Cupra Ateca

Rijtest Cupra Ateca

De geboorte van een nieuw automerk is altijd leuk, al is het met Cupra een ander verhaal. Denk maar aan bijvoorbeeld Abarth, die zich in 2007 ‘afsplitste’ van Fiat. Dat is ook het geval van Cupra: zij ‘splitsen zich af’ van Seat en vormden een jaar geleden een nieuw sportief merk, zeg maar “submerk”. Hun eerste model? De Cupra Ateca, een sportieve SUV gebaseerd op de Seat Ateca. Als dat maar goedkomt…

Wanneer de naam ‘Cupra’ valt, horen we het meteen donderen in Keulen. Uiteraard kennen we die naam van bijvoorbeeld de Seat Leon Cupra, de sportieve versie van de Seat Leon. Alleen was de Leon Cupra dan een sportieve Seat, waar de Ateca een Cupra is. Ben je nog mee? De Ateca als eerste model van de Cupra is op zich niet volkomen onlogisch als je de hedendaagse trend van SUV’s bekijkt. Bepaalde klanten zouden blijkbaar oog moeten hebben voor zo’n sportieve Seat – oeps – Cupra.

Overal brons

Het logo van de Cupra is een bronskleurige tribal – is dat al niet uit de mode? Die tribal kleeft op de koffer en op het bovenste deel van de grille. Op het onderste deel staat het woord ‘CUPRA’. De volledige grille is glanzend zwart, alsook de dakrails en spiegelkappen, waardoor het sportieve aspect naar voren komt. Achteraan vind je een dakspoiler en een strakke diffuser met vier ovalen uitlaatpijpen. Dat laatste doet ons denken aan de Volkswagen Golf R. De bronzen kleur komt verder terug in de optionele 19” aluminium velgen (1.115 euro). De voorste wielen beschikken ook over de optionele, zwarte 18” Brembo performance remmen (2.730 euro). Een sportief geheel in combinatie met de agressieve Velvet Red-lakkleur.

De Cupra gebruikt binnenin opnieuw de bronzen kleur, al zit die nu verwerkt in het logo op het stuur, in de middenconsole en in de stiksels op de alcantara sportzetels. Die zetels hebben trouwens een koolstofvezeleffect op de zijkanten. Je vindt er ook een 8” aanraakscherm met navigatie – helaas van de vorige generatie Volkswagen – en een optioneel soundsysteem van Beats (569,99 euro) in terug. Apple CarPlay en Android Auto behoren eveneens tot de standaarduitrusting, net als draadloos opladen van je smartphone via inductie. Verder heeft het interieur logischerwijs heel wat weg van de Seat Ateca – ja, dus ook sommige harde plastics – waardoor je als chauffeur/passagier ergens zweeft tussen standaard en opgesmukt.

Cupra Ateca

De Cupra Ateca is en blijft een SUV waardoor hij nog steeds praktisch moet zijn. Je hebt binnenin genoeg ruimte voor vier passagiers en de kofferruimte is 485 liter groot. Jammer dat de Cupra het nog steeds moet doen zonder verstelbare rugleuning of verschuifbare achterbank.

Gas erop!

De Cupra heeft onder de motorkap wel een heel bekende motor liggen, namelijk dezelfde motor die bijvoorbeeld terug te vinden is in de VW Golf GTI/R of in de Skoda Octavia RS. Die 2.0 TSI-viercilinder turbobenzine is een heel performant en betrouwbaar blok en levert sterke prestaties in combinatie met de DSG-7-versnellingsbak. Bijgevolg beschikt de Cupra over een vermogen van 300 pk tussen 5.300 en 6.500 rpm en een koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 5.200 rpm. Hiermee sprint de SUV in 5,2 seconden naar de 100 en haalt hij een topsnelheid van 247 km/u. Hij beschikt zelfs over een Launch Control-functie, gekker kan het niet!

Daarbij is de Ateca uitgerust met het 4Drive-vierwielaandrijvingssysteem dat zich naargelang de verschillende rijmodi (Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road en CUPRA) en de staat van het wegdek aanpast. Die rijmodi staan ook in contact met de adaptieve ophanging om op die manier de juiste rijervaring te bieden. De Cupra stelt dus zeker niet teleur wanneer je het gaspedaal indrukt: hij duwt zonder twijfel de neus in de lucht. Wanneer je de bochten ingaat, merk je ook verbluffend weinig dat je met een SUV te maken hebt. De rijervaring wordt daarnaast extra in de verf gezet door een variabele klep in de uitlaat en de plofjes die je hoort bij het lossen van het gaspedaal. Al dat geweld kan je intomen eens je de 18” Brembo voorremmen hun werk laat doen.

Cupra Ateca

De Cupra geeft je wel plezier, maar het voelt op de een of andere manier gecontroleerd. Uiteindelijk gaat het hier om een SUV en dat staat nog altijd voor comfort. Het is niet de bedoeling dat de passagiers op de achterbank een slechte ervaring opdoen, toch? Je kan je bijgevolg alleen maar ‘zakelijk amuseren’ om het zo te noemen. Hou wel jouw verbruik in het oog, want dat kan aardig oplopen …

De portefeuille

De sportieve SUV beschikt bovendien standaard over enkele rijhulpsystemen, denk maar aan een 360-gradencamera, een parkeerassistent, cruise control en vermoeidheidsherkenning. Zaken zoals Lane Assist, High Beam Assist, Adaptive Cruise Control, File Assistent, Emergency Assistance, Blind Spot Detection en Traffic Sign Recognition kan je verkrijgen in een optiepakket van 990 euro.

Onze Cupra Ateca heeft een prijskaartje van maar liefst 54.535 euro. De basisprijs bedraagt 44.870 euro. Relatief ‘goedkoop’ als je het vergelijkt met een Audi SQ2, die een formaat kleiner is en een minder uitgedoste standaarduitrusting heeft. Wanneer we willen vergelijken met een premium concurrent komen we uit bij de BMW X2 M35i, die natuurlijk iets duurder uitvalt met zijn 59.840 euro.

Het verdict

Of Cupra met de Ateca een schot in de roos heeft in het land van sportieve auto’s/SUV’s, valt nog af te wachten. Daarbij vragen we ons af of de oprichting van het merk Cupra überhaupt nodig was. Cupra heeft alvast wat concepts op tafel liggen zoals de Cupra Tavascan en Formentor, maar wanneer die het daglicht zullen zien is ook nog niet duidelijk. Wat we wel kunnen zeggen, is dat de Cupra Ateca een comfortabele SUV met de nodige dosis kracht. Zowel zakelijk als sportief kan er mee gereden worden en de Cupra is bovendien praktisch genoeg. Zoals eerder gezegd, valt het af te wachten of we de Cupra Ateca veel zullen zien in ons straatbeeld.

AUTOCupra Ateca
Motor2,0 l TSI-viercilinder turbobenzine
Maximum vermogen300 pk tussen 5.300 en 6.500 rpm
Maximum koppel400 Nm tussen 2.000 en 5.200 rpm
Overbrenging & transmissie4Drive-vierwielaandrijving, DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten
0-100 km/h5,2 s
Topsnelheid247 km/h
CO2 uitstoot168 g/km
Normverbruik7,4 l /100 km
Testverbruik9,8 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 44.870
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 54.535
BIV€ 1.302,41
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 432,20

Foto’s door Speed Spots.

Design75
Interieur80
Motor & verbruik75
Rijgedrag80
Prijs & opties75
Reader Rating1 Stem65
77
Ook interessant
Video: Hennessey Venom GT Spyder breekt snelheidsrecord (427 km/u)