Rijtest: Mercedes-Benz C180 cabrio

De herfst staat voor de deur en de laatste warme zonnestralen warmen de aarde nog wat op, nu de zomer zowat op zijn eind komt. Althans, dat was het toch enkele weken geleden, toen we deze prachtige Mercedes-Benz C180 cabrio meekregen van Mercedes BeLux. Inmiddels zijn we enkele weken verder en is het weer er zeker niet op vooruit gegaan. De tijd om de cabrio’s terug te sluiten is dus aangebroken. Het zal waarschijnlijk dan ook de allerlaatste keer zijn dit jaar dat het dak er af zal gaan.

img_8633-bewerkt

De Mercedes-Benz C-klasse is, zoals eerder beschreven, een schot in de roos voor Mercedes. De wagens zien er goed uit en liggen goed op de leasemarkt. Vooral de diesels doen het zeer goed, dankzij het fiscale voordeel natuurlijk. Maar wij zijn natuurlijk autoliefhebbers. Een benzinemotor en een open dak zijn voor ons dan ook zeer grote pluspunten.

img_8648-bewerkt

Exterieur
Mensen houden van de C180 cabrio, zoveel is duidelijk. Het was dan ook onmogelijk om ergens toe te komen zonder een positieve opmerking te krijgen over de Mercedes. De C-klasse heeft dan ook een behoorlijk agressieve look. Zoals we Mercedes kennen ziet de wagen er vanbuiten zeer duur uit en lopen de lijnen van de wagen zacht in elkaar. De “diamantjes” in de voorgrill versterken nog eens het dure gevoel. Natuurlijk zijn het geen echte diamantjes, dat zou de wagen belachelijk duur maken. Het is een nieuw design dat Mercedes de laatste jaren is beginnen gebruiken. Ook op de C-klasse staat het heel mooi, wij houden ervan!

img_8671-bewerkt

Verder valt het op dat de C-klasse cabrio en de S-klasse cabrio enorm op elkaar lijken. Dit zien wij natuurlijk direct omdat we die laatste enkele weken ervoor reden. De S-klasse ziet er wat strakker uit en zal misschien net wat beter scoren als “chickmagnet”, maar je betaalt er natuurlijk een veel grotere som voor. (€144.232 voor de S500, €193.358 voor de S63).

img_8666-bewerkt

Interieur
Het betreft terug een typisch Mercedes-Benz interieur, afgewerkt met hoogwaardige materialen, clean en mooi aansluitend bij het exterieur. Het multimediasysteem is hetzelfde zoals we het kennen uit elke moderne Mercedes-Benz. Onze testwagen was afgewerkt met lederen zetels, een echte aanrader. Een Mercedes met stoffen zetels doet dan ook pijn aan de ogen en zit niet zo goed als de lederen stoelen.

img_8622-bewerkt

Achteraan zitten in de C180 cabrio lukt goed. Het is perfect mogelijk om met vier volwassenen te cruisen. Wat we niet aanraden is om met z’n vieren de autosnelweg op te gaan met open dak. Dan is het namelijk wat moeilijker uit te houden op de achterbank, zelfs met het windscherm op. Het windscherm van de C180 cabrio had trouwens wat meer aandacht mogen krijgen. Het is niet het mooiste design, althans dat is toch mijn persoonlijke mening.

img_8632-bewerkt

Motor en versnellingsbak
De C180 cabrio is voorzien van een 1,6l viercillinder met 156 pk. Voor de transmissie is er keuze tussen een 9-traps automaat en een manuele zesbak. Onze testwagen had de automaat. Een enorm goede versnellingsbak, vinden we toch zelf. Er is geen moment geweest dat deze versnellingsbak ons teleur heeft gesteld. Qua rijervaring kunnen we ook bijna niet anders dan positief zijn. Het stuur voelt ietwat licht aan maar je kan je wel in alle comfort verplaatsen met het dak open. Stiekem heb ik zelfs regelmatig een omweg genomen, omdat ik er eigenlijk niet uit wilde.

img_8641-bewerkt

Opties
Bij Mercedes-Benz is de optielijst altijd ellenlang. Het betreft vooral design-pakketten, zoals een Chroom-pakket interieur (€242,00) of luxueuze snufjes zoals zetelverwarming (€913,55). Er zijn zodanig veel opties dat we ze niet allemaal kunnen bespreken. Gelukkig zet Mercedes zijn optielijsten dan ook gewoon online, je vindt hem hier.

Conclusie
We houden van de C180 cabrio. De wagen voelt enorm luxueus aan, oogt sportief en rijdt heel aangenaam. Wil je een cabrio Mercedes, maar is de S-klasse te duur? Dan raden wij zeker de C-klasse cabrio aan. Goesting om je eigen wagen voor deze in te ruilen? Krijg de beste prijs voor jouw huidige wagen via gratis schatting.

img_8601-bewerkt

Specificaties testwagen

Motor: 1,6l viercilinder 
Brandstof:
benzine
Vermogen:
156 pk
Koppel:
250 Nm
Transmissie:
9-traps automaat
Prestaties:
topsnelheid 222 km/u, 0-100 km/u in 8,9 seconden
Normverbruik:
6,6l / 100 km
Testverbruik:
9,5l / 100 km
CO2 uitstoot:
149 g/ km
Catalogusprijs: €42.108,00 incl. BTW
Prijs testwagen:
€58.691,05 incl. BTW