BMW i3

Rijtest: BMW i3 Advanced

BMW laat de krachtige berlines en luxueuze SUV’s even voor wat ze zijn en presenteert een elektrische stadswagen. Voor een premiumconstructeur is dat een grote première. Een voorbeeld dat navolging verdient in een eerder saai segment?

De eerste vraag die je je kunt stellen is: waarom? Simpelweg omdat de constructeur vindt dat de wereld ecologisch, economisch en sociaal sterk aan het veranderen is. Tijd dus voor een auto met een andere ‘smaak’. Een gewaagde zet als je de huidige markt van elektrische stadswagens bekijkt, die heel beperkte volumes haalt. Kan BMW het tij in zijn eentje keren?

IMG_4451

Beginnen bij het begin

Alles start bij de productieketen. Om een voorbeeld te stellen, gebruikt die alleen duurzame energie van windturbines. Natuurlijke of gerecycleerde materialen kregen de voorkeur in het interieur: eucalyptushout, natuurlijk leder, kenafvezels, … Een groene jongen met andere woorden.

Presentatie

De i3 lijkt op niets wat we al kennen en zeker niet op een traditionele BMW. De structuur uit koolstofvezel staat op een aluminium platform om stevig en vooral licht te zijn. De i3 heeft vier deuren, waarvan de achterste twee openen in de omgekeerde richting, maar is niet groot: minder dan 4 meter lang, 1,78 meter breed en 1,58 meter hoog. Een echte stadswagen.

IMG_4504

Interieur

Binnenin heerst een zensfeer: twee kleurenschermen bovenaan de boordplank, een stuurwiel met twee spaken, een vlakke vloer en dat is het ongeveer. De materiaalkeuze doet denken aan Ikea-meubels, wat ons zeker niet tegenvalt.

IMG_4442

Het interieur biedt plaats aan vier personen en achterin kunnen zelfs twee (niet te grote) volwassenen zitten. Vergeet echter de vijfde plaats: de i3 is een strikte vierzitter. In de koffer blijkt dat dit vooral een stadswagen is: de ruimte is regelmatig maar beperkt en de tildrempel ligt hoog.

Hoe werkt de aandrijving?

Het is niet zo ingewikkeld: een elektrische motor drijft de achterwielen aan en doet dat heel vlot dankzij 250 Nm koppel en 170 paarden. 0 tot 100 km/u haalt hij in 7,9 seconden. Er is geen versnellingsbak, wel een (optionele) range extender die de autonomie vergroot. Het gaat om een kleine verbrandingsmotor uit de wereld van de tweewielers: een tweecilinder met 647 cc.

Zonder inspanning

De eerste meters vergen wat gewenning: om de lithium-ionbatterijen zo goed mogelijk op te laden, maximaliseerde BMW de motorrem. Die is verrassend sterk: licht jouw voet van het gaspedaal en de i3 vertraagt voldoende om, naargelang de omstandigheden, de remlichten te doen branden. Voorts rijdt hij in stilte en met veel kracht. De i3 blijft een BMW die dynamisch wil rijden.

IMG_4480

Simpel

Zodra je die krachtige ‘motorrem’ gewoon bent, rijdt de i3 als een fiets, met een zeer direct stuur (opgelet op de autosnelweg), een buitengewone wendbaarheid in de stad, verbluffende hernemingen bij lage snelheden en een uitstekend weggedrag. Dit alles ondanks dat de banden zo breed zijn als een voet.

IMG_4556

We betreuren de vrij harde ophanging, maar positief is de stilte binnenin, de verbaasde blikken van voorbijgangers en de ongelooflijke multimediamogelijkheden. Het navigatiesysteem toont hoever je nog geraakt en waar je de batterijen kunt opladen.

Autonomie

Om de actieradius te vergroten kies je de Eco Pro- of (nog beter) de Eco Pro+-modus, die de prestaties en de klimaatregeling beïnvloeden. BMW kondigt een bereik van 300 km aan en dat is haalbaar.

IMG_4462

Op lange snelwegtrajecten kun je de stand Range Extender selecteren om genoeg elektrische autonomie over te houden in de stad. Het is perfect mogelijk om zonder veel moeite 150 km te rijden zonder een druppel brandstof te verbruiken. Jouw verbruik hangt rechtstreeks af van jouw gebruik: stadsverkeer en een lichte voet (goed) of autosnelweg en een zware voet (niet goed).

Opladen

Een eenvoudig stopcontact volstaat om de i3 op te laden (8 uren voor 80 procent), maar een i-Wallbox versnelt dat proces (6 uren in plaats van 8). Een krachtiger publiek laadpunt klaart de klus zelfs in een halfuur (nog altijd voor 80 procent). Het zijn de tien eerste en de tien laatste procenten die het meeste tijd vragen.

Prijzen

Toptechnologie en -materialen hebben hun prijs: de i3 start bij 35.500 euro. Een stevig bedrag voor een stadswagen. De range extender kost 4.490 euro extra. BMW biedt ook twee afwerkingen: standaard en Advanced (voor €2.000 extra). Fiscaal is het allemaal wel interessant, maar in de versie met range extender stijgt de CO2-uitstoot van 0 tot 13 g/km.

IMG_4467

Onder de noemer ‘360° Electric’ biedt BMW een hele reeks diensten die het ‘i-leven’ vergemakkelijken: installatie van de i-Wallbox thuis, een betaalkaart ChargeNow voor verschillende netwerken van laadpunten, verhuur van BMW’s met een klassieke verbrandingsmotor, bijstand de klok rond, …

Conclusie

De prijs ligt erg hoog voor een stadswagen. Maar dit is geen gewone stadswagen. BMW betreedt de markt van de elektrische wagens en steekt er met kop en schouders bovenuit. Het Duitse merk zet je aan om de stap te wagen naar de auto van morgen. De i3 is heel leuk om te besturen en er valt gemakkelijk mee te leven dankzij de range extender, die je bewuster doet rijden en antwoord biedt op het gebrek aan infrastructuur in België.

BMW i3

Specificaties:

Motor: elektromotor
Brandstof:
elektriciteit
Batterij: 22 kWh
Vermogen:
170 pk (125 kW)
Koppel:
250 Nm
Transmissie:
geen versnellingsbak, achterwielaandrijving 
Prestaties: 
Topsnelheid: 150km/h, 0-100 km/h in 7,9 sec.
Normverbruik: 
12,9 kWh /100 km
Testverbruik:
13,6 kWh/100 km
Actieradius: 150 km
CO2 uitstoot:
0 g/km
Basisprijs: € 38.450 incl. BTW
Prijs testwagen:
€ 43.005 incl. BTW