Rijtest: Lexus NX300h

LexusNX300h-15

“Ze komen er nogal laat mee”, dacht ik toen Lexus twee jaar geleden op de IAA in Frankfurt kwam met een concept die de naam LF NX kreeg. Een mini-suv die werd ontworpen door hetzelfde designteam dat de LFA ontwierp, daarom het voorvoegsel LF.

Die LF heeft het helaas niet overleefd. Wat er voor zorgt dat we vandaag rijden met de Lexus NX. Meer bepaald een NX300h. Jawel, alweer de ‘h’ van hybride.

LexusNX300h-17

En wees maar zeker dat je hybride nog veel zal horen eens je de Lexus-showroom binnenstapt. Op één model na is elk model van Lexus enkel te verkrijgen met hybride-technologie. Is dat een slechte zaak? Niet bepaald, ook met elektrische kracht kan je goed weggeraken. Zoals de elektromotor met zo’n 40 pk in deze Lexus. Daarnaast krijg je een 2,5 liter viercilinder benzinemotor met 155 pk. Samen goed voor zo’n 197 pk.

LexusNX300h-19

Bij de afhaling, dat is in het Toyota-center in Vilvoorde, stond de NX mooi opgeblonken te wachten. In de prachtig witte ‘Sonic White’-kleur. Een optie van € 960,00. De buitenkant wordt gekenmerkt door de typische Lexus-look. Scherpe lijnen die we overal terugvinden. Je houdt er van of je houdt er niet van. Wat wel opvalt, is het misschien iets lompe figuur van de wagen, die is minder aantrekkelijk dan de Duitse concurrenten (naar mijn mening).

Onze testwagen beschikt over het F-Sport pakket. Een beetje zoals een BMW X3 met een M-pack. Bij Lexus krijg je daarvoor 18-inch F-Sportvelgen, F-badges en een voorspoiler die zorgt voor extra downforce. Overbodig natuurlijk, maar mooi gedaan. Ook vierwielaandrijving is standaard wanneer je kiest voor de F-Sport-versie.

LexusNX300h-4

Binnenin valt de rare structuur van de middenconsole meteen op. Daar waar Audi en BMW een ontzettend georganiseerd en gestructureerd interieur hebben, faalt de Lexus NX. De sportstoelen bestaan uit Burgandy rood leder dat geperforeerd is, er is ook een LFA-lookalike sportstuur, aluminium pedalen én een extra rijmodus. Maar het is niet de afwerking die je verwacht in een luxewagen zoals Lexus. Het interieur is hier en daar te ‘plastiekerig’, zelfs bij een goed uitgeruste versie als de onze.

Helemaal chaos wordt het als je wilt navigeren op het beeldscherm. Daarvoor heeft Lexus een touchpad op de middenconsole. De RX, de grote broer van de NX, had nog een optische muis. Deze krijgt een rechthoekig, overgevoelig en uiterst frustrerend aanraakgebied waarbij het veranderen van de radiozender al snel kan ontaarden in een Japans videospelletje. Ook het geluid wanneer je een beweging maakt op het touchpad komt zo uit een videogame en is bovendien bijzonder irritant.

LexusNX300h-20

Eenmaal de NX tot leven te hebben gebracht, iets wat je nota bene niet merkt of hoort aangezien eerst de elektromotor opstart, wordt via het dashboard mooi aangegeven welke kracht op welke plaats je op dat moment gebruikt. De besturing valt zeer licht uit. Grote stuurbewegingen zijn niet nodig. Alleen wanneer je de wagen in sportstand zet merk je dat de besturing zwaarder wordt.

Over die sportstand gesproken. Dat is helaas niet zo goed gelukt door Lexus. In de Sport S+ modus krijg je een uitlaatgeluid via de luidsprekers toegeschreeuwd. Een kunstmatig en bovendien ferm overdreven geluid. Echt Lexus-onwaardig durf ik bijna zeggen. Een auto zoals de NX heeft het niet nodig om dergelijke extra’s te krijgen. Gewoonweg omdat het niet past bij Lexus en niet past bij een mini-suv.

LexusNX300h-1

Het rijden zelf voelt goed, dat is wel Lexus-waardig. Je zit comfortabel en de ophanging zorgt ervoor dat je op onze Belgische wegen niet elk putje kan waarnemen. Qua prestaties zit de Lexus NX in de middenmoot. 9,3 seconden naar 100 km/u. Een topsnelheid van 180 km/u en een gemiddeld verbruik van 5,3 liter per 100 km zijn aanvaardbare cijfers in dit segment. Al lag ons gemiddeld verbruik een pak hoger. Geen idee wat we fout deden maar tijdens het testrijden kregen we het verbruik bijna niet onder 10 liter per 100 km. Zelfs niet op de autosnelweg. Toch wel iets om rekening mee te houden.

Ook achterin is het prima vertoeven. Uiteraard beschik je ook op de achterbank over de leren stoelen met mooie afwerking. Als we maten en gewichten van deze Aziaat vergelijken met bijvoorbeeld de huidige BMW X3, dan merk je dat die ontzettend op mekaar gelijken. “Logisch toch?”, hoor ik je denken. Misschien wel, maar wat maakt deze Lexus NX 300h dan zo uniek? Misschien de prijs?

LexusNX300h-6

Neen ook niet. Toch niet voor deze versie. Bovendien rijdt de BMW X3 veel sportiever dan de Lexus. Wel een absolute winnaar is de Lexus op fiscaal vlak. Hoe kan het ook anders met de doorgewinterde hybride-technologie vraag je jezelf af. Slechts een kleine 120 gram CO² per kilometer komt er uit de uitlaat van de NX. Klinkt niet spectaculair weinig maar dat is het toch wel in dit segment. Dat maakt dat de Lexus NX300h voor professionelen en leaserijders een van de meest interessante is wanneer je shopt voor een mini-SUV.

LexusNX300h-16

Een Lexus NX is de jouwe voor 42.000 euro inclusief Btw. In Nederland is dat 46.000 euro. De F-sportline is het topmodel, wat maakt dat je daarvoor 55.000 euro neertelt. In Nederland is dat 66.000 euro. Een snelle configuratie leert ons dat je een X3 xDrive20i met M-pakket kunt bestellen voor een dikke 46.000 euro. Toch een serieus verschil met de Lexus.

Maar zoals altijd als we Lexus’ nieuwe modellen testen komen we tot de conclusie dat als je eens iets anders wilt proberen dan de traditionele Duitse merken, je perfect bediend wordt bij de dichtstbijzijnde Lexus-verdeler. Een tip van het AutoJunior-team; ga niet voor de F-Sport maar configureer jouw eigen instapversie van de Lexus NX300h en kleedt die gewoon aan met opties die je absoluut wilt hebben op jouw nieuwe wagen. Dat is hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan 55.000 euro, en overbodige zaken zitten er dan niet op. Tot de volgende!