GLC 63 S AMG

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S 4MATIC+ Coupé

Al een hele tijd terug was het een stoute droom: mocht er maar eens een AMG-variant komen van een kleine SUV. “Dat zou nogal een bommetje zijn.” Tot die tijd moesten we onze pap koelen met een ML 63 AMG, later de GLE 63 AMG. En dan opeens werd de het persbericht de wereld ingestuurd. Een Mercedes-AMG GLC 63 kwam wel degelijk in productie. Op z’n minst een ‘knijp-eens-in-mijn-arm’-momentje te noemen. AutoJunior was in blijde verwachting en plots was het verlossende bericht daar. Een Mercedes-AMG GLC63 S 4MATIC Coupé was van ons gedurende een kleine week. Het resultaat is de volgende lofrede…

Looks

‘Kleine’ SUV’s zijn in serieuze opmars. En dit al gedurende enkele jaren. De leasingmarkt draait op volle toeren en bedrijfswagens à la de Mercedes-Benz GLC (Coupé), BMW X3, Volvo XC60 enz. gaan als zoete broodjes over de toonbank. Blijkbaar hebben de marketeers/bollebozen van Mercedes-AMG nog een ongevuld gaatje ontdekt in het gamma. Een supersportieve GLC was geboren. Zowel in coupé- als non-coupé variant. De looks beloven alvast héél veel. De kleur alleen al slaat ons met verstomming. Een Briljantblauw exemplaar staat ons op te wachten. Een metallic lakkleur. Iets meer ‘in your face’ dan het doordeweekse zilver of zwart. De zwarte 21-inchvelgen maken het geheel af. Onder zo’n sportieve lak kunnen sportieve velgen uiteraard niet ontbreken.

GLC 63 S AMG

Wat nogal wat wenkbrauwen deed fronsen bij het overhandigen van de sleutels was de spoilerlip op de kofferklep. Die was volgens ons inziens net dat tikkeltje te groot om subtiel te zijn en vooral flinterdun. Het leek wel een vlijmscherp wapen die de lucht schaamteloos doorsnijdt. De rest van de achterkant is een copy-paste van de grotere GLE Coupé. Je moet al serieus uw best doen om beide te onderscheiden, langs de achterkant dan. De voorkant onthult dat het gaat om het kleinere broertje. Voor de rest blijven we grote fan van de uniformiteit wat betreft de grille. De sportieve look wordt daardoor nog wat overgoten met de nodige dosis ‘stoerheid’.

Interieur

Over Mercedes-interieurs kunnen we kort maar krachtig zijn. Zeer strak, elegant, modern en voorzien van alle snufjes met de beste materialen. Zo ook in de Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé. Het contradictorische van de stimulans om zeer sportief te rijden én de vele veiligheidssnufjes en assistentiemogelijkheden is een tikkeltje ironisch. Elk rijgedrag is zo voor iedereen mogelijk. Daarover mee later. Wat evenwel tegenviel waren de stoelen. Die waren vanzelfsprekend ook voorzien van een sportief karakter (optionele AMG Performance zetels), alleen wordt daarmee het volledige comfort tenietgedaan.

Beenharde zetels die zich rond het lichaam van bestuurder en passagiers gieten. Oké, we verwachten geen S-Klasse niveau, maar lange afstanden in deze stoelen leiden ongetwijfeld tot rugklachten. Passagiers op de achterbank hebben minder te klagen. Die zetels zijn iets aangenamer en beenruimte is er alleszins genoeg. Wat betreft de hoofdruimte voor de gelukkigen op de achterbank hebben we ook goed nieuws. Ondanks dat deze AMG een coupé/aflopende daklijn heeft is er voor ieders hoofd ruimte genoeg. Je moet al een serieuze lengte hebben om het hoofd te stoten bij in- en uitstappen.

GLC 63 S AMG

Rijgedrag

Het leukste onderdeel van een rijtest, het AMG rijgedrag aan de tand voelen. Het starten met de drukknop zorgt voor een onmiddellijk gegrom dat zorgt voor de nodige aandacht. Daar andere AMG-modellen pas echt luid klinken als het moet, is het bij de GLC63 S 4MATIC Coupé continu van dat. De eerste meters in dit monster verlopen bijzonder hard. De mini-SUV is bijzonder hard afgeveerd. Wellicht een gevolg van de grote velgen maar toch. In ‘Comfort’-modus mocht de ophanging wel iets zachter.

GLC 63 S AMG

Zoals steeds bij Mercedes is er aan rijmodi geen gebrek. Eco, Comfort, Sport, Sport+, Race … opties genoeg. Kies je voor Race dan ga je voor het circuitwerk. Extremer dan dit wordt het niet. En het is bijzonder extreem. Denk dan nog even aan de nodige accessoires zoals peddels aan het stuur en de mogelijkheid om alles ‘Individual’ in te stellen en het plaatje is compleet. De wegligging van dit 510 pk-tellend mirakel is op z’n minst goed te noemen. De wagen kleeft aan de weg. Gelukkig maar, anders hadden we snel assistentie nodig. Door de 4MATIC+ vierwielaandrijving blijft ook de achterkant goed liggen op de rijbaan. Het blijft een log apparaat natuurlijk, maar de 3,8 seconden naar 100 km/u spreken dat ferm tegen. De 9-traps SPEEDSHIFT automatische versnellingsbak zorgt voor een naadloze overgang wanneer gewenst, en een sensationele shift wanneer je de sportieve toer opgaat. Het snelheidsfeestje houdt op bij een gelimiteerde 250 km/h.

GLC 63 S AMG

Prijs & Conclusie

Standaard kost de Mercedes-AMG GLC63 S 4MATIC Coupé je zo’n 100.000 euro. Vink je wat opties aan zoals onze testwagen dan kom je al gauw zo’n 120.000 euro uit (inclusief btw). Het is dan wel veel geld, de substituten voor die prijs zijn zeldzaam. Bekijk je de prijs ten opzichte van andere wagens die dergelijk prijskaartje hebben dan kan je concluderen dat het wel degelijk z’n geld waard is. Een Porsche bijvoorbeeld is duurder in aankoop én duurder qua opties. Bovendien zie je Macans en Cayennes bij bosjes rondrijden. Wil je een sportieve SUV die je volledig kan aanpassen naar eigen wens en die bovendien geen 134.000 euro kost zoals een (standaard) Mercedes-Benz GLE 63 S 4MATIC Coupé, dan ben je met de Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé bijzonder goed af. Fun, betrouwbaar, sportief én praktisch in één adem.

GLC 63 S AMG