Rijtest: BMW 228i Cabrio

BMW-2

De 1-serie Coupe (E82) en 1-serie Cabrio (E88) werden recentelijk opgevolgd door de 2-serie. BMW nam ook de gelegenheid om de 2-serie familie uit te breiden met de Active Tourer en Gran Tourer. Het design van die ‘monovolumes’ ligt gelukkig vrij ver van de coupé en cabrio, dus de logica van de benaming laten we maar aan ons voorbij gaan. AutoJunior had het geluk om met de leukste 2-serie van de familie op pad te gaan (de M2 niet meegerekend), namelijk een felrode 2 Reeks cabrio.

DESIGN

Een nieuwe serie dus voor een nieuw design. De 2-serie is dan ook iets groter dan 1-serie, en dat is juist wat de 1-serie coupe ontbrak. De BMW 2 is een geslaagde evolutie van de 1 Reeks, maar is toch radicaal anders.  De voorbumper doet denken aan de typische BMW-haaineus van de jaren ‘70. Met de M-kit zoals op ons testexemplaar krijgt de 2 Reeks bovendien een extra gemene snoet. Op de misschien iets te brede achterlichten en de te smalle uitlaatjes na klopt het design als een bus en het geheel zorgt bovendien voor veel aanstarende blikken.

BMW-1

De cabrio versie van de 2-serie krijgt geen stalen klapdak maar een traditioneel stoffen dak die geen afbreuk doet aan het design van de auto. Het dak bergt zich netjes weg in de koffer zonder al te veel plaats in te nemen. Het dak al rijdend inklappen kan bovendien tot een snelheid van 50 km/h. In de optielijst staat een windscherm, zeker een must voor wie cabrio wenst te rijden gans het jaar.

bmw6

INTERIEUR

De 228i heeft een typisch BMW interieur. Wie dus reeds met een recent BMW model rijdt vindt dus snel zijn of haar draai in het kluwen van knoppen en functies. Sommigen vinden het saai en weinig exclusief, maar het is wel efficiënt. Het M-pakket beperkt zich niet enkel tot het uiterlijk. Je krijgt een prachtig multifunctioneel sportstuur vervaardigd uit zeer zacht leder. Daarnaast vinden we ook een versnellingspook met M-logo en sportzetels met opblaasbare zijkussens terug in het interieur.

BMW-4

Zoals verwacht ligt de focus van deze BMW volledig op chauffeur en passagier. Toch deden we de test en kropen met 4 volwassenen in deze kleine cabrio. Voorin offeren we wat van ons comfort op zodat er achteraan meer beenruimte is en klaar is kees. Maar hoe lang houden we het vol? Na een half uur rijden op de snelweg kwamen de eerste klachten al en was het tijd om van plaats te wisselen. Ideaal is anders, maar toch zijn de (vrij harde) achterzetels niet compleet nutteloos zoals in een Porsche 911. Af en toe extra personen mee nemen is dus geen probleem voor korte ritten.

RIJERVARING

Ooit al eens met een glimlach achter het stuur gezeten zonder echt te weten waarom? Bij het verlaten van de BMW hoofdzetel rijden we rustig richting autosnelweg. De BMW 228i voelt aan als een gewone auto en je vergeet snel dat je met een benzine rijdt. Een goede zithouding en juist genoeg feedback van het stuur zijn meteen duidelijk. Ook de acceleratie en hernemingen stellen niet teleur. De 2-liter viercilinder laat daarbij eindelijk van zich horen en produceert een prachtig geronk. In een mum van tijd bereik je de legale snelheidslimiet. Na een half uurtje snelweg is de beslissing snel genomen, 2 tikjes op de GPS: kortste weg en snelwegen vermijden aub… En daar gaan we, het Vlaamse platteland door, van de kortste weg naar huis maken we de langste én leukste. De BMW voelt zich meteen volledig in zijn sas.

BMW-5

We plaatsen de BMW 228i in sport+ modus en dat zorgt voor instant rijplezier. De scherpte waarmee je kan sturen, het koppel dat immer altijd aanwezig is en de uitlaat die af en toe knettert. WAUW. Dit is een echte BMW. De ‘het is maar een viercilinder’-vooroordelen zijn snel vergeten. Je kan echt volop genieten van de 228i zonder daarvoor gevaarlijke snelheden te moeten bereiken. Bovendien is het verbruik met 7,5 liter per 100 km relatief laag gezien de prestaties. Na twee dagen onderweg met de 228i konden er niet genoeg excuses gevonden worden om opnieuw op pad te gaan met deze pure rijdersauto.

7

Voor wie het nog niet duidelijk was, woorden schieten tekort om het rijplezier te beschrijven. De 228i voelt op dat vlak gewoon perfect aan. Natuurlijk heeft iedereen  zijn eigen smaak en daarom zal deze 228i toch niet voor iedereen weggelegd zijn. Wie niet houdt van lage sportauto’s zal geen plezier vinden in de 228i, of misschien toch? De BMW 228i is in mijn ogen de perfecte plezier auto voor dagelijks gebruik als kinderloze vrijgezel. De afmetingen zijn bovendien ideaal om te manoeuvreren en te genieten van de baan. En zeer sportief, of was dat toch al duidelijk? In zijn knalrode uitvoering is deze 2 Reeks toch net iets te opvallend, maar binnenin heb je daar toch geen last van …

CONCLUSIE

BMW-3-(3)

De BMW 228i is verre van de krachtigste of handigste auto, maar ongetwijfeld wel één van de leukste die je te krijgen valt. Relatief zuinig, stil en zacht als het moet, luid en snel wanneer het gewenst is. Het is een auto die je koopt voor je eigen plezier en in dat opzicht zal deze 228i zeker niet teleurstellen. Van een rustige rit met de haren in de wind tot ‘scheuren’ door het landschap, het behoort allemaal tot het dubbel karakter van deze 2 Reeks. Terug met beide voeten op de grond, want nu moet ik weer wennen aan mijn klein 1,6 liter dieseltje …

Motor: I4, 1.997 cc, 242 pk (van 5.000 tot 6.500 rpm), 350 Nm (tussen 1.450 en 4.800 rpm) Transmissie: RWD, 6-versnellingen manueel Prestaties: 250 km/h (elektronisch begrensd), 0-100 km/u in 5,5 s Normverbruik: 5,6 l/100 km Testverbruik: 7,5 l/100 km Prijs standaarduitvoering: € 34.000 Prijs testwagen: € 53.000

Ook interessant
Alfa Romeo Giulia
Nieuwe Alfa Romeo Giulia staat voor loodzware taak