Home Rijtesten Rijtest: Mazda MX-5 ND 1.5 Skycruiser
Rijtest: Mazda MX-5 ND 1.5 Skycruiser

Rijtest: Mazda MX-5 ND 1.5 Skycruiser

0
0

In onze zoektocht naar de perfecte sportwagen hebben we natuurlijk keuze tussen zowat alles, zo bestaat er onder meer Ferrari, Lamborghini, Porsche,.. ook reden we laatst met de BMW i8 om te zien of dit dé sportwagen van het moment is, en het was een schitterende machine. Maar al deze wagens hebben natuurlijk één groot probleem: ze zijn duur, wat maakt dat maar een handvol mensen hun sportwagendroom kunnen waarmaken, of is dat echt zo?

IMG_9589-bewerkt

Uiteraard is het gewoon bullshit dat de meeste mensen zich geen sportwagen zouden kunnen veroorloven. De Lotus Elise heb je tweedehands al voor €15.000, de Subaru BRZ voor €20.000. En de eerste generatie Mazda MX-5? Een exemplaar in goede staat kost amper €3.000, wat hem meteen de goedkoopste sportwagen op de tweedehands markt maakt. Tijd om ééntje te kopen? Spaar misschien toch maar verder voor de nieuwste generatie: de ND.

IMG_9561-bewerkt

Exterieur
Het vrouwelijke in de nieuwe MX-5 is duidelijk weg aan het ebben. De vorige drie generaties werden nog wel eens “kappersauto” genoemd vanwege het nogal vrouwelijke uiterlijk. Met de ND is het zo goed als weg, de auto kijkt dan ook heel wat agressiever met zijn boos kijkende koplampen en zijn gapende open mond. Ook de achterlichten hebben een volledige verandering doorstaan, wat het geheel dan ook weer wat eleganter maakt. Al was ik wel een grotere fan van de achterlichten bij de vorige generaties. Verder heeft Mazda ook opnieuw afscheid genomen van de hardtop die meekwam met de NC, simpelweg omdat hun manuele softtop veel sneller open en toe te klappen is. Toch is er nog een hardtop in aantocht.

IMG_9532-bewerkt

Interieur
Dit is waar Mazda een grote sprong vooruit heeft gemaakt sinds de NA. De NA voelde echt aan als een stuk speelgoed, achter het stuur van de ND weet je gewoon dat je een volwaardige auto aan het rijden bent. Al voelt het nog steeds klein aan en met het dak gesloten zelfs een klein beetje claustrofobisch. Maar dat is natuurlijk wat een MX-5 een echte MX-5 maakt, je went er dan ook aan als je er genoeg mee rijdt. Verder voelt het interieur gewoon schitterend afgewerkt aan. Zeker met de carrosseriekleur die in de deuren naar binnen komt. Schitterend gewoon!

IMG_9642-bewerkt

Praktisch is het ook, je kunt al je belangrijke spullen kwijt in een opbergruimte tussen de zetels. Je kunt het zelfs sluiten zodat niemand aan je spullen kan als je de wagen met het dak open ergens achterlaat. Voor wie zeer veel belangrijke spullen heeft kan nog allerhande materiaal kwijt in 2 opbergvakjes die zich achter de zetels bevinden. De bekerhouders bijvoorbeeld kunnen in 1 van die vakjes opgeborgen worden. Heel erg praktisch trouwens die bekerhouders, heb je ze niet nodig, dan haal je ze gewoon weg.

IMG_9548-bewerkt

Rijgedrag
Een MX-5 koop je natuurlijk niet alleen vanwege het open dak. De wegligging is een groot deel van wat deze kleine sportwagen zo populair heeft gemaakt gedurende zijn 26-jarige bestaan. Het is dan ook een feit dat eenmaal je een MX-5 hebt gereden, je stapelverliefd wordt op de wagen. De perfecte 50/50 gewichtsbalans en de grootte maakt dat je de MX-5 perfect aanvoelt en ook perfect door de bochten heen kan sturen zonder de controle te verliezen. Maar heel vaak lees je dat de besturing van de MX-5 ND te licht is geworden sinds hij voorzien is van elektrische besturing. En het is waar, maar nu ook niet om over wakker te liggen.

Een karakteristiek van de MX-5 is altijd de korte versnellingspook geweest. Het schakelt sneller en voelt ook gewoon goed, heel goed. Een andere versnelling kiezen in de MX-5 wordt dan ook lichtjes een verslaving.

IMG_9554-bewerkt

Opties
De nieuwe generatie MX-5 1.5 is verkrijgbaar in 3 verschillende niveau’s: de 1.5 skymove (vanaf €22.990) , 1.5 skydrive (vanaf €23.490) en uiteindelijk de 1.5 skycruise (onze testwagen, vanaf €25.990). Er is ook nog een 2.0 liter voor wie het allemaal net iets sneller mag. Deze is enkel te krijgen in het skycruise niveau en is te verkrijgen vanaf €27.590. De 1.5 heeft standaard 131 pk, de 2.0 doet er een schepje bovenop met 160 pk. Beide versies zijn verkrijgbaar in 7 kleuren waarvan “Soul Red” op onze testwagen.

IMG_9536-bewerkt

Conclusie
De Mazda MX-5 ND biedt het grootste fungehalte per gespendeerde euro. Stiekem durf ik zelfs denken dat hij leuker rijdt dan de BMW i8, of de Mercedes-benz AMG GT. En dat is echt wel een compliment voor een wagen die 1/6de van de prijs is van die andere twee. “Less is more” is in deze situatie dan ook echt van toepassing. Wil je toch goedkoper en zonder 4 maanden wachttijd aan je sportieve rijplezier geraken? Dan is een tweedehands MX-5 van 1 van de vorige generaties zeker een optie, zo ook de Lotus Elise of Subaru BRZ/Toyota GT86. Maar voor mij is de MX-5 ND het wachten echt wel waard.

IMG_9549-bewerkt

Specificaties

Motor: 1,5 liter 4-cillinder, 131 pk, 150 Nm
Transmissie:
achterwielaandrijving, manuele zesbak
Prestaties:
204 km/h, 0-100 km/u in 8,3 seconden
Normverbruik:
6,0l/100 km
Testverbruik:
7,6l/ 100 km
Gewicht:
975 kg
Basisprijs:
€25.990
Prijs testwagen:
€25.990

 

 

Geef een reactie