Rijtest: BMW 330i xDrive Gran Turismo 100 Years Edtion

In navolging van het succes (?) van de BMW 5 GT kwam BMW in 2013 met de BMW 3 GT aanrijden. AutoJunior zocht uit wat klanten drijft richting de opvallende GT creatie en of de Gran Turismo een waardig alternatief is voor een traditionele break.

Met de komst van de BMW 3 facelift vorig jaar kreeg ook de GT-versie een opfrissing, maar de Gran Turismo moest er dus wel iets langer op wachten. De facelift bracht tevens enkele nieuwe motoren, of in elk geval enkele nieuwe cijfercombinaties. Met name enkele benzinemotoren kregen een nieuwe naam opgespeld. Zo werd de 328i vervangen door de 330i, een naam die een BMW-geluksbelletje doet rinkelen bij de liefhebbers. Helaas, deze 330i moet het met een 2 liter viercilinder doen, maar wel ééntje met 252 pk. Vooraleer in de details te treden kunnen we al meegeven dat het aantal pk’s enigszins veel goed maakt, maar van de sound en het karakter van de zescilinder-in-lijn kan de 330i enkel dromen. Sinds de facelift is de zescilinder weggelegd voor de 340i GT.

Hoogzwanger

Eerder in 2009 had BMW al eens met de achterkant van de vorige BMW 5 getoverd met de 5 Gran Turismo als resultaat. Die laatste deed alvast de nodige tongen rollen, maar dat behield BMW er niet van om hetzeflde recept toe te passen op de BMW 3 met als resultaat een hoogzwangere 3 serie. Of de 3 GT een visuele opper is laten we in het midden, maar het voordeel van het design is dat er na enige tijd gelukkig gewenning optreed. De nieuwe achterlichten die vooral ‘s nachts opvallen door het nieuw LED design voegen een tikkeltje schoonheid toe. Ook de donkergrijze kleur (Arktikgrau Brillanteffekt) van ons testexemplaar weet de wulpse lijnen goed in toom te houden, een aanrader dus. De standaard achterspoiler is een leuk gimmick die uitklapt rond een snelheid van 110 km/h en terug in haar schelp kruipt onder 90 km/h. De spoiler kan desgewenst ook manueel omhoog en omlaag, voor wie zijn achterligger wil intimideren of uitdagen? De frameloze ruiten zorgen er toch nog voor dat het Gran Turismo label niet gestolen is.

60% RWD

Naast het a-typische BMW concept gooien we met de testwagen ook de achterwielaandrijving overboord. En dat is geen aanval op de freude am fahren, want ook met het xdrive vierwielaandrijvingsconcept valt er het nodige rijplezier achter het stuur te beleven. De besturing en wegligging geven ongezien veel zelfvertrouwen. Die permanente vierwielaandrijving zit daar ook wel voor een stuk tussen, maar onder normale omstandigheden wordt 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd.

Naar BMW traditie is de besturing haarfijn en de variable stuurbekrachtiging is gewoonweg perfect. Voor wie graag manueel schakelplezier ervaart moet de xDrive achterwege laten, want die is enkel leverbaar in combinatie met de achttrapsautomaat. BMW schrijft een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 km voor, maar dat blijkt in de praktijk moeilijk haalbaar. We slaagden erin om het gemiddeld testverbruik van 9 liter naar 7,9 liter terug te brengen, maar het blijft vrij hoog anno 2016. De 252 pk krachtige 2 liter motor heeft geen schrik om hoog in de toeren te klimmen en zorgt zelfs voor een spurt van 0 naar 100 km/h in een kleine 6 seconden. Helaas mist de motor vooral op geluidsvlak enige sensatie die we van BMW niet gewoon zijn.

100 Years Edition

Het interieur wordt gedomineerd door de grote vooruit die zorgt voor een perfect zicht en tevens ook het snelheidsbesef ferm reduceert. De boordplank en de middenconsole zijn identiek aan die van de 3 serie sedan en break en was ondanks de “100 Years Edition” vrij sober geconfigureerd. Nogal zwart dus, maar gelukkig zit het met de materiaalkeuze en afwerking wel snor. De facelift bracht een nieuw infotainmentscherm dat opvalt door vrij unieke verhoudingen omdat het vrij laag, maar toch redelijk breed is. Eenmaal het scherm actief is valt het minder op, maar we zijn ondertussen toch al grotere displays gewoon.

De head-up display is een prijzige handigheid (€ 826) want naast de snelheid toon het ook vrij uitgebreid de navigatie instructies, en ook de radiolijst wordt er weergeven tijdens het scrollen. Het zicht naar achteren is beter dan gehoopt, maar desondanks is de achteruitrijcamera een welgekomen hulp. Verbeterpunten zijn de gordels die niet in de hoogte verstelbaar zijn en het opvallend klein opbergvak tussen de voorzetels dat inductief laden toelaat. De achterbank blinkt dan weer uit door de hoge zitting en opvallend veel been- en hoofdruimte.

De achterbank is in 3 delen neerklapbaar, ook vanuit de koffer. Die koffer zit overigens vol slimme hulpjes om objecten gemakkelijk vast te maken, en dat is nodig, want de koffer is gigantisch. Ook handig is de piston die de koffervloer omhoogduwt indien je iets van onder de kofferbodem wil halen. De koffer en de achterbank zijn ongetwijfeld de uitblinkers die het bestaansrecht van deze Gran Turismo rechtvaardigen.

Model Sport

De prijszetting van de GT is tussen de vier- en vijfduizend euro hoger dan de sedan, de Touring zit er net tussenin. De 3 GT komt er standaard in “Model Advantage” trim met ondermeer cruisecontrol en parkeerhulp achteraan. Verder is er keuze uit “Model Luxury” (€ 3.715) met 18 inch velgen en hoogwaardige binnenbekleding en houtafwerking, “Model M Sport” (€ 3.815) en “Model Sport” waarmee ons testmodel kon pronken (€ 2.090). Geen M sportpakket voor het Model Sport, maar wel 18 inch velgen, matgrijze uitlaten, een sportstuur en hoogglanzende sierlijsten in het interieur.

Verdere optiepakketen waarmee onze BMW 3 GT was uitgerust zijn het “Business Pack” (€ 2.305) die het navigatiesysteem en draadloos laden omvat; het “Seating Pack” (€ 1.400) met elektrisch verstelbare en verwarmbare zetels vooraan; het “Comfort Pack Plus” (€ 1.223) met achteruitrijcamera, parkeerhulp vooraan en automatisch dimmende binnenspiegels; en het “Entertainment Pack” die digitale radio en het Harman/Kardon surround system omvat.

Mooi meegenomen zijn de klantvoordeel pack’s die op onze BMW 3 GT toch goed waren voor een uitsparing van € 1.000. Kwa psychologisch prijseffect kan dit natuurlijk ook wel meespelen. Omdat BMW dit jaar haar 100 jarig bestaan viert geeft het op deze GT 100 Years Edition nog eens bijna € 4.000 korting. Ondanks alle kortingen moet je voor dit model toch nog € 57.720 euro aan je plaatselijke BMW dealer overmaken. De basisprijs van de 330i xDrive is met € 48.720 geen lachertje, maar voor een kleine 10.000 euro meer beschik je dus wel over een full-option. BMW biedt standaard 3 jaar garantie aan met een kilometerbeperking van 200.000 km, ook mooi meegenomen dus.

Geslaagd, maar toch liever een 4 Gran Coupé?

De BMW 3 GT is een geslaagde allrounder. De ideale mix tussen comfort en sportiviteit, al blijft de 3 GT een vreemde eend in de bijt. Enerzijds blinkt de GT uit dankzij de goed doordachte koffer en de ruime achterbank inclusief de nodige beenruimte. Anderzijds zijn we nog steeds niet overtuigd van de looks. Je zou de 3 GT kunnen aanzien als een goedkoper alternatief voor een limosine die dienst doet om een minister of CEO in rond te voeren, maar daarmee zal je toch niet veel GT’s op onze leasemarkt kunnen slijten. Daarentegen, voor wie belang hecht aan ruimte achterin en een ruime koffer, maar toch niet in de zoveelste break willen rondrijden is de GT een te overwegen optie.

De 330i motor wist ons te verrassen met de nodige prestatie-sensaties, maar we raden toch aan om voor de 320i te kiezen. Of voor de 320d indien de fleet-policy geen benzines toelaat. Niet alleen voor het verbruik, maar vooral het financieel plaatje kan zwaar doorwegen. Door enkele pk’s aan de kant te laten staan spaar je al snel een tienduizendtal euro uit. Wie nog wat extra valuta wil uitsparen is goedkoper en even praktisch af met de tijdlozere maar minder originele 3 Touring. Wie zich als BMW rijder echt wel diversifiëren van het BMW-gekke belgenvolk zouden we toch de even dure BMW 4 Gran Coupé adviseren. Want hoort een BMW naast agressief toch ook niet een beetje mooi te zijn?

Specificaties BMW 330i xDrive Gran Turismo – Motor: R4 benzine, 1.998 cc – 252 pk bij 5.200 rpm; 350 Nm tussen 1.450 en 4.800 rpm Transmissie: Steptronic 8 trapsautomaat, vierwielaandrijving Prestaties: Topsnelheid: 250 km/h, 0-100 km/h in 6,2 s Normverbruik: 6,3 l/100 km Testverbruik: 7,9 l/100 km CO2 uitstoot: 145 g/km Basisprijs: € 48.600 incl. BTW Prijs Testwagen: € 57.720 incl. BTW BIV € 401,89 Jaarlijkse Verkeersbelasting € 380,42

Ook interessant
Skoda Octavia Facelift
Autosalon Brussel: Skoda Octavia facelift