Rijtest: Maserati Levante S Q4 2019

Eens in de zoveel tijd krijgen we de kans om plaats te nemen achter het stuur van een wagen van een exclusiever merk. Meestal zijn het dan auto’s van vrienden of iets dergelijks. Maar deze keer rijden we voor AutoJunior nog eens met een heuse Maserati. Een weekje met de opgefriste Maserati Levante S daar zeggen we geen nee tegen?

We geven toe, voor de meesten onder ons zal de Maserati Levante niet per se de eerste keuze zijn uit de schappen van het Italiaanse merk. Een SUV van Maserati, het blijft nog steeds wat wennen.

Italiaanse flair

Toch blijkt het idee van een Maserati SUV beter mee te vallen dan oorspronkelijk gedacht. Want ook dit model afkomstig uit Modena kan zijn Italiaanse flair niet bedwingen. En dat is iets wat we graag zien. Typisch Italiaans ziet de wagen er dan ook weer vrij agressief uit met zijn gapende drietand en luchtgaten op de zijkant. Gezien de warmte die eruit komt hebben de luchtgaten wel degelijk een koelingsfunctie. Ze zijn dus niet enkel het visitekaartje van het merk aangezien iedere Maserati deze ‘gaten’ heeft.

Vanaf de zijkant gezien lijkt de Levante S ook wat coupé DNA te hebben meegekregen met de profielloze ramen en subtiele dakspoiler. De aluminium 21″ velgen (Helios Matt Staggered velgen, € 2.640) geven dan weer extra volume aan het geheel.

Verder merken we uiteraard ook de prachtige kleur Blue Nobile (blauw parelmoer, € 3.207) op bij onze testwagen. Andere kleuren in de optielijst zijn Nero (zwart, € 0), Bianci (wit, € 0) Grigio Marateo (donkergrijs, € 1.210), Grigio (grijs, €1.210), Rame (bruin, € 1.210), Blu Passione (blauw, € 1.210), Blu Emozione (feller blauw, € 1.210) en Bianci Alpi (wit parelmoer, € 3.207).

Op de Levante kan je voor de remklauwen kiezen uit 5 verschillende kleuren: zwart, grijs, rood, geel en blauw. Onze testwagen is de GranSport versie en komt standaard in zijn pakket met rode remklauwen. Een goede keuze naar onze mening!

Inspecteren we de achterkant van de Levante S wat beter dan zien we de eerder besproken dakspoiler die bij de Levante S iets groter is dan bij de ‘gewone’ Levante. En de vierdubbele uitlaat, waarin je de kleppen heel mooi van buitenaf kan zien open of dichtklappen (en je het verschil tussen de sportmodus en andere rijmodi duidelijk kan horen). Wat de looks van de achterkant betreft zijn de meningen nogal verdeeld. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

Behind the doors

Als we ergens luxe kunnen verwachten, dan is het wel in een Maserati. De Levante is erg luxueus en high-end afgewerkt. Een wereld van verschil met het vorig modeljaar. Zo heeft ons exemplaar überheerlijke bruine lederen zetels met een afwerking om u tegen te zeggen. Het bruin leder loopt verder door in het interieur in combinatie met zwart leder en carbon. Dat we dan nog eens van een TOP muziekinstallatie van Bowers & Wilkins kunnen genieten maakt het plaatje helemaal af. Die muziekinstallatie is wel een optie van € 2.783, voor kwaliteit betaal je nu eenmaal.

Verder valt het natuurlijk op dat Maserati een minimalistische hoeveelheid aan knoppen heeft gebruikt in de Levante S, waardoor het zeker niet te druk is in deze wagen. Iets waar de Porsche Cayenne nog iets van kan leren. Het panoramisch dak in de Levante is de kers op de taart en draagt bij aan de rustgevende rijervaring met deze auto, toch in de ‘gewone’ rijmodi.

Is de Levante S ook praktisch? Jazeker, in alle luxe en comfort krijg je twee volwassenen op de achterbank. Een derde volwassene is ook mogelijk Maar misschien toch liever niet? Je drie kinderen zullen dan wel weer voldoende ruimte ervaren. De koffer van de Levante S is ook nog eens 580 liter groot en wordt gemakkelijk uitgebreid door de achterbank neer te klappen.

Je Rolex en Ray-Ban geraak je dan weer kwijt in de vele opbergvakjes in de middenconsole of in de deuren. Ook handig zijn de bekerhouders achterin, die wel degelijk bruikbaar zijn. Geen evidentie tegenwoordig.

Is het dan allemaal zo goed binnenin de Levante? Bijna, het multimediasysteem vroeg wat gewenning van onze kant. Zo vonden we niet onmiddellijk hoe we bijvoorbeeld de zetelverwarming konden uit zetten. Om jullie wat zoekwerk te besparen geven we het nu al mee: als je op het touchscreen blijft duwen op het Maserati logo kom je in een submenu terecht waar allerhande controls zoals de zetelverwarming zitten. Handig om te weten!

Voor wie de pré-facelift Maserati Levante al wat beter kent zal wellicht opmerken dat de pook van de automaat is aangepast. Dit omdat er wat klachten waren van klanten over de vorige automaat die wat te gevoelig reageerde. Zo kon men soms niet afleiden of de automaat in neutraal of in versnelling stond. Dit is dus verholpen met de nieuwe pook. De versnellingsbak is nog steeds de 8-traps automaat van ZF. Voor het sportieve gevoel heeft Maserati extra grote peddels geïnstalleerd aan het stuur, zodat je zelf de versnelling kan kiezen. Tjah … peddels aan het stuur zijn nu éénmaal cool om mee te rijden.

Rijgedrag

Hoe rijdt de Levante S nu? Wel, als we het kort en bondig mogen houden: ‘belachelijk’ goed voor een SUV. Dankzij de adaptieve luchtvering rijden we enigszins luxueus en comfortabel. Anderzijds krijgen we in de sportstand dan weer een strakke wegligging zonder dat we echt rijcomfort verliezen. Een nadeel aan dit rijcomfort en de hoge zitpositie van een SUV is dan weer dat we weinig gevoel van snelheid ervaren, waardoor we maar al te snel iets te rap rijden. Inhouden dus met het gaspedaal!

We komen vlug op snelheid dankzij de 3,0 l V6 biturbo die ontwikkeld is bij Ferrari in Maranello vooraleer ze hem bij Maserati in de Levante hebben geïnstalleerd. Gebouwd door Ferrari? Jazeker, en Ferrari kennende is het uiteraard een luid schreeuwende V6 geworden waar je nekharen van rechtstaan. Door de hogere bouw en het gewicht van 2.034 kg doet de Levante S er wel iets langer over dan de sportievere modellen van het merk om van 0-100 km/h te gaan. 5,2 seconden om precies te zijn. Maar dat blijkt in de realiteit nog steeds ongeveer even snel te zijn als een eerste generatie Lamborghini Gallardo. Which is not bad.

De motor van de Levante S levert een vermogen van zo’n 430 pk en heeft een koppel van 580 Nm. Geen wonder dus dat hij tot 100 km/h mee kan met een Lamborghini Gallardo. En verder? Hebben we niet getest, er zit nog steeds wat beschaving in ons. Maar als we de cijfers mogen geloven kan de Levante S door tot zo’n 264 km/h.

Door haar formaat en het zware gewicht verbruikt de V6 gemiddeld wel wat meer dan we zouden verwachten van een 3,0 l V6 biturbo. Wij haalden een gemiddeld verbruik van zo’n 17,5 l per 100 km. Wat we toch wel terecht te veel mogen noemen. Maar goed, wie het kapitaal voor een Levante S kan ophoesten kijkt wellicht wat minder naar het verbruik?

De Levante S komt met 5 rijmodi waarvan de bedieningsknoppen mooi onder elkaar zijn aangebracht in de middenconsole. En wel in deze volgorde: ESP-off, off-road, I.C.E. (Increased Ctrl en Efficiency mode, beter gekend als een soort eco-modus), Sport en Modus sportophanging. Ook leuk en handig is dat je in de middenconsole nog een knop hebt om de rijhoogte te bedienen. Wil je meer comfort? Dan ga je hoger rijden. Wil je iets sportiever rijden? Verlaag de auto dan maar.

Prijs en opties

Ook de Levante S komt obviously met een optielijst. Nog beter zelf. Configureren kan uiteraard op de configurator. Wij rekenden even uit hoeveel geld je op de tafel moet leggen mocht je onze testwagen willen kopen. Een standaard Levante S GranSport (onze uitvoering) begint vanaf € 106.850,00. Voegen we daaraan toe het parelmoer blauw als exterieurkleur (€ 3.207,00) samen met de rode remklauwen (€0,00 voor GranSport). De Helios Matt Staggered velgen kosten zo’n € 2.640,00 en als we zo doorgaan met de verwarmde zetels, de muziekinstallatie etc, dan komen we aan een totaalprijs van € 122.800,00 voor onze testwagen.

Andere versies
Er is natuurlijk meer dan enkel de Levante S GranSport. Hier is een lijst met alle versies die Maserati te bieden heeft van de Levante.
– Levante Diesel V6 (vanaf € 76.600,00)
– Levante Diesel V6 GranLusso (vanaf € 90.400,00)
– Levante Diesel V6 GranSport (vanaf € 90.400,00)
– Levante Benzine V6 (vanaf € 81.650,00)
– Levante Benzine V6 GranLusso (vanaf € 95.500,00)
– Levante Benzine V6 GranSport (vanaf € 95.500,00)
– Levante S Benzine V6 (vanaf € 95.800,00)
– Levante S Benzine V6 GranLusso (vanaf € 106.850,00)
– Levante S Benzine V6 GranSport (vanaf € 106.850,00)
– Levante GTS Benzine V8 (vanaf € 141.690,00)
– Levante Trofeo Benzine V8 (vanaf € 178.990,00)

Conclusie

De Maserati Levante is dankzij haar (relatief) breed gamma aan motoren een volwaardige concurrent voor de Porsche Cayenne. Zijn Italiaanse flair en perfectionistisch ontworpen interieur zal er voor zorgen dat veel klanten sneller de overstap naar Maserati zullen wagen. Al blijkt voor onze Levante S GranSport het verbruik wat roet in het eten te gooien. Haar prijs is anderzijds voor het segment dan weer vrij competitief. Al blijft een luxe SUV sowieso voor de meesten onder ons helaas een (Italiaanse?) droom.

AUTO Maserati Levante S GranSport
Motor 3.0l V6 bi-turbo
Maximum vermogen 430 pk
Maximum koppel 580 Nm
Overbrenging & transmissie 8-traps ZF automaat AWD
0-100 km/h 5,2 seconden
Topsnelheid 264 km/h
CO2 uitstoot 282 g co2/km
Normverbruik 12,2 l/100 km
Testverbruik 17,5 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW) € 106.850,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) € 122.800,00
BIV € 11.127,00
Jaarlijkse verkeersbelasting € 1.094,62
Ook interessant
Porsche LMP1
Opnieuw overwinning Porsche in Le Mans, landgenoot Dries Vanthoor wint in GTE AM klasse