Maserati Ghibli

Rijtest: Maserati Ghibli GranSport 350

Maserati werd steeds vaker vergeten wanneer het gaat om Italiaanse schoonheden. Het merk maakte echter een serieuze inhaalbeweging de laatste 10 jaar door een tijdje geleden enkele modellen nieuw leven in te blazen. Zoals de Ghibli en langere Quattroporte. Dat deed Maserati zeer goed, zelfs op de Belgische markt gingen de auto’s vlotjes over de toonbank. Al was dat wellicht ook te danken aan het feit dat Maserati besloot beide modellen te voorzien van een dieselmotor. Maserati besloot dat het tijd was voor een facelift van de Ghibli en gaf AutoJunior de Maserati Ghibli GranSport 350 mee.

Tijdloos design

Ook al gaat de Ghibli al een tijdje mee, het design blijft meegaan met de tijd. De typische Maserati-snoet is voor velen het directe herkenningspunt. Die snoet, meer bepaald het rooster, is strakgetrokken. Veel zal je er wellicht niet van merken maar goed, het is dan ook een opfrissing. Daarnaast zijn de koplampen ook vervangen door adaptieve LEDs. Over de achterkant van de Ghibli is al een en ander geschreven, ook door ons. Het zou eerder lijken op een Aziatische sedan dan op een Italiaanse furie. De Quattroporte is volgens ons beter uitgedraaid op dat vlak.

Maserati Ghibli

Toffe nieuwigheid op deze Ghibli die de afwerking en het gevoel van luxe verhogen zijn de softclose deuren. Zo waan je je toch direct in een S-klasse. Nog meer met de nieuwe keyless-go functie. Voor de rest van het exterieurverhaal is het gewone ‘faceliftkoek’. Nieuwe 20-inch velgen (Teseo) en een fris kleurtje (Blue Noble). Onze testwagen kreeg de GranSport-uitvoering. Gericht op een agressievere en sportievere look dan de elegantere GranLusso-uitvoering. De verschillen zijn miniem maar personalisatie is tegenwoordig dé sleutel tot succes. Nog meer als je op een trip van 100 kilometer drie Ghibli’s tegenkomt. Dat heeft Maserati goed begrepen met deze facelift en verschillende afwerkingslijnen.

Toffe nieuwigheid op deze Ghibli die de afwerking en het gevoel van luxe verhogen zijn de softclose deuren. Zo waan je je toch direct in een S-klasse. Nog meer met de nieuwe keyless-go functie. Voor de rest van het exterieurverhaal is het gewone ‘faceliftkoek’. Nieuwe 20-inch velgen (Teseo) en een fris kleurtje (Blue Noble). Onze testwagen kreeg de GranSport-uitvoering. Gericht op een agressievere en sportievere look dan de elegantere GranLusso-uitvoering. De verschillen zijn miniem maar personalisatie is tegenwoordig dé sleutel tot succes. Nog meer als je op een trip van 100 kilometer drie Ghibli’s tegenkomt. Dat heeft Maserati goed begrepen met deze facelift en verschillende afwerkingslijnen.

Sportief interieur

Ook binnenin de Ghibli is er een en ander veranderd. En dankzij de GranSport-uitvoering is die verandering sportief uitgevallen. In dat afwerkingspakket zit namelijk een sportstuurwiel inbegrepen. Een handig stuur voorzien van schakelpeddels en alle handige controls. Daarnaast valt de kwalitatieve zwarte lederen bekleding (mét sportzetels) zeer in de smaak. Dat leder is voorzien van contrasterende stiksels, très chique. Dat is het geval voor de volledige cabine. Eens ingestapt waan je je in een Duitse premium voorzien van alle technologie en hoogwaarde materialen. Zo is de schakelpook in deze Ghibli ook vernieuwd tot een sportieve knuppel om de Ghibli in de gewenste stand te gooien. Waar de allereerste AutoJunior-testwagen, een Ghibli Diesel van enkele jaren terug, het ferm liet afweten op dat vlak is dat bij deze 2019 Ghibli helemaal verholpen. De Italiaanse praktijken van toen waarbij het mediascherm uitviel bij het aanzetten van de airco zijn voorgoed verleden tijd. Soms blijft connecteren met Bluetooth wel een uitdaging, als je aan hoog tempo door jouw persoonlijke audio scrolt bijvoorbeeld.

Rijgedrag

Het rijgedrag in de opgefriste Ghibli is niet veel anders dan in de eerder geteste Ghibli van enkele jaren terug. Wel gaat het deze keer om een benzineversie. Wie herinnert zich nog de roadtrip van de gewrapte AutoJunior-Maserati Ghibli naar Monaco? Ook dat was een diesel. Deze keer dus niet. In het vooronder ligt de gekende drieliter benzinemotor met zes cilinders in V-vorm. Puristen herinneren zich nog dat deze motor is ontwikkeld door de buren van … Ferrari, goed zo!

Maserati Ghibli

De titel van deze rijtest verklapt het al: er zijn 350 Italiaanse trappelende hengsten/merries, zoals je wil, onder de motorkap gepropt. Dat Maserati niet de snelste van de klas is weten we al langer. De spurt naar 100 km/h gebeurt in 5,5 seconden. Dat lijkt traag, maar met alle Italiaanse passie vrijkomt bij zo’n stuiptrekking lijkt het alleszins een pak sneller. Die passie wordt voornamelijk gevormd door het uitlaatgeluid. Een puur, rauw, ongedempt geluid wat te herkennen valt van in de dieselversie. Alleen is die muziek passender in een benzineversie. Het volume van het prachtige paardenkoor is trouwens wel degelijk te dempen. Afhankelijk van de gewenste gehoorschade kan men uitlaatkleppen elektrisch in- en uitschakelen. Punten voor schoonheid daarentegen haalt Maserati wel volop (zie boven). En geef toe, dat is minstens even belangrijk. De passie stopt pas bij 267 km/h. Al doet ook zo’n cijfer absoluut geen afbreuk aan het concept van een Maserati. De beleving is zoveel leuker dan de teleurstelling wanneer 268 km/h niet kan worden gehaald. Het sturen zelf is er één van een Duits karakter. Het is verbazingwekkend hoe Duits de Maserati Ghibli Gransport 350 aanvoelt. In de Sportstand is de sturing directer en strakker dan in de standaard rijmodus.

De belangrijkste cijfers

In de 21ste eeuw is het nieuwe belangrijkste cijfer uiteraard de CO2-uitstoot. Die ligt in het geval van de Maserati Ghibli GranSport 350 op een dikke 255 gram per kilometer. Wordt gekeken naar Duitse concurrenten met hetzelfde vermogen, bijvoorbeeld de BMW 540i , dan zien we dat Maserati de groene boot helemaal mist. Geef je niet om autofiscaliteit en wel om rijbeleving dan is de Maserati nog steeds de beste keuze. Het blijft een zescilinder benzine met heel wat sportieve mogelijkheden. Het laagste verbruik tijdens de testperiode dat werd gehaald lag op zo’n veelbelovende 9-9,5 liter per 100 gereden kilometers. Daarvoor moet je echter zeer saai gaan rijden. Ging het er sportief aan toe dan tikten we de 13 liter per 100 km aan. Onmogelijk om dit te gebruiken als excuus of negatief punt bij deze Maserati, you know what you got yourself into. Maserati zelf geeft een gemiddeld verbruik op van 11 liter per 100 km. Mooi in het midden dus.

Daarnaast moeten we het natuurlijk hebben over de prijs. Een standaard Maserati Ghibli met V6 benzine en 350 paardjes kost je ruim 75.000 euro. De GranSport daarentegen is luxueuzer, sportiever én beter afgewerkt. Dat brengt dit model op minimaal 87.400 euro. Een smak geld. Al kan het nog wat duurder. Vink je enkele pakketten aan zoals het Carbon Package en het pakket vol rijhulpsystemen dan komen we dik boven de 110.000 euro uit. Is het dat waard? Wel, het Italiaanse geweld maakt van de Ghibli niet zomaar een berline, het maakt het een semi-sportwagen die de eigenaar een bepaalde stijl geeft. Daarnaast blijft er een Maserati-embleem op de auto kleven dus dat helpt ook om de prijs te rechtvaardigen. Het blijft een smak geld, maar eerlijk? Liever in ruil hiervoor een wagen vol leven te krijgen dan een zeer degelijk Duits alternatief waar de saaiheid van afdruipt. Hou wel rekening met de (r)overheid, zij hebben een minder leuke BIV-verrassing achter de hand.

AUTOMaserati Ghibli GranSport 350
MOTOR3,0 l V6
Maximum vermogen350 pk
Maximum koppel500 Nm
Overbrenging & transmissie8-traps ZF-automaat RWD
0-100 km/h5,5 s
Topsnelheid267 km/h
CO2 uitstoot255 g/km
Normverbruik11 l /100 km
Gemiddeld testverbruik11-12 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 75.550
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 114.000,00
BIV€ 11.126,95
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 1.027,51
Ook interessant
BMW X2
Rijtest BMW X2 sDrive18i