Rijtest: Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC

Ook AMG heeft al enige tijd de weg gevonden naar de kleine hothatches. De Mercedes A45 AMG draait al mee sinds 2013 en neemt het op tegen wagens zoals de BMW M2 en de Audi RS3. Tijd of deze ‘oude’ rot zich nog steeds kan meten met de concurrentie.

Een ander soort AMG

Op het eerste zicht is de A 45 AMG iets compleet anders dan alle andere AMG’s. Tegenwoordig is er van zowat elk model een AMG versie beschikbaar, maar de A 45 AMG blijft samen met de G 63 AMG het buitenbeentje uit het AMG gamma. Ook de traditionele V8-motoren die we normaal gewoon zijn zien we (logischerwijs) niet terug in dit AMG-model. De A 45 AMG doet het met een ‘simpele’ 2,0 l viercilinder, maar wel ééntje met twee turbochargers én 381 Pk.

Maakt dit dan de A 45 AMG dan minderwaardig? Hell no! De designformule en het recept mag dan wel anders zijn, de A45 AMG is een heerlijke rijmachine. Dankzij zijn compacte vorm en vierwielaandrijving stuurt de A45 vlot door de boerebaantjes. Zeker in sportmodus, waarbij je er de pop-geluiden uit de uitlaten bij krijgt. Een schitterend schouwspel is het die niet alleen jezelf, maar ook omstaanders doet amuseren. Ondanks dat dit een ander soort AMG is, staat de A 45 AMG zeker zijn mannetje op de AMG familiefoto.

Logischerwijs is de A 45 AMG duidelijk niet op de wereld gebracht om in Eco-modus te rijden. De versnellingsbak en het gaspedaal reageren ook een stuk trager in de Eco-modus. Tot vervelens toe zelfs, waardoor we bijna constant in de Sport-modus vertoefden. Het haalt natuurlijk je verbruik naar boven, maar de Sport-modus krikt zeker en vast ook je gemoedstoestand op. We raden dus aan om de Eco-modus enkel te gebruiken op de snelweg, waar je een snel reagerend gaspedaal en versnellingsbak weinig tot niet nodig hebt. Kom je dan terug op de ‘leuke’ baantjes, ja, zet dan die sport-modus maar aan.

Dat we met een ander soort AMG te maken hebben wordt ook duidelijk in het interieur. Om de wagen in versnelling te plaatsen gebruiken we niet meer het stokje aan het stuur. Net zoals in de SL, SLC of G AMG versies is er een pook met AMG logo op de middenconsole, net zoals bijna elk ander merk het heeft in de modellen met automatische versnellingsbak. Het was dus een klein beetje vreemd kijken toen we voor de eerste maal wilden vertrekken met de A 45 AMG, maar uiteindelijk een kwestie van gewenning. Sommigen zullen dit spijtig vinden omdat het ander systeem Mercedes al enige tijd typeert.

Interieur met sportief karakter

Kijken we verder in het interieur dan zien we verschillende rode accenten. Zo zijn er rode stiksels in de kuipzetels die het sportieve gevoel naar boven brengt. Ook het dashboard is voorzien van rode accenten. Met name het stuur heeft rode stiksels, maar ook de ventilatieroosters hebben een rode rand. Al weten we niet zo goed of dit laatste nog nodig was, het komt een klein beetje kitscherig over. Liever hadden we in de plaats rode remklauwen gekregen op ons testmodel. Gelukkig zijn die rode remklauwen optioneel te verkrijgen als je hem gaat bestellen. Een ander leuk aspect in het interieur is een chronometer die je effectief je rondetijden laat meten. Van een leuk snufje gesproken voor op de Nürburgring.

Mercedes kennende zijn veel van die leuke snufjes natuurlijk niet standaard. Zo betaal je voor het panoramisch dak € 900,00 (excl. BTW), het AMG-nightpakket (verduisterd ruiten) kost je € 670,00. Of wat dacht je van € 1.150,00 voor de matzwarte AMG-velgen? Neem al dit soort opties bovenop de basisprijs van € 50.941,00 en je merkt dat de A 45 AMG allesbehalve goedkoop is. Meer zelfs, voor de helft van de basisprijs kom je al uit bij hele leuke hothatches, maar dan wel met een stuk minder paarden en toeters en bellen.

Conclusie

De A45 AMG mag dan wel wat aan de dure kant zijn, het blijft ondanks zijn leeftijd een schitterende creatie! Met zijn 381 pk sterke motor is het na de Audi RS3 met 400 pk de sterkste hothatch die je op de automarkt kan vinden. Ook is het AMG-karakter zeker niet verloren gegaan waardoor AMG-fanaten hem zeker zullen appreciëren in de AMG-familie. Of wij hem zelf zouden kopen? Als we het geld hadden waarschijnlijk wel.

AutoMercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC
Motor2,0 l Twinscroll-turbo viercilinder, benzine
Maximum vermogen381 pk bij 6.000 rpm
Maximum koppel450 Nm bij 2.250-5.000 rpm
OverbrengingAll Wheel Drive met DCT 7-traps automaat
0-100 km/h4,6 s
Topsnelheid250 km/h (begrensd)
CO2 uitstoot161-165 g/km
Normverbruik6,9-7,1 l/100 km
Testverbruik10,4 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 50.941,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 62.169,80
BIV€ 903,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 405,26