BMW X1 18d

Rijtest: BMW X1 sDrive18d

De BMW X1 was altijd al het lelijke eendje van BMW. Dat zeggen wij niet, maar de publieke opinie. De eerste generatie trok in de verste verte niet op de BMW-lijn die het Duitse merk toen aanhield. Deze tweede generatie doet dat wel. Meer nog, ze smukken de X1 zodanig op dat we het verschil niet meer zien tussen een X1 en X3. En dat is exact wat je wilt als X1-eigenaar. 

 

Design
Hij is gegroeid, die X1. Zowel in de hoogte als in de lengte én breedte. Exacte cijfers geven daar zijn we iets te lui voor maar neem het maar van ons aan dat het daadwerkelijk zo is. Was een verdikkingskuur nodig? Misschien niet, maar het is nu eenmaal zo dat elk opeenvolgend model er wat kloeker gaat uitzien. Onze testwagen was voorzien van Sparkling Brown, een minder courant kleur op de nieuwe X1. Vooral zilver, wit en zwart zijn populair. Verder zijn de velgen aluminium 18-inchers, groot genoeg en toch enorm comfortabel.

BMW X1 18d

Klein minpuntje op de X1 sDrive18d is de badge op de zijkant. Die badge lijkt gewoon op de deur geplakt op een willekeurige plaats. Niet echt logisch geplaatst. Al zit je daar natuurlijk wel met een buigende lijn van de carrosserie. Da’s maar een kleinigheid hoor BMW, geen paniek. Innovatie op de BMW X1 zijn de LED Headlights met uitgebreide functies. De duisternis wordt zo een tikkeltje mooier gemaakt door BMW.

Interieur
Ook al is de X1 gegroeid in de hoogte, in-en uitstappen is geen enkel probleem. Zowel voor jonge als iets oudere mensen. Wat wel problemen gegeven heeft in ons geval is het feit dat de B-stijl steeds maar in de weg zat met botsingen tot gevolg. Al kan ook de stoelpositie daar iets mee te maken hebben. De zetel helemaal naar achter schuiven kan dit soort aanvaringen veroorzaken. De ‘Canberrabeige’-bekleding mag dan wel van hoogwaardige kwaliteit zijn, de combinatie jeansbroeken en deze bekleding geeft conflicten. Neen, AutoJunior is niet zo gedistingeerd dat we elke dag in kostuum lopen en rijden. Die kleur van bekleding is dan ook een no-go bij intens gebruik. Het interieur is afgewerkt met edelhouten sierlijsten in matte kleur. In combinatie met de lichte bekleding is dat een geslaagd huwelijk.

BMW X1

Het interieur is bijzonder gestructureerd en gebruiksvriendelijk. Het multifunctionele stuurwiel zorgt ervoor dat je via voice recognition jouw radiozender kan kiezen. Kanttekening hierbij wanneer je in de navigatie zit en je gebruikt jouw stem om van zender te veranderen dat hij dit toch niet klaarspeelt. Foutje van ons of van de wagen, we vergeven het de X1. Je hebt nog steeds de mogelijkheid om te switchen aan het stuur of aan de draaiknop op de middenconsole. Die middenconsole bezit ook een Steptronic-automaat (€1.809,92) en armsteun. Die laatste is bijzonder moeilijk open te krijgen. Wellicht door het feit dat de wagen nagelnieuw is. Opendoen lukt enkel met twee handen, wat minder handig is. Je ziet, de X1 is zodanig goed gebouwd dat we moeten muggenziften over futiliteiten om niet te euforisch over te komen.

De achterbank is bijzonder ruim en voorzien van alle comfort. De beenruimte mag er gerust zijn. Ook dat is een gevolg van de groei van de X1. De kofferruimte is zeer degelijk voor een wagen in dit segment. Via de koffer heb je ook de elektrische mogelijkheid om de achterbank neer te laten bij vervoer van grotere zaken. Die optie kost slechts €165. Andere opties op de X1 sDrive18d zijn Park Distance Control (onontbeerlijk de dag vandaag) voor €297,52, het navigatiesysteem Plus (€1.574,38), de uitvoering xLine zorgt voor het off-road-karakter (€2.314,05) en ConnectedDrive Services (€603,31).

Het interieur is zoals je zou verwachten in een BMW: gebruiksvriendelijk, zeer degelijk en zakelijk design.

Rij-ervaring
De motor in de sDrive18d is de 2-liter dieselmotor met 150 pk en 114 gram CO² per kilometer. BMW doet zelfs nog beter met de X1 sDrive16d, dezelfde motor maar dan met 116 pk en 109 gram CO² per kilometer. Een ideale leasewagen dus. Onze testwagen is ook beschikbaar in manuele versnellingsbak en zelfs met sportautomaat. Maar dat lijkt niet echt een logische keuze gezien de bescheiden motor.

De eerste kilometers verrassen ons. De X1 is bijzonder comfortabel. De slechte Belgische wegen zijn dan ook moordend voor testwagens in onze reviews maar de X1 brengt het er verrassend goed vanaf. Nooit gedacht dat een X1 zo zacht en soepel zou rijden. De automaat doet ook zijn werk. Al merken we dat die niet zo flexibel is als Mercedes’ 9G-Tronic. De besturing voelt niet bijzonder licht maar is wel accuraat. Wat je wel merkt in de X1 is dat bij plotse manoeuvres de besturing wat dwars kan zitten. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de dunne voorbanden en het feit dat het zwaartepunt hier hoger ligt dan in een 1-reeks.

BMW X1 18d

De head-up display hebben we zolang gemist! Dit zou standaard in elke wagen aanwezig moeten zijn. Het zorgt voor een veel veiligere besturing waarbij je jouw blik niet meer van de weg hoeft te houden. Verkeersborden, navigatie, radiozenders, snelheid, het komt er allemaal op. Enig nadeel is dat de wagen zelf een snelheid lijkt aan te geven wanneer hij niet direct een verkeersbord tegenkomt. Je krijgt dan situaties waar je volgens de BMW X1 90 kilometer per uur mag rijden waar je weet dat je maar 50 mag. Best niet té veel op vertrouwen om geen ongewenste verrassingen in de brievenbus te krijgen. Maar de navigatie op de head-up display is verder kortweg briljant te noemen.

Verwacht geen sportprestaties van de X1 sDrive18d. Accelereren op de snelweg duurt even maar eens op snelheid rij je ruime tijd vlotjes door aan 160 km/u. Er zijn drie rijstanden waartussen je kunt kiezen. Ecopro, comfort en sport. Start/stop is bijna altijd aanwezig maar buiten de verschillen in toerental verschillen de standen niet heel erg van elkaar. In Ecopro-stand kan je bij het zuinig en anticiperend rijden ook kilometers ‘bijverdienen’. De wagen gaat dan zelf berekenen hoeveel je hebt uitgebold enzovoort of om het met een fancy naam te noemen, Brake Energy Regeneration.

Het verbruik is naast het rijcomfort hét verkoopargument van de BMW X1. 5,3 liter per 100 km op de snelweg. Rij je de stad in dan gaat het richting 7 liter. Natuurlijk zijn dit geen fabriekscijfers maar het is toch meer dan acceptabel voor de X1. Bij zeer sportief rijden onder de 7 liter blijven is een puike prestatie.

Conclusie
De nieuwe BMW X1 sDrive18d is de ideale wagen wanneer je van jouw werkgever dergelijk budget krijgt. Iets duurder dan een 1-reeks of 2 Active Tourer maar toch heel wat stoerder, comfortabeler en mooier voor het oog. Zoals vermeld zijn rijcomfort en het lage verbruik de kenmerken die de X1 met zich meedraagt. Voor de rest blijft het een typische BMW, zowel vanbinnen als vanbuiten. Waarom zou je nog kiezen voor een basis X3 als je met hetzelfde geld een X1 met heel wat opties kan configureren? Wij zijn alleszins verkocht en danken BMW Belgium voor de testwagen.

BMW X1 18d

Specificaties BMW X1 sDrive18d

Motor: diesel (1.995 cc) – 150 pk
Transmissie: 8-traps Speedtronic-automaat
Normverbruik: 4,3 l/100 km
Testverbruik: 5,3 l/100 km
CO2 uitstoot: 114 g/km
Basisprijs: € 34.690 incl. BTW
Prijs Testwagen: € 44.830,00 incl. BTW

 

Ook interessant
Jaguar’s nagelnieuwe F-Pace SUV als volgauto in Tour de France