Mercedes B

Rijtest Mercedes B 200 d

Met de nieuwe B-Klasse is Mercedes reeds toe aan haar derde generatie van haar compacte monovolume. Op onze Europese markt rust die een zware taak in de verkoopstabellen. AutoJunior kon proeven van de B 200 d. Diesels lijken dan toch verre van afgeschreven zo blijkt.

Style Plus

Saai is ook een beetje sexy. Dat was het eerste wat in mij opkwam toen deze Mercedes B 200 d werd voorgereden bij het Fascination Center. Fascinerend was dus niet meteen het geschikte woord om de berggrijs gekleurde B-Klasse te omschrijven. De nieuwe Mercedes B-Klasse afschilderen als een grijze muis is wel misplaatst. Het is de configuratie die hem nekt. De kleren maken nu eenmaal de man toch? Al is de B-Klasse misschien toch iets vrouwelijker dan de gemiddelde Mercedes.

Mercedes B 200

Deze B 200 d kon rekenen op het Style Plus Pack (€ 2.662) dat 17 inch velgen (toch wel een must tegenwoordig), LED koplampen en het Easy Pack met automatisch openende en sluitende kofferklep omvat. Zo zonder een setje uitlaten ziet de B-Klasse er echt wel braaf uit. Vanaf de Progressive line zijn die wel aanwezig. Wie dus belang hecht aan een gelekt uiterlijk (en de mening van de vrienden of de buren) raden we toch een AMG pakketje aan. Dat kost je wel bijna 5.000 euro, maar je krijgt dan meteen ook enkele AMG accenten in het interieur.

Onderhuids al even geen sandwich structuur met dubbele bodem meer voor de B-Klasse. De nieuwe B deelt haar platform met dat van de A-Klasse (MFA2 platform). Met een lengte van 4,44 m, een breedte van net geen 1,8 m en een hoogte van 1,56 meter blijft de B-Klasse best wel compact. Door te spelen met de daklijn ziet de B-Klasse er niet per se uit als een klassieke monovolume. Mercedes spreekt dan ook liever van een MPV (Multi Purpose Vehicle). Maak je wel geen illusies, de B-Klasse schrijft geen records als het op kofferruimte aankomt (455 liter). Binnenkort wordt het wel mogelijk om een verschuifbare achterbank te bestellen waardoor het koffervolume toeneemt tot 705 liter. Met neergeklapte achterbank kan je sowieso wel rekenen op 1.540 liter.

Wel straf is de interieurruimte voor de inzittenden. Zo is er ruim 3 cm meer elleboogruimte voor de passagiers tegenover de vorige B-Klasse. Ook de zithouding vooraan weet ik wel te smaken, je hoeft je zelfs niet in de zetel te ploffen. De zetel staat precies op ‘zitvlakhoogte’. Word ik dan toch een dagje ouder? Misschien wel, maar de hogere zitpositie vertaalt zich ook in een uitmuntend zicht rondom de wagen. De grote raampartijen dragen natuurlijk ook hun steentje bij. Het stuur mocht wel nog iets hoger in de hoogte verstelbaar zijn. Tegenover een A-Klasse zit de bestuurder eigenlijk wel maar 9 cm hoger.

Efficiënt

De grootste verrassing van de B 200 d was het verbruik. Ons testgemiddelde lag op 4,8 liter per 100 km, maar op een snelwegtraject inclusief de nodige file (leve de werken op de E40 tijdens de paasvakantie) slaagden we er net niet in om het normverbruik van 4,2 liter te evenaren. Dat was wellicht gelukt moest ik net dat tikkeltje extra mijn best gedaan hebben. Wellicht ook dankzij de standaard achttrapsautomaat die geen schakelverzetje uit de weg gaat.

De B 200 d beschikt over 150 pk en dat is meer dan genoeg voor deze B die verre van zwaar aanvoelt. We durven zelf het woord vinnig in de mond nemen. Het benzinegamme begint bij de B 160 met 109 pk uit de 1,3 l viercilinder. De B 180 en B 200 halen respectievelijk 136 en 163 pk uit diezelfde vierpitter. Standaard allen gekoppeld aan een manuele zesbak. Dieselen kan vanaf de B 180 d met 1,5 liter motor die goed is voor 116 pk. De sterkste diesel is voorlopig de B 220 d met maar liefst 190 pk uit hetzelfde blok dat ook in de deze B 200 d ligt (1,95 liter om precies te zijn).

De nieuwe B-Klasse is opvallend comfortabel. We durven zelf beweren dat in de Sport rijmode deze B-Klasse comfortabeler is dan 90% van de auto’s die we tegenwoordig in de catalogus vinden. Minder was dan weer het stuurgevoel. Zelf in de Sport stand van de Dynamic Select mist het stuur serieus wat scherpte. Daartegenover staat wel dat je het stuur bij manier van spreken met een pink kan besturen. Een ‘lekker’ dik stuur trouwens dat er best stoer uitziet met de matzwarte afwerking.

Het rempedaal maakt wel overuren, want de set-up van de automaat vertaalt zich in amper remmen op de motor. De wagen lijkt eeuwig uit te bollen indien je het gaspedaal lost. Gelukkig zijn er schakelflippers op het stuur om de automaat wat bij te sturen. Standaard komt de B met een torsie-as, maar optioneel kan je kiezen voor een multi-link as die meer gericht is op sportieve rijders, maar wel enkel mogelijk is in combinatie met de Progressive uitvoering. Dankzij een uitstekende weerstandscoëfficiënt is er in de B ook amper windgeruis te merken.

Hey Mercedes

Het interieur lijkt ons verder identiek aan dat van de A-Klasse. Alles mag er dan wel top uitzien, de materiaalkeuze van bepaalde knopjes (die van de ruiten en de zwevende knopjes op de middenconsole) en van de bedieningshendel van de automaat is er toch op achteruit gegaan tegenover de vorige B-Klasse. Alles went gelukkig. Tussen de voorzetels vinden we een enorm opbergvak met USB C connecties. De B loopt dus iets voor op haar tijd, gelukkig zijn er connectiestukjes voorhanden. Standaard komt de B-Klasse met een combinatie van Artico leder en zwart Bertrix stof. Niet uitzonderlijk chique, maar wel gezellig. Wel knap blijven de luchtventilatiemonden in turbinelook. Wie kiest voor de sfeerverlichting met 64 kleurmogelijkheden kan ook genieten van het lichtspel dat uit diezelfde luchtventilatiemonden komt.

Standaard komt de B net zoals de A met het MBUX communicatiemodule. Met de woorden ‘Hey Mercedes’ of ‘Hallo Mercedes’ helpt een vriendelijke dame je graag verder. Onze B had geen geldig dataverbruik abonnement dus op vragen zoals ‘Hey Mercedes, wat vind je van Audi en BMW?’ of ‘Hoe hoog is de eifeltoren?’ moest ze ons het antwoord schuldig blijven. De tellerpartij is ook volledig digitaal zoals we dat al kennen van bij de A-Klasse, al was het niet de volledige widescreencockpit (10,25 inch), want de snelheidsmeter en toerentalteller konden niet samen op de display voor de bestuurder (7 inch). De display rechts kan je bedienen via de touchpad, de swipe toets op het stuur, of gewoon met de vingers op het scherm zelf. Ook kwa veiligheid zit het wel snor bij de B. Ze kan standaard rekenen op actieve remassistentie, lijnassistentie en verkeersbordherkenning.

Standaard met automaat

Een B 200 d is er vanaf € 34.485 met dus standaard een 8G-DCT (8 Gear Dual Clutch Transmission). De B waarmee we reden kwam dus met Style Plus pakket en Advantagepakket dat een navigatiesysteem met harde schijf en parkeerhulp met achteruitrijcamera omvat (€ 1.936). Naast de dodehoekassistent waren dit de weinige opties die deze B 200 d had. Toch hadden we de indruk met een vrij goed uitgeruste wagen op pad te zijn. Dat mag ook wel voor een auto met een prijskaartje van € 40.946. In combinatie met een CO2 uitstoot van 112 g/km schept dat mogelijkheden voor de leaserijders onder ons (VAA van rond de 195 euro per maand). Je hoeft wel nog niet zo hard je best te doen om je B-Klasse boven de 50k te krijgen: rijassistentiepakket, AMG opsmuk, AMG leder, Premium Plus pakket, Burmester surround installatie, navigatie met augmented reality etc. Het blijft een Mercedes uiteraard.

Conclusie

Uit vroegere rijtesten leerden we al dat Mercedessen zonder AMG pakket bepaalde kwaliteiten laten bovendrijven waarvoor Mercedes eigenlijk al sinds weleer bekend staat. Bij de B-Klasse is dat comfort en efficiëntie. De B-Klasse is dan ook alles wat je verwacht van een goede daily. En volledig mee met zijn tijd dankzij de interactieve Mercedes-Benz User Experience en artificiële intelligentie. In basis set-up mist de B-Klasse wel de beloofde sportiviteit van een Sports Tourer, maar die is er ongetwijfeld wel bij het aanvinken van de AMG opsmuk. Het verbruik van deze diesel maakt ook heel wat goed.

AUTOMercedes-Benz B 200 d
Motor2,0 l viercilinder turbodiesel
Maximum vermogen150 pk
Maximum koppel320 Nm
Overbrenging & transmissieVoorwielaandrijving & achttrapsautomaat
0-100 km/h8,3 s
Topsnelheid219 km/h
CO2 uitstoot112 g/km
Normverbruik4,2 l /100 km
Testverbruik4,8 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 34.485
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 40.946
BIV€ 658,5
Jaarlijkse verkeersbelasting € 370,49

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Ook interessant
E 63 AMG
Autosalon Genève: E 63 S AMG Break is snelste break ter wereld