Fisker Karma

Rijtest: Fisker Karma EcoSport

Kwam je mij enkele jaren geleden op straat tegen dan ging ik vol overtuiging gezegd hebben dat je mij nooit in een elektrische auto zou krijgen. Maar in die paar jaar verandert er veel, zowel bij mij in de puberteit als bij de vooruitgang in de auto-industrie. Fisker heeft zich de voorbije jaren flink laten horen. Hun plan: “Een elektrische sportlimo met een range extender.” Ze beloofden een spectaculair design en vooruitstrevende techniek.

Fisker Karma

En het lijkt erop dat de heren bij Fisker hun beloften zijn nagekomen. Het design is fantastisch. Misschien ken je meneer Henrik Fisker nog van een tijdje geleden. Hij is de man die destijds de tijdloze designs van de BMW Z8, de Artega GT, de Aston Martin DB9 en nog enkele andere ontwierp. Henrik richtte samen met Bernhard Koehler het bedrijf Fisker AutoMotive op in 2007. Eén jaar later, op het autosalon van Detroit onthulden ze er hun Fisker Karma. De productie ervan begon in 2011. Ondertussen zijn de eerste in België geleverd en wij gingen er één testen.

Fisker Karma

Deze auto werd trouwens eerst ontworpen en vervolgens gingen de ingenieurs kijken wat ze waar gingen steken. Je zou dus gaan denken dat de Fisker Karma in de eerste plaats mooi is en dat comfort en gebruiksgemak pas op de tweede plaats terecht gekomen is. En dat klopt enigszins.  Al hebben de bestuurder en de passagier vooraan weinig te klagen qua ruimte, zithouding of ergonomie. Door de achterbank loopt er een hoge middentunnel waar een deel van de batterijen in zitten die ook voor de stevigheid van het koetswerk zorgen. In combinatie met kleine beenruimte en dito achteruiten, is achteraan zitten in de Fisker redelijk claustrofobisch. Ook de kofferruimte van de Fisker Karma is niet van de grootste.

Fisker Karma

De volledige naam van de Fisker is Karma Ever, wat staat voor Electric Vehicle met een Range Extender. Of met andere woorden een elektrische auto met een kleine benzinemotor die de batterijen oplaad. Elk achterwiel wordt aangedreven door een 161 pk sterke elektromotor. Wanneer de batterijen bijna leeg zijn of wanneer de bestuurder de wagen in ‘Sport’ zet, dan start de 260 pk sterke, 2.0 viercilindermotor vooraan. Die stuurt zijn kracht naar een generator die op zijn beurt de batterijen terug oplaad.
Het dak van de Karma is ook een zonnepaneel. Die genereert voldoende elektriciteit om de luxesnufjes zoals de radio en de interieurverlichting te doen werken. Ook bij het remmen wordt er elektriciteit opgewekt.

Fisker Karma

Een typisch kenmerk van een elektromotor is dat alle kracht en koppel van 0 toeren volledig beschikbaar is. De tractiecontrole draait dan ook overuren wanneer je plankgas op een vuil wegdek wilt accelereren. Als de wagen grip heeft dan gaat hij in iets meer dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u. Wat zeker niet slecht is voor zo’n zware wagen. Vooral het accelereren gaat zeer vlot dankzij de 1.300 Nm koppel van de batterijen. Schakelen hoef je trouwens niet te doen want er zijn maar twee versnellingen, vooruit en achteruit. Die worden bediend met de, in de vorm van een piramide vormgegeven, schakelknoppen op de middenconsole.

Fisker Karma

Alles samen is de Fisker Karma misschien wel de beste elektrische auto van het moment. Hij is ook één van de duurste. De goedkoopste versie kost 103.455 euro voor de duurste, waar wij mee reden, betaal je al 119.185 euro.
Ik heb mijn mening herzien. En als de toekomstige elektrische auto’s ook zo spectaculair zullen zijn dan zal ik niet twijfelen om achter het stuur te kruipen!

Motor: 4-cilinder turbo benzinemotor, 1998 cc, 260 pk (5300 tpm), 353 Nm (2.000 tpm) Transmissie: RWD, auto Prestaties: 201 km/u, 0-100 km/u in 6,8 sec Normverbruik: 2,1 l/100 km Prijs: 119.185 euro

Meer foto’s zien van deze shoot? Klik hier!