E 53 AMG

Rijtest Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Cabrio

Net voor de start van de warmste week kregen we misschien wel de warmste cabrio onder onze bevroren kont. De Mercedes-AMG E 53 Cabrio 4MATIC+ met EQ Boost is een voorsmaakje van de technologie die we wellicht binnenkort ook op andere AMGs zullen terugvinden. Slagen we erin om een ruw kantje van deze ‘light’ AMG te vinden?

In 2015 kreeg ik de kans om met een E-Klasse cabrio van de vorige generatie af te zakken naar de F1 Grand Prix in Spa-Francorchamps. Tevens was het mijn eerste test in mijn AutoJunior Automotive Media geschiedenis. Tot op heden is die E 350 Bluetec nog steeds één van de betere auto’s waarin ik reeds kon plaatsnemen. Die gedachte spookte even door mijn hoofd toen ik plaats nam in de E 53 AMG Cabrio die we van Mercedes meekregen voor ons Cars For Life goed doel: Fonds Emilie Leus.

Begin dit jaar kondigde Mercedes de komst aan van een nieuwe reeks AMG modellen. Deze ‘53’ serie is voorlopig weggelegd voor de E-Klasse familie (sedan, break, coupé en cabrio) en ook voor de nieuwe CLS. De E-Klasse neemt afscheid van de M276 3 liter V6 van de 43 AMG modelreeks en kan nu rekenen op de M256 3 liter zes-in-lijn. De naamkeuze heeft al lang niets meer te maken met de cilinderinhoud van de motor.

AMG sausje

Deze potente E cabrio kan je zien als de geestelijke opvolger van de CLK 500, ook een wolf in schaapskleren. De CLK bracht trouwens enkele van de meest gekke AMG’s met zich mee zoals de CLK GTR AMG, CLK DTM AMG, en ook de CLK 63 AMG Black Series mag er best zijn. Die rol is nu ietwat weggelegd voor de C-Klasse coupé. Reeds enige tijd heeft Mercedes beslist om die zwaardere 500 modellen met V8 motoren te vervangen door potentere zescilinders die minstens even straffe prestaties bieden. Onder een AMG sausjes bekt dat nog eens zoveel beter.

Zoals collega Harald al kon bevestigen, de nieuwe E-Klasse cabrio mag er best wel zijn. Bij de E 53 wordt het sportieve karakter extra in de verf gezet daar extra aerodynamische onderdelen op de voorbumper; achteraan vinden we vier zwart gelakte pijpjes. Het testexemplaar was gehuld met koolstofvezel accenten zoals de strakke achterspoiler op de kofferklep. Dat levert een mooi contrast op met de parelmoerwitte designo lak. Ook de potige AMG 20 inch velgen maken het plaatje compleet. Bij haar vierzitscabrio’s zweert Mercedes trouw aan het stoffen wegklapbaar dak. Dat blijft de meest elegante oplossing. Mercedes weet er tegenwoordig zelfs binnenverlichting in te verwerken.

EQ Boost

Onder de motorkap valt het grootste technologisch nieuws te rapen. De benaming EQ Boost (een term die het trouwens ontleent van Mercedes-AMG haar huidige Formule 1 bolide) omvat een combinatie van een startmotor en generator (dynamo). Die is ingewerkt in een elektromotor (16 kW) die tussen de versnellingsbak en de krukas van de motor is geplaatst. De elektromotor wordt aangestuurd door een 48 V batterij die wordt opgeladen door een elektrische hulpcompressor en een uitlaatgasturbocompressor. Op zich levert de zes-in-lijn reeds 435 pk en 520 Nm koppel tussen 1.800 en 5.800 rpm, met de EQ Boost komt daar nog eens 22 pk en maar liefst 250 Nm koppel bij.

De reguliere sprint van stilstand tot 100 km/h neemt zo amper 4,5 seconden in beslag. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/h, maar wordt opgetrokken tot 270 km/h indien de klant opteert voor een AMG Driver’s Package. Niet slecht voor een auto die net geen twee ton weegt. Het is vooral tijdens het remmen dat je pas aanvoelt hoe zwaar de auto eigenlijk is. De negentrapsautomaat en het 4MATIC+ vierwielsysteem met volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achteras zorgen voor de nodige ondersteuning in het sportieve verhaal.

E 53 AMG

Het geluid dat de soundbox die tussen de uitlaten ligt produceert heeft iets weg van het Maserati geluid. Het heeft bijna een dramatisch kantje. Op zich best wel een geslaagd geluid, maar het overstijgt het pure motorgeluid van de zes-in-lijn. De geluidsbeleving is zo verslavend dat het moeilijk is om in Eco of Comfort stand de motor niet in toeren te jagen. Dat was ook te merken aan onze verbruikscijfers. Ondanks de EQ boost kwam ons gemiddeld testverbruik uit op een stevige 11,8 liter per 100 km. In de brochures van Mercedes staat er nochtans 8,7 liter per 100 km (volgens de WLTP testcyclus). Tijdens het ritje Brugge – Mercedes Belgium inclusief 40 min file slaagden we er wel in om het verbruik net onder 9 liter te krijgen mede dankzij een zeer beredeneerde voet. Het vraagt dus enige discipline om er niet telkens als een speer vandoor te gaan.

E 53 AMG

Turbogat

Hoe ervaar je nu die EQ Boost tijdens het rijden? Dankzij het extra koppel leunt de acceleratie ervaring dicht aan tegen de AMG modellen met 4 liter V8. De EQ Boost vult het gat op waarbij de turbo’s bij een conventionele motor even tijd nodig hebben vooraleer het gewenste koppel te genereren (het befaamde turbogat). De elektromotor heeft daar geen last van en kan haar maximum koppel onmiddellijk beschikbaar stellen vanaf dat de bestuurder het gaspedaal stevig indrukt. Ook opmerkelijk is dat de EQ Boost start-alternator het stationair toerental regelt. Ook het herstarten van de motor gebeurt zo goed als onmerkbaar.

Door het ontbreken van een conventionele startmotor is er extra plaats voor een uitlaatgasnabehandelingssysteem vlakbij de motor. Ondanks het 4MATIC+ systeem blijft de E 53 voornamelijk een achterwielaangedreven auto. Een elektro-mechanisch bediende koppeling zorgt ervoor dat ook de voorwielen de nodige Nm’s te verwerken krijgen. De AMG Ride Control luchtvering met continue aanpasbare demping limiteert de body roll in bochten en zorgt voor het nodige rijcomfort. Wie echter op zoek is naar het ultieme comfort raden we aan om voor een E-Klasse zonder AMG kuur te kiezen.

E 53 AMG

Zonder handen van rijstrook veranderen terwijl je een actieve massage ondergaat en terwijl je van de zuiverste klanken uit de Burmester geluidsinstallatie geniet en dat terwijl er verwarmd water uit de ruitenwissers op de voorruit komt. En dat met het dak open. Het is realiteit in deze E-Klasse cabrio. Alle snufjes hebben uiteraard een stevig prijskaartje. Zonder opties moet je al rekenen op € 96.437 voor de E 53 AMG cabrio. Met heel wat comfort- en technologieopties kwam dit exemplaar uit op net geen € 120.000. Zeer pittig. Voor dat bedrag heb je ook een mooi uitgeruste C 63 AMG Cabrio, maar die laatste is minder praktisch en minder subtiel.

E 53 AMG

Sfeer

Af fabriek komt de E 53 AMG met een combinatie van nep-leder en alancatara zetels. Standaard is er de rode stitching die meer diepgang geeft aan het interieur. Echt leder kost je bijna € 3.000. Het zwarte interieur met rode accenten in combinatie met het dwarsgeslepen aluminium sierelementen vormt een mooi geheel. Verder valt vooral de ruimte op in het interieur. Die is zelfs meer dan een S-Klasse Cabrio en maakt van de E cabrio een vierzitter waarbij je geen dwerg hoeft te zijn om op de achterbank plaats te nemen. Ook redelijk ongezien voor een cabrio is dat de achterbank neerklapbaar is. Echt brede voorwerpen krijg je niet tussen de opening, maar dat was onmogelijk door de dakstructuur en de antirollstangen. Ook de isolatie van de kap is uitzonderlijk. Enkel indien er een wagen naast je rijdt op de snelweg merk je iets op van rolgeluiden.

Verder wordt het interieur gedomineerd door de widescreen cockpit en de luchtventilatiemonden in specifiek design. Hetzelfde interieur vinden we ook terug in de nieuwe CLS. Kers op de taart is de Ambient sfeerverlichting waarbij zelfs de luchtventilatiemonden van binnenuit worden verlicht. Wie zijn goesting niet vindt in de 64 mogelijke kleuren is gewoon een moeilijke mens. Even graven in het AMG menu en je vindt er ook data zoals de temperatuur van de olie in de versnellingsbak, het aangesproken koppel, bandendruk en zelfs bandentemperatuur. Het hoogtepunt van het interieur moet dan nog komen: het (optioneel) AMG stuur met alcantara afwerking. Dat ligt perfect in de hand en de scherpte en stuurbekrachtiging liggen perfect in de lijn met het karakter van de auto. De lange neus en de afmetingen van de auto maken de auto wel ietwat onoverzichtelijk, maar gelukkig is er heel wat parkeerhulp mogelijk.

Moet er nog een S-Klasse Cabrio zijn?

Mercedes en cabrio’s. Het blijft één van Das Haus haar specialiteiten. De Mercedes C-Klasse is zelfs de best verkochte cabrio in Europa. De E-Klasse cabrio is helaas te prijzig om even succesvol te zijn, maar het is misschien wel de beste all-round cabrio van het moment voor wie op zoek is naar een volwaardige vierzitscabrio. Wie de E 53 kan veroorloven zal het zich zeker niet beklagen. Dit is een verwen-jezelf-auto. De E is bovendien ruimer en beschaafder dan een S. Ondanks de knalprestaties maakt deze E 53 Cabrio haar inzittenden relax in deze hectische wereld. Voor alle duidelijkheid, de E 53 is geen 63 AMG dus voor wie op zoek is naar een ruwe AMG in cabrio vorm kiest beter voor een C 63.

E 53 AMG

AutoMercedes-AMG E 53 4MATIC+ A238
Motor2.999 cc R6
Maximum vermogen435 pk bij 6.100 rpm
+ 22 pk EQ Boost
Maximum koppel520 Nm tussen 1.800 - 5.800 rpm
+ 250 Nm EQ Boost
Overbrenging & transmissie4MATIC+ & Negentrapsautomaat
0-100 km/h4,5 s
Topsnelheid250 km/h
CO2 uitstoot200 g/km
Normverbruik8,7 l/100 km
Testverbruik11,9 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 96.437
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 119.687,16
BIV€ 2.799,99
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 892,16

Met dank aan Jordi Scheyving voor enkele van de prachtplaatjes en Jelle Anseeuw voor de lightpainting skills.

Ook interessant
Opel Insignia
Autosalon Genève: Opel designers overtreffen zichzelf met de nieuwe Insignia