Home Nieuws Dubbeltest: BMW 525d Touring & 540i xDrive Touring
Dubbeltest: BMW 525d Touring & 540i xDrive Touring 4.0

Dubbeltest: BMW 525d Touring & 540i xDrive Touring

0
0

Samen met de Audi A6 en Mercedes E-Klasse is de BMW 5 één van de favorieten onder de Executive Managers. Het Belgisch straatbeeld laat uitschijnen dat de BMW 5 zelfs vaak aan het langste eind trekt. Ook de zevende generatie slaat dus opnieuw goed aan op de Belgische markt. Wij vergelijken twee ietwat minder populaire motorisaties, namelijk de 525d en de 540i xDrive, beide in Touring variant.

 

De nieuwe 5!?!

Toen we de nieuwe 5 voor de allereerste keer zagen vonden we hem eigenlijk nogal wat lijken op de vorige BMW 5 Reeks. Eerste indrukken zeggen natuurlijk niet alles en daarom loont het de moeite om verder in detail te kijken. Zo zien we nu een strakker design van de koplampen met de nieuwe zeshoekige LED’s, strakkere nieren en dito achterlichten. Door het nieuw lijnenspel oogt de 5 Touring een stukje langer dan zijn voorganger. Niet getreurd, de imposante wagen is gelukkig niet in aantal kg verdikt. Met zijn 4942 mm lengte en 1868 mm breedte is de nieuwe 525d Touring dan wel 35 mm langer en 8 mm breder dan de vorige 5 Reeks Touring.

De 540i die we konden testrijden was getooid met het M Sport Launch Edition pakket (€ 6.000 excl. BTW) dat volgende opties combineert: visueel M-sportpakket, adaptieve LED koplampen met High Beam Assist, real time traffic informatie, concierge service (via een knop sta je meteen in contact met je persoonlijke assistent die een antwoord klaar heeft op al je vragen) en remote service (laat toe om je BMW gemakkelijker terug te vinden en vanop afstand te besturen). De Mediterranblau-kleur zet het sportieve karakter van het M Sport pakket verder in de verf.

BMW 540i

 

Gesture control

Een volledig digitaal dashboard en veelvuldig gebruik van hoogwaardige materialen typeren het interieur. Ook de middenconsole met rechtopstaand multimediascherm is tegenwoordig in elke BMW terug te vinden. Dankzij pianolak, houtinleg of geribbelde decoratieve lijsten in aluminium is er voldoende vrijheid om het dashboard naar je eigen smaak in te richten. Al merken we wel dat niet alles even duurzaam aanvoelt. Zo spotten we toch nog wat kraakjes in het interieur en ook de kwaliteit van de pianolak is twijfelachtig.

BMW 5 reeks

 

 

“De technologische vooruitgang is niet te stoppen”

 

 

In de middenconsole vinden we het draadloos laadstation terug voor de (optionele) sleutel met touchscreen. Het laadstation kan ook dienen om je smartphone draadloos op te laden indien die compatibel is met de Qi standaard. Andere snufjes zetten het premium gevoel extra in de verf. Om het in- en uitstappen te vergemakkelijken komt het stuur bijvoorbeeld uit positie na het starten/stilleggen van de motor. Ook de head-up display zorgt ervoor dat de bestuurder zo min mogelijk de ogen van de weg moet houden.

Ook de gesture control technologie die handbewegingen detecteert voor het aansturen van ondermeer het volume zorgt voor extra aandacht op de weg. Alle andere denkbare rijhulpsystemen zijn tevens verkrijgbaar op de 5 Reeks, maar vooral de remote functie van de digitale sleutel springt eruit. Die laat namelijk toe om de auto gemakkelijk in of uit te parkeren zonder dat iemand aanwezig moet zijn in de auto. Geen rakettechnologie, maar het toont aan dat de technologische vooruitgang niet te stoppen is. Ook zaken zoals lijnassistentie, parkeerassistentie en automatisch dimmende grootlichten maken het technologisch totaalplaatje compleet.

BMW 540i

De 5 Reeks is geen kleintje dus qua zitruimte scoort de 5 meer dan goed. Zelfs drie volwassenen op de achterbank is geen aanslag op de onderlinge eerbaarheid. Dankzij de comfortabele zetels zijn lange ritten op de achterbank zeker geen straf. De beste zetels vinden we uiteraard vooraan en zitten minsten op hetzelfde comfortniveau van een gelijkwaardige E-Klasse. Ook de kofferruimte van 570 l speelt in het voordeel van deze kilometervreter. Met neergeklapte achterbank vergroot het volume zelfs tot 1.700 l.

BMW 540i

 

Elektronische schokdempercontrole

Gaan we gezellig de weg op, dan merken we vooral de boterzachte besturing op. Zowel de 525d als de 540i rijdt bijzonder comfortabel en zijn bijgevolg dus de ideale auto’s om grotere afstanden mee af te leggen. De 8-traps automaat past haar reactiesnelheid perfect aan de geselecteerde rijmodus aan (Sport, Comfort, Eco Pro en Adaptive). Dankzij EDC (Elektronische schokdempercontrole) wordt de demping per wiel continue aangepast aan de staat van het wegdek. De dempingssterkte wordt dan weer bepaald door de geselecteerde rijmodus. In de praktijk zal de auto in Sport stand iets sneller schakelen en is de vering iets harder afgesteld. De echte BMW liefhebber blijft wel op zijn honger zitten. Zelfs in sportstand en in 540i variant met 340 pk is de nieuwe 5 Reeks toch iets van haar Freude Am Fahren verloren. Er is wel nog steeds meer rijplezier dan de directe concurrentie. Die klanten zullen extra rijsensatie moeten zoeken bij de M550d, M550i of M5 indien budgettair mogelijk.

BMW 540i

 

“EDC zorgt voor een continue aangepaste demping per wiel naar gelang de staat van het wegdek.”

 

In Comfort stand wordt de besturing, de ophanging en gasrespons wat zachter afgesteld en in Eco Pro focust de afstelling op een zo laag mogelijk verbruik. In Adaptive stand heeft de bestuurder de keuze uit allerhande menu’s waarmee je zelf je favoriete rijmodus kan samenstellen. Een zachte afvering in combinatie met een snelle gasrespons blijkt zo mogelijk. De 540i kon rekenen op de xDrive vierwielaandrijving die afhankelijk van de beschikbare grip het vermogen verdeelt per as. In normale stand wordt de meeste aandrijvingskracht naar de achterwielen gestuurd. De echte BMW diehards roepen nog steeds moord en brand bij het aanschouwen van het xDrive logo, maar de moderne (en iets rationelere) BMW liefhebber ligt er niet wakker van, integendeel. De 540i xDrive kan ook rekenen op Integral Active Steering of vierwielsturing in mensentaal.

BMW 5

Tijd voor de cijfertjes. De 525d Touring kan rekenen op 231 pk en 500 Nm uit een 2 liter viercilinder diesel. De sprint van 0 tot 100 km/h klokt de 525d af op 6,8 seconden en de topsnelheid ligt op 245 km/h. Ons testverbruik viel uit op 7,5 l per 100 km, het beloofde testverbruik van 4,7 liter per 100 km is traditiegetrouw onhaalbaar. De 540i xDrive kan dan weer rekenen op 340 pk en 450 Nm uit de zes-in-lijn 3 liter benzinemotor. Met een spurt van 0 tot 100 km/h in 5,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h komt de 540i aardig in de buurt van enkele sportieve coupés. Het verbruik van de 540i xDrive flirt continue met de 10 liter grens. Beide motorisaties kregen de 8-traps Steptronic automaat mee, dus de stoplichtsprintjes gaan gewoon lekker zonder tijd te verliezen door met een pook te moeten roeren. Wie per se een manuele pook wil moet zicht tevreden stellen met minder krachtige motorisaties.

BMW 540i

 

Wat schuift dat?

De BMW 525d Touring is er vanaf € 59.200. Door opties zoals het Business Pack (€ 4.603,31), het Comfort Pack Plus (€ 2.871,90), het Innovation Pack (€ 2.607,44) en het Safety Pack (€ 2.727,27) komt het prijskaartje van de 525d uit op net geen € 81.000. Een gelijkaardige trend zien we bij de 540i xDrive: een vanafprijs van € 67.900 en opties zoals het M-sportpakket, draadloos opladen van je smartphone, head-up display, panoramisch schuifdak, elektrisch verwarmde voorzetels met geheugenfunctie, BMW Gesture Control, soft-closing portieren, dakrails, DAB radio en Harman/Kardon surround systeem doen het prijskaartje oplopen tot een dikke € 95.000. Gelukkig is er 3 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking als troost.

 

Conclusie

De nieuwe BMW 5 Touring maakt met sprekend gemak aanspraak op de titel van meest complete auto van het moment. Het design mag dan wel sterk aanleunen tegen de vorige 5 Reeks, maar de algemene verfijning, de wegligging, het technologisch vernuft en het comfortniveau blijven de sterkste kanten van de nieuwe 5. De prijs en het verbruik liggen ietwat aan de hoge kant, maar gelukkig voor BMW kan de 5 Reeks rekenen op de bedrijfswagencultuur in België … en héél wat BMW fans. Zowel de 525d als de 540i xDrive zijn wellicht niet de kaskrakers op de Belgische markt, maar beide motoren behoren tot de wereldtop. Fiscaal kunnen ze wel geen weerwerk bieden tegen de 520d (163 pk) en de 530e iPerformance plug-in hybride (252 pk). Die laatste is wel enkel als sedan verkrijgbaar.

BMW 5

AutoBMW 525d Touring
Motor2.0l viercilinder diesel
Maximum vermogen231 pk
Maximum koppel500 Nm
OverbrengingAchterwielaandrijving & 8-traps automaat
0-100 km/h6,8 s
Topsnelheid245 km/h
CO2 uitstoot129 g/km
Normverbruik4,7 l/100 km
Testverbruik7,5 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 59.200,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 80.745,00
BIV€ 765,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 493,71
AutoBMW 540i xDrive Touring
Motor3,0 l zes-in-lijn
Maximum vermogen340 pk
Maximum koppel450 Nm
OverbrengingVierwielaandrijving & 8-traps automaat
0-100 km/h5,7 s
Topsnelheid250 km/h (elektronisch begrensd)
CO2 uitstoot172 g/km
Normverbruik7,3 l/100 km
Testverbruik9,5 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 67.900
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 95.335
BIV€ 1.282,47
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 808,24

 

BMW 525d & 540i xDrive Touring
Design
Interieur
Motor
Rijgedrag
Prijs

Geef een reactie