Rijtest: Jeep Renegade 1.6 Diesel

renegade-3

Jeep wil met hun nieuwste creatie, deze Renegade, de wereld veroveren. Het is een kleine SUV met de looks van een échte Jeep en met relatief kleine motoren.

Nu ja, kleine motoren, onze testwagen heeft een 1.6-liter 4-cilinder turbo diesel. Die produceert 120pk en 320Nm koppel bij 1750 toeren per minuut.

Die motor wordt gekoppeld aan een zeer soepele en aangename manuele versnellingsbak met 6 versnellingen. De aandrijving gebeurt op de voorwielen, al zijn er ook vierwielaangedreven varianten beschikbaar. Die hebben ook de nodige offroad-capaciteiten.

renegade-1

Onze voorwielaangedreven testwagen hou je beter ‘onroad’. Van 0 naar 100 doet hij in 10.2 seconden en z’n topsnelheid bedraagt 178 km/u. Het verbruik ligt officieel op 4.6 l/100 km, maar dat is natuurlijk weer theoretisch, want wij zaten aan 7 liter per 100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 120 g/km.

Tot zover de technische details, wat belangrijker is, hoe rijdt hij?

renegade-7

Om eerlijk te zijn, hij rijdt verrassend goed. Je zit hoog en toch heb je nog zoveel hoofdruimte, de voorruit is ver weg en je hebt gigantische buitenspiegels, waardoor je het gevoel hebt met een enorme SUV onderweg te zijn.

Het stuur is niet te licht, zoals bij de BMW X3 die we eerder testten. Enkel de ophanging slaagt er niet altijd in om opeenvolgende putten en bulten weg te werken, iets wat je nogal vaak tegenkomt op onze prachtige Belgische wegen…

renegade-9

Het interieur is ook zeer mooi en ergonomisch en de stoelen zitten zeer comfortabel, een beetje op z’n Amerikaans. Toch wordt deze Jeep niet enkel in Amerika gebouwd, maar ook in Brazilië en in Italië. Het is duidelijk dat Jeep veel werk gestoken heeft in de kwaliteit van hun product. De hoekige vorm van de auto zorgt er voor dat je nergens plaatst te kort komt, ook de koffer is handig vormgegeven en is voldoende ruim.

Verder vinden zowel aan de binnen- als buitenkant van de Renegade talloze details die je doen terugdenken aan de originele Willy’s Jeep. Zoals een modderspetter die de rode-zone van de toerentalteller voorstelt. Maar ook de X-vormige achterlichten die verwijzen naar het kruis op de benzinetank die achteraan de originele Jeep hing.

Over het algemeen is de auto dan ook onmiddellijk ter herkennen als een Jeep. Met de ronde koplampen en de bekende grill. De Renegade oogt hip, jong en hij zou wel eens een succes kunnen worden.

renegade-5

De Jeep Renegade is te verkrijgen vanaf €19.900, dat is de 1.6 Benzine. Deze 1.6 diesel met voorwielaandrijving zal ongetwijfeld het meest verkopen hier in België en die is te koop vanaf €26.500.

Conclusie
De kleine Jeep is een leuk alternatief voor de gevestigde waarde (Ford Kuga, Nissan Juke, Renault Captur). Ik heb een vermoeden dat we de Renegade veel zullen tegenkomen en Jeep zou nog eens in hun opzet kunnen slagen om deze wagen over de hele wereld te verkopen.

Motor: 4-cilinder dieselmotor, 1.598 cc, 120 pk, 320 Nm (bij 1.750 tpm) Transmissie: FWD, manuele 6-bak Prestaties: 178 km/u, 0-100 km/u in 10,2 sec Normverbruik: 4,6 l/100 km (testgemiddelde 7 l/100 km) Prijs: 26.500 euro