Home Rijtesten Rijtest BMW X2 sDrive18i
Rijtest BMW X2 sDrive18i 4.0

Rijtest BMW X2 sDrive18i

0
0

Gemengde gevoelens toen BMW kwam aanrijden met haar X2. Kleiner dan een X1, minder praktisch en iets duurder zelfs. Maar wel opvallend frivool voor een BMW. In een vrij back-to-basics (niet per se slecht bedoeld) uitgevoerde X2 sDrive 18i (met manuele bak, stoffen zetels en relatief kleine 17 inch velgjes) gaan we op zoek naar de gekende BMW kwaliteiten. We komen niet terug van een kale reis zo blijkt.

 

Kunstige BMW

De X2 krijgt BMW logo’s op de zijkanten gespeld, iets wat in het verleden enkel voor coupés of cabrio’s was weggelegd. Het maakt de BMW er meteen een stuk ‘kunstiger’ op en dat bracht ons op het idee om met de X2 de Triënnale kunsttentoonstelling in Brugge af te rijden. Wie onlangs in Brugge was kon er niet om heen. Her en der in het historisch stadscentrum zijn opvallende creaties geplaatst die onze zintuigen en verbeelding moeten prikkelen. Een overzicht.

 

1. Jarosław Kozakiewicz – BRUG

Vergeet een traditionele brug, want de creatie van Jarosław Kozakiewicz staat in schril contrast met de stenen bruggen die je her en der in Brugge terugvindt. De brug opgetrokken uit metalen profielen en para-architecturale vormen brengt je naar het beeld van Niobe van Constant Permeke dat anders vrij moeilijk te bereiken is.

BMW X2

2. Renato Nicolodi – ACHERON I

Leken omschrijven het wellicht als een ‘loeftige’ blok beton, maar kenners zullen het omschrijven als de verbinding tussen de huidige samenleving en de mythologische onderwereld, of tussen leven en dood dus. Acheron is een verwijzing naar de rivier van het leed. Daarom zijn we dus meer geïnteresseerd in auto’s dan in kunst.

BMW X2

3. OBBA – The Floating Island

Ze komen van ver naar Brugge. Een Koreaans architectenbureau ontwierp een slingerend waterplatform met elastische netten en met slingers zoals bij een vliegendeur. Het platform bevindt zich vlakbij de smalle Snaggaardbrug die de Langerei met de Potterierei verbindt. Best wel jammer dat deze chill-plaats er niet permanent blijft.

BMW X2

4. John Powers – Lanchals

Dit ijzeren schouwspel in de hoogte ‘moet’ een zwanenhals voorstellen. Of sommigen zullen er een ruggengraat of tornado in zien met heel wat verbeelding. De verwijzing naar zwanen gaat terug naar de legende rondom Pieter Lanchals (langhals is de verwijzing naar zwanen dus), een raadsheer van aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk. De Bruggelingen hadden Lanchals gemarteld en onthoofd en dat was niet naar de zin van de aartshertog. Die laatste liet Brugge plunderen en bovendien moesten ze als aandenken 52 langhalzen op de reien laten leven.

5. Selgascano – Selgascano Pavilion

Misschien wel het meest opvallende stuk kunst van deze triënnale en dat wellicht om de kleur en de vorm. Deze oranje creatie (als dat niet past bij onze Sunset Orange X2) valt ten dienste van het Spaanse architectenbureau Selgascano. In de zwoele zomer kon je van het platform een frisse duik nemen in het niet zo frisse water van de coupure.

6. StudioKCA – Skyscraper (the Bruges Whale)

Wellicht het meest besproken kunstwerk van de triënnale deze ‘walvis’. Tegenwoordig is het een trend om afval uit onze vervuilde oceanen te halen. Gelukkig maar. Ook dit kunstwerk vindt haar inspiratie in die filosofie. Met gevonden afval op de stranden van Hawaï heeft StudioKCA een blauwe vinvis nagebouwd. De meningen zijn verdeeld over de schoonheid van dit kunstwerk en wellicht heeft Jan Van Eyck die ernaast vereeuwigd staat zo ook zijn mening.

7. Peter Van Driessche | Atelier4 – INFINITI²³

Ook Bruggeling Peter Van Driessche kreeg de kans om zich uit te leven in zijn thuisstad. Aan de site Oud Sint-Jan staat zijn interpretatie van hoe er gewoond kan worden indien de zeespiegel blijft stijgen.We zien er ons wel zelf nog niet direct in leven.

BMW X2

Sunset Orange

Terug naar de Sunset Orange X2 dan. Wie leest nog mee trouwens? De X2 ziet er een stuk kleiner uit dan de X1 en dat bevestigen de cijfers. Zo is de X2 8 cm korter en 7 cm minder hoog dan de X1. Op zich is de X2 niet zo’n hoog geval, maar de zitpositie is best wel hoog. Strak de koorde van de binnenbocht nemen is een eitje in deze X2, al hoef je natuurlijk geen wonderen verwachten. Op zich snappen we het concept dus wel van de X2 m35i die een opgefokte 2 liter met 306 pk onder de motorkap krijgt.

Opvallend is de zo goed als perfecte geluidsisolatie. Gelukkig is er een schakelindicator aanwezig want de motor hoor je amper toeren maken. Eenmaal op volle toeren klinkt de 1,5 liter benzinemotor best wel goed. Het blijft een BMW uiteraard. Ook typisch BMW is het vrij nerveus steur. Niet dat je aan het stuur moet sleuren, maar BMW rijders weten zeker wat we willen aanhalen. Ook de degelijkheid van het dashboard maakt indruk. Geen kraakje te bespeuren.

Ondanks dat het maximum koppel reeds bij 1.480 rpm beschikbaar is, is het piekvermogen van 140 pk pas beschikbaar bij 4.600 pm. Het vloeren van het gaspedaal tijdens hernemingen resulteert niet altijd tot het gewenste resultaat. Ook de spurt van 0 naar 100 km/h lukt nog net onder 10 seconden. Prestaties zijn dan ook ondergeschikt bij deze voorwielaangedreven BMW. De koffer lijkt op het eerste gezicht klein, maar onder de valse bodem krijg je nog heel wat spullen. Goed voor 470 liter in totaal. Afhankelijk voor wat je de X2 gebruikt (2e auto of familiewagen) kan je zelf oordelen of de kofferruimte voldoende is. Dankzij de Advantage lijn had deze X2 een automatische kofferklep en parkeerhulp achteraan.

Het Corporate Pack brengt dan weer een navigatiesysteem en een automatisch dimmende binnenspiegel. Verder zijn nog volgende items op de optielijst aangetikt: runflat banden, zwarte spiegelkappen, achteruitrijcamera, alarmsysteem, zwarte dakrails, sportzetels vooraan, decoratieve lijsten in aluminium, CD speler, hemelbekleding in Anthrazit en Apple CarPlay. Zo komt de geteste X2 uit op een prijskaartje van net onder € 40.000. De basisprijs van de X2 sDrive18i komt neer op € 32.000 voor zowel de 136 of 140 pk variant. Dieselen kan vanaf € 34.650 met de sDrive18d, 136 pk krachtig. Vierwielaandrijving is enkel weggelegd voor de dieselversies van de X2.

 

Conclusie

De BMW X2 was onze compagnon om naar het Formule 1-weekend in Spa te gaan en hoewel het geen liefde op het eerste gezicht was zijn we de X2 toch ferm beginnen te appreciëren. Meer zelf, na een weekje X2 staat de auto wel erg hoog in het lijstje als ‘tweede auto des huizes’. De algemene degelijkheid, de bouwkwaliteit, het comfort en haar wegligging staan meer dan op punt. Of je de X2 boven een X1 kiest is volledig persoonlijk, maar wij vinden de X2 een net iets hoger knuffelgehalte hebben.

AutoBMW X2 sDrive18i
Motor1.499 cc R4 turbobenzine
Maximum vermogen140 pk bij 4.600 rpm
Maximum koppel220 Nm bij 1.480 rpm
OverbrengingVoorwielaandrijving
0-100 km/h9,6 s
Topsnelheid205 km/h
CO2 uitstoot130 g/km
Normverbruik5,6 l/100 km
Testverbruik7,1 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 32.100
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 39.435
BIV€ 325,93
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 209,51
BMW X2 sDrive18i
Design
Interieur
Motor
Rijgedrag
Prijs

Geef een reactie