Lexus RX 450h

Rijtest: Lexus RX 450h

Met de nieuwe RX heeft Lexus geen risico’s willen nemen. De kaap van 2,5 miljoen verkochte RX exemplaren sinds 1997 wordt wellicht dit jaar nog overschreden. De RX is dan wellicht ook het belangrijkste model voor Lexus, dus is het geen slechte keuze om op veilig te spelen. Met het oog op de Amerikaanse en Chinese markt én de huidige CO2 mentaliteit is het belang van de hybride variant ook niet te onderschatten. De RX is er ook in niet-hybride versie (RX 200t), maar de hybride versie (RX 450h) blijft de meest technisch vernufte motorisatie.

 

Moderne kunst

Toegeven, het design van de nieuwe RX maakt veel indruk. Lexus is met deze “AL20” RX-variant toe aan haar vierde generatie RX. Het design van de vorige generaties verbleekt naast het staaltje design dat Lexus met haar nieuwe RX heeft geïntroduceerd. Nog meer dan de kleinere NX lijkt een schilderij van Picasso dienst te hebben gedaan als inspiratie voor de RX.

IMG_4027

 

De looks zien er op foto misschien wat bot uit, maar in real life zie je dat er duidelijk goed over de lijnen is nagedacht. De daklijn van de nieuwe RX is extra strak aflopend vanaf de achterste zijruit, maar verwarring met een X6 of GLE coupé is onmogelijk. Tijdens het rijden merk je trouwens weinig van de aflopende daklijn, want het zicht rondom is opmerkelijk goed. De diepblauwe kleur is trouwens de ideale kleur die de juiste balans brengt tussen het accenturen van het lijnenspel en de discretie die je toch enigszins van een Lexus verwacht.

Luxetempel

Meteen valt de luxe en rust op wanneer je binnentreedt in deze luxetempel. Lexus was zo vriendelijk om de duurste versie van de RX 450h met alles erop en eraan mee te geven. Indien je jezelf wilt verwennen is de Privilège versie dus de ‘verantwoorde’ keuze.

Ondanks de aanwezige resem aan knopjes en indicatielampjes is het knap vormgegeven dashboard overzichtelijk, zeker ten opzichte van andere Lexussen die we gewoon zijn. De afmetingen van de auto laten natuurlijk iets meer ontwerpvrijheid toe. Ook het stuur is een visueel pareltje al compromitteert de houten afwerking (gelukkig een optie) het stuurgevoel doordat het weinig grip biedt.

IMG_2939

 

Om het puzzelen met opties wat te vergemakkelijken werkt Lexus met verschillende uitvoeringen: Base, Executive, F en Privilege. Elk met een specifieke uitrusting waarbij de F-Line vooral de nadruk legt op sportieve looks. De boordplank van onze Privilege versie wordt gedomineerd door een geïntegreerd (gigantisch) infotainmentscherm van 12,3 inch met een hoek af (letterlijk gelukkig). De grootte van het scherm is afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Zo komen de ‘Base’ en ‘Executive Line’ met een 8 inch groot scherm, alle andere (duurdere) versies hebben het grotere 12,3 inch scherm met perfecte leesbaarheid. De bediening ervan gebeurt via een plat vormgegeven joystick die wel enige gewenning vraagt. Ook het soms wazige stuurgevoel bij hoge snelheden vraagt enige gewenning.

Op het dashboard wordt je telkens herinnerd dat het Rear Cross Trafic Alert (RCTA) systeem actief is. Datzelfde geldt voor de Blind Spot Monitor (BSM). Beide veiligheidssnufjes zitten standaard op de duurdere versies. Ook de passieve veiligheid is met ontelbare airbags volledig in lijn met wat de concurrentie aanbiedt.

Aan zitruimte geen gebrek, al is de kofferruimte dan weer geen ruimtewonder omdat de batterij en de achterste elektromotor deels een stuk van de beschikbare ruimte opsouperen. Extra kofferruimte is er wel dankzij de verschuifbare achterbank, al hoef je er geen wonderen van te verwachten.

Vertrouwen op 4×4 aandrijving

Daar sta je dan met je luxueuze SUV zonder winterbandjes op een maartse maandagmorgen met onvoorspeld veel sneeuw. Helaas roept de plicht. Dan maar rekenen op de kunsten van het 4×4 systeem en hopen dat de 2 ton wegende RX niet begint te glijden op een helling. Vertrouwen ook dat de elektronica het koppel van de elektromotoren goed onder controle houdt. Tot zover ons enig twijfel momentje over het kunnen van de RX 450h, want enkele straten later bevinden we ons al op goed doorreden wegen waar de sneeuw reeds verandert is in doorreden bruine prut. Hoewel de 4×4 kunsten de boel onder controle houden, raden we toch aan om een setje winterbanden te monteren indien je de besneeuwde bergen in de Ardennen gaat opzoeken.

Dankzij de talrijk aanwezige parkeerhulpmiddeltjes en gigantische zijspiegels wordt parkeren een stuk gemakkelijker gemaakt. Enkel een achterruitwisser zou het zicht naar achteren bij regenweer kunnen verbeteren. Je hoeft het nu eenmaal in de details te gaan zoeken indien alles naar wens is. Een piepend ruitenwisser geluidje is uiteindelijk het enige foutje dat stoorde, en dat was misschien gewoon een toevalligheid.

IMG_3201

 

PCU draait overuren

Met de focus op rijcomfort is de rijervaring vrij gelijkwaardig aan de Duitse of het Zweedse alternatief. Bovendien zet de krachtontplooiing van de motorensymfonie en de sfeer in het interieur aan tot een rustige rijstijl, zonder dat het echt saai wordt. Ook de continue variabele transmissie heeft zijn aandeel in het rijcomfort. Hoewel, met een gecombineerd vermogen van 313 pk dankzij twee elektromotoren (één voor de voorwielen, en één voor de achterwielen) en de 3,5 V6 benzine is het prestatiepotentieel er wel degelijk. Bij volgas lijkt het wel alsof de PCU (Power Control Unit) enkele zware berekeningen moet doen vooraleer de wielen wel degelijk full power toegewezen krijgen.

Standaard zal de Lexus ervoor zorgen dat de batterij altijd ongeveer 75% opgeladen is, tenzij je de auto in Electric Vehicle mode plaats natuurlijk. Tijdens het rijden worden de elektromotoren daarom aangedreven door de verbrandingsmotor waardoor de batterij oplaadt. Afhankelijk van hoeveel het gaspedaal wordt ingedrukt en de snelheid van het voertuig worden de wielen enkel aangedreven door de elektromotoren die energie krijgen van de Nikkel-metaalhydride batterij. Indien er extra power nodig is springt de verbrandingsmotor uiteraard bij. Indien je het gaspedaal niet indrukt (dus ook bij het remmen) werken de elektromotoren als generator waardoor de batterij wordt opgeladen. Enkel bij lage snelheden merk je dat de benzinemotor wordt opgestart of uitgeschakeld. Alles kan je trouwens mooi meevolgen op de energiemonitor waar de energiestromen visueel worden meegenomen.

 

RCTA & BSM

Via een draaiknop op de middenconsole kan je interactie tussen de motoren en de auto bijstellen tussen ‘Eco’ en ‘Sport’. Wanneer je de sportstand kiest slaat de verbrandingsmotor onmiddellijk aan en verandert de eco-look van de linkse teller op magische wijze naar een toerentalteller. In se is de 3,5 V6 benzine een pareltje, maar bij een hedendaagse (plug-in) hybride SUV is een 2 of 2,5 liter meer dan voldoende. Maar het is wel mooi meegenomen dat je met het ganse arsenaal kW ontzettend hard kan gaan.

Het normverbruik van 5,4 liter per 100 km evenaren is dan ook een utopie. Toegeven, het officieel verbruik lijkt iets realistischer indien je de volle capaciteit van de batterij gebruikt, want in normale rijomstandigheden zorgt de ‘Power Control Unit’ ervoor dat de batterij dus altijd voor minstens 75% opgeladen is. Enkele tientallen km’s volledig elektrisch rijden zal dan ook helpen om het verbruik een stuk naar beneden te krijgen.

Conclusie

Ere wie ere toekomt. Om een SUV te commercialiseren met 2 elektromotoren en een benzine 3,5 V6 voor een kleine € 60.000 is een straffe prestatie op zich. Dit technisch meesterwerkje is ongetwijfeld een stuk verfijnder dan de vorige RX-generaties, maar voor de SUV hybride pionier ligt de lat nu eenmaal een stuk hoger. Lexus laat hier dan ook de kans liggen om de concurrentie inzake combinatie verbruik/emissie/prestaties op een achterstand te rijden.

Het was een ander verhaal geweest indien het normverbruik van 5,4 liter per 100/km in werkelijkheid enigszins realiseerbaar was geweest. Zie deze RX 450h dan ook eerder als een concurrent voor een benzine slurpende V8 SUV en niet als een concurrent van een plug-in hybride SUVs of de revolutionaire Tesla Model X. Want in verhouding met het aantal kg die je meezeult en de prestaties waartoe de RX 450h in staat is, is het verbruik in dat opzicht best aanvaardbaar. Vergelijk je die redenering dan weer met de revolutionaire Tesla Model X, dan wordt het terug een ander verhaal. Ondanks de resem aan (plug-in) hybride SUVs, is er enkel de Porsche Cayenne e-hybrid met gelijkaardig concept, maar die zie je dan ook op elke straathoek en die is er pas vanaf een dikke 85.000 euro.

IMG_4084

 

Specificaties Lexus RX 450h – Motor: V6 benzine (3.456 cc) + 2 Permanent Magnet Synchronous Motor; gecombineerd vermogen van 313 pk Transmissie: Continu Variabele Transmissie Prestaties: Topsnelheid 200 km/h, 0-100 km/u in 7,7 s Normverbruik: 5,4 l/100 km Testverbruik: 8,5 l/100 km CO2 uitstoot: 122 g/km Basisprijs: € 62.450 Prijs Testwagen: € 81.350