur.

Verder heeft de achterbank uit de nieuwe CLS ook enkele chirurgische ingrepen gehad. Tegenwoordig tellen we nu een extra gordel, zodat er een extra passagier mee kan. Ergens een beetje een vreemde keuze, maar goed. Op de achterbank van de CLS geraken dus tegenwoordig 3 mensen in plaats van 2, al is die derde (middelste) zitplaats niet erg volwaardig te noemen. Verder biedt de achterbank ook weinig hoofdruimte wegens de strakke daklijn. We moeten wat over hebben voor een mooi design zeker?

Nieuw staaltje techniek
Er is natuurlijk wel wat meer veranderd aan de CLS dan enkel een frisser design. Zo heeft deze CLS 450 een soort hybridesysteem genaamd de EQ-boost. Dit systeem slaat kinetische energie op bij het afremmen van de wagen, een beetje zoals een Tesla dit doet dus. Met deze kinetische energie wordt een 15 kW sterke elektromotor gevoed die tot 22 pk extra vermogen kan genereren. Hierdoor wordt de 3-liter zes-in-lijn minder belast en biedt deze tegelijkertijd meer vermogen. Om een idee te geven, deze motor leverde in de vorige CLS 333 pk aan vermogen en 480 Nm aan koppel. Terwijl deze nieuwe CLS 450 nu 367 pk aan vermogen kan leveren en 500 Nm aan koppel. Verder voedt deze EQ-boost ook nog eens het 48-volt netwerk in de wagen die onder andere de airco aandrijft.

Hoe de CLS 450 op de weg ligt? Zeer goed eigenlijk. Het blijft sterk van Mercedes dat ze dergelijke luxesaloons zo strak in de bochten kunnen laten liggen. Al heeft de heerlijke zes-in-lijn turbobenzine daar ook zeker iets mee te maken. Deze motor levert in combinatie met de elektromotor zeer snel zijn vermogen op de wielen. Of met andere woorden, de gasrespons is heerlijk en met zijn 367 pk is hij ook allesbehalve traag. Al betekent dit niet dat hij erg luid is. Meer zelfs, als er iets is wat we missen bij deze wagen is het wel een heerlijk brullend motorgeluid. Deze zes-in-lijn klinkt helaas meer zoals een bestelbusje.

Hoe dit alles zich vertaalt in cijfers? Deze nieuwe CLS450 gaat tegenwoordig in 4,8 seconden van 0-100 km/u en heeft een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u. Dit alles mede dankzij de 9-trapsautomaat en de 4MATIC vierwielaandrijving. De CLS 450 heeft volgens Mercedes een normverbruik van 7,5l / 100 km. Dit is iets minder dan zijn voorganger die een normverbruik van 7,8l / 100 km had. De Co2-uitstoot bedraagt dan weer 178g/km. Wat 1g minder uitstoot is dan zijn voorganger. Nogmaals een bewijs dat de EQ-boost goed zijn werk doet want de nieuwe CLS 450 van 1940 kg weegt wel een kleine 200 kg meer dan zijn voorganger met dezelfde motorisatie! Een grote toename in gewicht, maar wel met een afname in verbruik en vervuiling. Maar zoals gewoonlijk liggen normverbruik en werkelijk verbruik toch een eindje uit elkaar. Wij haalden een testverbruik van 11,2l / 100 km. Al geven we toe dat dit iets minder kon zijn met ons sportievere rijgedrag.

Prijzen
Wil je de nieuwe CLS bestellen, dan kan dit vanaf een prijs van € 66.000,00 incl. btw. Maar reken erop dat je dan echt maar de basisversie hebt. Droom je van onze perswagen in zijn Edition 1 velletje, dan mag je rekenen op € 115.966,00 incl. btw! Maar dan heb je wel één van de topversies. De CLS komt verder als CLS 300d, 350, 350d, 400d, 450 en als krachtigste de CLS 53 AMG (helaas komt er geen CLS 63 AMG).

Conclusie
De CLS 450 sluit voor ons perfect het gat tussen de Mercedes E-klasse en S-klasse. Qua prijs / kwaliteit zit hij zeker goed ten opzichte van de concurrentie zoals de BMW 6-reeks Gran Coupé en de Audi A7 Sportback. Op de weg ligt hij dan ook weer als de beste. Enkel kleine minpuntjes zijn het motorgeluid en de hoofdruimte op de achterbank.

AutoMercedes-Benz CLS450 4MATIC Edition 1
Motor3.0l zes-in-lijn turbobenzine + elektromotor (15kw)
Maximum vermogen270 kw / 367 pk
Maximum koppel500 Nm
Overbrenging & transmissie4Matic vierwielaandrijving, 9-traps automaat
0-100 km/h4,8 s
Topsnelheid250 km/h
CO2 uitstoot178 g/km
Normverbruik7,5 l /100 km
Testverbruik11,2 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 66.000,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 115.966,00
BIV€ 1739,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 1208,19
Mercedes-Benz CLS450 4MATIC
Design
Interieur
Motor
Rijgedrag
Prijs

Geef een reactie