Home Geen categorie Rijtest: Land Rover Range Rover Sport P400e HSE Dynamic
Rijtest: Land Rover Range Rover Sport P400e HSE Dynamic 4.0

Rijtest: Land Rover Range Rover Sport P400e HSE Dynamic

0
0
Range Rover Sport P400e
Een hele mond vol. En dat is ook wat de Land Rover Range Rover Sport P400e HSE Dynamic inhoudt, een luxe SUV boordevol snufjes én… een plug-in hybride aandrijving. Dat eerste kenmerk kennen we al en verklaart tevens het grote succes, het laatste aspect is compleet nieuw. Een woordje uitleg.

Al sinds de lancering van de Range Rover Sport, een aantal generaties geleden, blijkt het een gigantisch succes. Ook al zijn in de volksmond heel wat vooroordelen gekend wat betreft de betrouwbaarheid van zo’n wegtank. Toch blijven de Range Rovers een statussymbool en maken de eigenaars een statement. Tot voor kort een statement à la “Ik rij wat ik wil, waar ik wil, wanneer ik wil.” Heel groen was een Range Rover Sport dus niet. Daar is nu (een beetje) verandering in gekomen met de eerste plug-in hybride variant van de Range Rover Sport. Een goede maar dure poging van het Jaguar Land Rover concern.

Range Rover Sport P400e

Druppel op een hete plaat

Met een op te laden batterij die op papier 48 kilometer volledig elektrisch kan rijden en een uitstoot van 71 gram CO2 per kilometer blijft ook deze plug-in niet echt dé oplossing voor het opwarmen van de aardbol. Maar goed, Rome is niet in één dag gebouwd dus we geven de jongens en meisjes bij Land Rover wat extra tijd. Waar Land Rover wel subliem is in geslaagd is het ‘vermommen’ van hun hybride luxe-offroader. Geen badges op de carrosserie die verwijzen naar de batterij- aandrijving. Want ja, een Range Rover-klant die groen rijdt, dat wil je toch niet laten zien zeker? Daarnaast is het wegmoffelen van de uiteindelijke stekker-ingang nog subliemer. Na een kwartier random op de grille te drukken ging er plots een magisch poortje open. Zullen we de enige zijn met deze anekdote? Sowieso niet.

Range Rover Sport P400e

Het kan dus wel degelijk werken, een Range Rover hybride. Alleen is de vraag die we ons moeten stellen, is dit genoeg? Op het eerste zicht lijkt dit een zeer flauwe poging van het Jaguar Land Rover concern om zich in de ‘groene’ gekte te mengen en zo die ene ecologisch bewuste Land Rover-klant te (boom)knuffelen. Bovendien, en laten we daarmee de rijtest beginnen, is deze hybride beschikbaar vanaf een prijs die op nauwelijks een zucht ligt van 100.000 euro. Daarmee gaat de wereld alleszins niet gered worden.

Een echte Range Rover

De Range Rover Sport P400e stuurt zoals een… Range Rover Sport dat doet. Het is geen pure stuurmansauto en bovendien blijft het een kolossale offroader. Enige vorm van gevoelloosheid is dus aanwezig. In bochten heeft de Range Rover Sport een lichte vorm van rolgedrag, logisch uiteindelijk gezien de hoogte van het zwaartepunt van de auto. Ook in deze PHEV zien we dezelfde rijkenmerken terugkomen als in andere ‘stekkerauto’s’. Zo is de opstart geluidsloos en de eerste acceleratie gaat gepaard met enige twijfel of je wel het juiste pedaal hebt ingeduwd.

Range Rover Sport P400e

Laten we niet overdrijven, deze tank op wielen heeft een gecombineerd vermogen van 404 pk. Een tweeliter viercilinder motor met 300 pk, aangevuld met een batterij waardoor die elektromotor 116 pk produceert. Een dikke 400 pk om de Range Rover Sport P400e van z’n plaats te brengen lijkt oké maar in praktijk kwamen we toch op bepaalde momenten thuis van een kale reis en hadden we meer acceleratie verwacht wanneer de nood het hoogst is. Nochtans zegt Land Rover dat deze tank in 6,7 seconden de 100 km/h aantikt. Meer dan aanvaardbaar in dit segment. Toppen doet de Sport P400e bij 220 km/h.

Op en top Brits

Zoals in (bijna) alles wat ze doen hebben Britten smaak. Kijk naar elk Brits automerk en het is afgewerkt met degelijke en duurzame materialen. Dat is niet anders bij deze Range Rover Sport P400e. Binnenin heb je een ruime keuze aan afwerkingsmaterialen en die zijn stuk voor stuk de moeite waard. Ten eerste heb je een groot touchscreen scherm waarmee je quasi alles kunt bedienen, de rijmodus, temperatuur en multimedia. Op de middenconsole kan je nog aan de hand van een draaiknop en drukknoppen de juiste ondergrond kiezen. Dan past de wagen zich aan, aan het type ondergrond, gaande van rotsen, zand of sneeuw. De handige kleine pook zorgt in combinatie met de achttraps automatische versnellingsbak voor een naadloze overgang tussen de verschillende versnellingen. Je kan ook opteren om zelf te ‘flipperen’ met de flippers achter het stuur.

Qua binnenruimte valt de Range Rover Sport P400e HSE goed mee. In de koffer is het andere koek. De bodem van de koffer is namelijk zeer hoog, we vermoeden dat het batterijenpakket hier meer van weet. Bij het in- en uitladen kan je de wagen automatisch elektrisch verlagen voor het gemak. Als verhuiswagen moet je deze Range Rover wel niet kopen. Het verhuis volume met de achterbank komt op een kleine 800 liter. Klap je de achterbank neer is dat wel het dubbele.

Range Rover Sport P400e

Prijzig

Overtuigd van een Range Rover Sport P400e HSE Dynamic? Neem dan maar een vet spaarvarken met je mee naar de dichtstbijzijnde Land Rover-dealer. De plug-in hybride Range Rover Sport kost minstens € 89.000 inclusief btw. Ben je nogal extravagant dan kan dat oplopen tot € 110.000. Voor dat geld krijg je dan wel een Autobiography Dynamic afwerkingspakket met alles erop en eraan. Maar niets belet je om nog wat extra’s aan te vinken. Onze testwagen is de HSE Dynamic, de tweede meest luxueuze uitvoering na de Autobiography. Onze versie gaat gepaard met een aardige standaarduitrusting. Zoals Windsor leder, een uitstekend audiosysteem met te veel speakers om te tellen, Matrix LED-koplampen en zoveel meer. Deze versie kost je gegarandeerd € 94.400. Uiteraard kan je nog altijd jouw eigen sausje gieten over het geheel, dat kost je dan nog net iets meer.

Wat betreft belastingen ben je beter af met deze PHEV. Met een uitstoot van 71 gram per kilometer ben je fiscaal zeer goed af. Als je daarnaast ook nog eens vaak korte afstanden aflegt van huis naar werk en omgekeerd, bespaar je ook nog eens heel wat benzine uit, wat de aankoop nog meer de moeite maakt. Bij lange afstanden stijgt het verbruik zienderogen. Ons testverbruik daalde tot een zeer aanvaardbare 8 liter per 100 kilometer. Zelfs met snelwegen inbegrepen. Is de accu leeg dan klim het verbruik snel naar 10 liter per 100 kilometer. Wil je een verbruik zoals de 3,1 l/100 km op papier? Rijd dan op een vroege zondagochtend aan 40 km/h naar de bakker, hopend op groene verkeerslichten.

AUTORange Rover Sport P400e HSE Dynamic
MOTOR2,0 l viercilinder turbobenzine+ 13 kWh Elektromotor
Maximum vermogen221 kW + 85 kW (gecombineerd: 404 pk)
Maximum koppel640 Nm
Overbrenging & transmissiePermanente vierwielaandrijving & automatische achttrapsautomaat
0-100 km/h6,7 s
Topsnelheid220 km/h
CO2 uitstoot71 g/km
Normverbruik2,8 l /100 km
Testverbruik10,0 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 89.500
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 110.000
BIV€ 45,39
Jaarlijkse verkeersbelasting € 299,19
Range Rover Sport P400e HSE Dynamic
Design
Interieur
Motor
Rijgedrag
Prijs

Geef een reactie