BMW 118i

Rijtest – BMW 118i

Hooivorken klaar, puristen?

BMW 118i

Freude am fahren?

Met MINI hebben de Duitsers al aangetoond dat ze, ongeacht welke wielen aangedreven worden, echt rijplezier kunnen bieden in elke verpakking. ‘De meeste klanten kunnen voor-en achterwielaandrijving niet eens onderscheiden’, vertelde BMW. Met gevolg dat ze bij deze generatie van de 1 Reeks dus het speelse karakter van de achterwielaandrijving inleverden voor meer interieurruimte.  ‘Hoe rijdt dat dan?’ hoor ik u denken. We kunnen de lezer geruststellen. Ondanks dat de voorwielen er nu een taak bijkregen is de besturing ‘vlezig’ en communicatief, maar zeker niet storend op langere ritten. De combinatie motor en bak daarentegen is niet het begin van sportiviteit. Het schakelen van de 7-speed Steptronic met dubbele koppeling gebeurt niet altijd soepel, en de turbo driecilinder lijkt af en toe buiten adem. Kort samengevat, een diesel of viercilinder zouden deze 1 Reeks een pak beter afgaan.

Wil je echter de sportiefste variant in huis halen dan heeft BMW de M135i klaarstaan. Waar de vorige M140i een heerlijke zes-in-lijn combineerde met achterwiel- of vierwielaandrijving, krijg je bij de nieuwe (door striktere emissienormen) een geblazen viercilinder met 306 pk, 450 Nm en standaard de xDrive vierwielaandrijving. Dit keer gaat de kracht vooral naar de vooras en komen de achterwielen pas versterken indien nodig. Ook beschikt de M135i standaard over een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen. Een echte M acht BMW niet nodig, dus zullen we het met deze moeten stellen.

Terug naar onze 118i. Tijdens het rijden kan je kiezen uit drie rijmodi. Namelijk: Eco Pro, Comfort en Sport. Elk slaagt er perfect in de auto helemaal aan te passen naar je wens. Wil je in alle comfort naar je werk rijden dan zet de 1 Reeks zich rustig neer en schakelt hij vroeg op en kan je je in alle rust ontspannen met wat muziek uit de optionele 10-speaker set-up (310 euro). Deze optie zat op onze testwagen en we zien niet in waarom je nog 510 euro extra zou neerleggen voor het Harman Kardon Surround Sound System. Dreig je echter te laat te komen op je werk, dan zet je de wagen in Sport. Hierdoor schakelt de automaat pas later op, wordt de gasrespons alerter en veranderen je tellers in de sportievere oranje versie van zichzelf.

De verstelbare sport-kuipjes, die standaard op de M sport-uitvoering zitten, dragen bij aan het sportieve gevoel. In de Sport-stand is de drie-cilinder die op papier een normverbruik van 5,0-5,7 l/100km vooropstelt wel een pak dorstiger… Het is niet moeilijk om gemiddeld 9 l/100 km of meer te scoren. Denk je liever wat meer aan je portefeuille, dan zet je de wagen best in Eco-Pro. Hierbij gaat ‘THE 1’ als een bompa op pantoffels rijden, maar dit zorgt wel voor een veel beter verbruikscijfer. Dit vonden we de ideale modus om rustig op de snelweg te cruisen. De motor blijft laag in toeren en het gaspedaal is een pak beter te doseren, wat het comfort dus ook ten goede komt.

Inside

Op technologisch vlak zijn grote stappen gemaakt in het interieur. Weg zijn de zichtbaar goedkope plastics en het verouderd instrumentarium. Het interieur wordt vanaf nu gedomineerd door twee grote schermen. In tegenstelling tot de Mercedes A-klasse zitten ze weggewerkt, waardoor je meer het kenmerkende BMW cockpit-gevoel hebt. De half-digitale tellers maken plaats voor een volledig nieuwe digitale lay-out die op alle nieuwe BMW’s wordt toegepast. De tellers zijn dan wel (optioneel) een volledig digitaal scherm, toch zitten er weinig visuele mogelijkheden in verwerkt. Een optie die wij zeker zouden aanbevelen is de interieurverlichting (530 euro) die de cabine een veel exclusievere sfeer geeft. Niet alleen wordt het dashboard voorzien van kleur, maar ook de middenconsole en de vier portieren.

BMW 118i

Een feature die ook op onze testwagen zat, was de Reversing Assistant (deze onthoudt de laatste 50 m die je hebt afgelegd en kan je sturingsinput exact herhalen). Dit leek tijdens de presentatie van BMW en in de brochure een erg handige feature maar in real life hebben wij dit hoogstens twee maal gebruikt. Een gimmick die z’n geld niet waard is volgens ons. Wat echter wel erg handig bleek te zijn was wederom de Active Cruise Control. Een systeem dat door middel van een radar je voorganger perfect blijft volgen. Wanneer deze een noodstop uitvoert, zal de wagen ook zelfstandig afremmen met je voorganger. Eens je dit systeem gewend bent, kan je dit niet meer missen. Het is met 460 euro niet de goedkoopste optie, maar naar mijn ondervindingen wel degene die je niet kan missen tijdens langere ritten. Mede door het verliezen van de achterwielaandrijving en hier en daar wat extra centimeters voelt de cabine ruimer aan dan voorheen. Ook de kofferruimte is met 20 liter gegroeid. Achterpassagiers hebben het ook beter dan vroeger, al is het nu niet bepaald een 7 Reeks qua beenruimte uiteraard.

BMW 118i

De looks

Over de looks zijn de meningen verdeeld. Sommigen vinden de neus in M sport-uitvoering er musculair uitzien, terwijl anderen zich dan weer storen aan de nieuwe grill die in de lijn van nieuwe BMW’s ook gegroeid is. Onze testwagen stond op de winterwielen. Meestal ligt het winterrubber niet echt op de mooiste set velgen, maar hier is onze 1 Reeks een uitzondering op de regel. Persoonlijk vind ik de wagen niet mis, al komt dit mogelijk doordat onze testwagen bijna full-option is. Er rijden echter vaak ook bone-stock versies rond die er absoluut niet zo appetijtelijk uitzien.

Concurrentie?

Het is intussen al meer dan 15 jaar geleden dat de eerste BMW 1 Reeks uitkwam. De auto kwam er om te concurreren met de Audi A3. Nu 15 jaar later, zijn er al heel wat veranderingen in het veld. De Audi A3 is gebleven, maar waar er toen de Alfa-Romeo 147 was is er nu een Mercedes-Benz A-Klasse. De Duitse drie zitten op technisch vlak erg dicht bij elkaar. De Audi is de zuinigste van de drie maar de Mercedes is dan weer de ruimste en de BMW de meest dynamische om te rijden. Je kan natuurlijk ook shoppen buiten deze gevestigde orde in de vorm van de Mazda 3 of een Ford Focus en ga zo maar door. Deze zijn in gelijkaardige spec een pak goedkoper, maar of iemand die uit de vorige BMW 1 Reeks komt naar een Mazda zou kijken betwijfelen we.

Conclusie

Ook BMW moet gehoor geven aan de noden van de klant en er is nu eenmaal meer vraag naar binnenruimte dus moeten we het nu stellen met voorwielaandrijving bij de nieuwe 1 Reeks. Rijdt dat dan slecht? Nee, maar het karakter en de sportiviteit dat de vorige 1 Reeks wel had, is eruit. BMW probeert dit goed te maken met veel nieuwe technologieën, maar zo is het een beetje een manusje van alles geworden. De wereld is een sportwagen armer maar het C-segment heeft er weer een geduchte concurrent bij gekregen.

BMW 118i

AutoBMW 118i
Motor1,5 l BMW TwinPower turbo drie-cilinder
Maximum vermogen140 pk tussen 4200 en 6500 rpm
Maximum koppel220 Nm tussen 1480 en 4600 rpm
Overbrenging & transmissie7-speed Steptronic met dubbele koppeling
0-100 km/h8,5 s
Topsnelheid213 km/h
CO2 uitstoot129–114 g/km
Normverbruik5,7–5,0 l / 100 km
Testverbruik8,5 l/ 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 27.400
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 44.130
BIV€ 432
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 212,7

Meer foto’s van Elias vind je hier.

Design
70
Interieur
80
Motor & Verbruik
70
Rijgedrag
80
Prijs & Opties
70
Reader Rating6 Stemmen
73
74
Ook interessant
Top Marques Monaco: Lada Niva is nog lang niet dood