Bentley Flying Spur

Rijtest: Bentley Flying Spur V8 S Blue Crystal

AutoJunior had de eer om voor het eerst met een Bentley op pad te kunnen gaan. Met de net gelanceerde Flying Spur V8 S zoeken we uit of deze Britse brok emotie even verfijnd is als een Rolls-Royce Ghost en of er ook pret te beleven valt achter het in leder gedrenkt sportstuur.

Eerst even terug in de tijd. De naam ‘Flying Spur’ gaat terug naar de Bentley’s uit de jaren ‘50. Coachbuilder Mulliner kreeg enkele jaren na de tweede wereldoorlog de toestemming om de toenmalige Continental coupé om te bouwen naar een vierdeursvariant, klinkt herkenbaar niet? Die kreeg de naam Flying Spur opgespeld en het verhaald doet de ronde dat de naam Flying Spur vernoemd was naar het wapenschild van de “Johnstone clan of Scotland” waarop een vliegend spoor staat afgebeeld. Ook de Britse concurrent Rolls-Royce (en tevens eigenaar van Bentley toen) grabbelde de naam uit haar letterkast voor enkele van haar vierdeursmodellen.

Laat die sporen dus maar vliegen James … of toch niet want deze Flying Spur heeft een S opgespeld gekregen en over die ene letter is er wel degelijk nagedacht. Met de V8 S wil Bentley namelijk een cliënteel bedienen dat toch ook zelf het stuur in eigen handen neemt inclusief het nodige rijplezier, zonder het comfort uit het oog te verliezen uiteraard. Het prijskaartje van de Flying Spur doet anders vermoeden, maar we zien de Flying Spur toch ook als concurrent voor de Rolls-Royce Ghost. Desondanks is de V8 S ook een concurrent van de Mercedes S AMG modellen en misschien ook wel de Audi S8 Plus en de Maserati Quattroporte V8 GTS.

Flying Spur V8 S

De huidige Continental generatie kan je zien als een zeer grondige update van de eerste “Volkswagen-generatie” Continental. De coupé draait al mee sinds 2003 en niet veel later (2005) volgde de vierdeurs Flying Spur. In 2008 volgde een milde facelift met ondermeer de komst van de Speed modellen, zeg maar de voorganger van de huidige “S” versie. In 2013 kreeg het ganse Continental gamma opnieuw een grondige update met een zo goed als nieuw front en dito achterkant. Opvallend bij de nieuwe Flying Spur zijn de bredere heupen waarop zich telkens een lichtspel afspeelt ongeacht de hoek waarop je er naar kijkt. Bentley spreekt zelf graag van een volledig nieuw model, maar een blik op het interieur en je weet meteen hoe laat het is. Niettegenstaande is de transformatie van de Flying Spur wel geslaagd, of voor de twijfelaars op zijn minst persoonlijker. Met de komst van de 4 liter V8 motor komen daar nog eens extra sportieve accenten bij zoals de uitlaten in achtvorm en een specifieke voorbumper.

Blue Crystal

De azuurblauwe exterieurkleur uit de extended paint range accentueert de scherpe profiellijnen, met name de reeds eerder vermelde brede heupen. De Blue Crystal lak vind ik persoonlijk een topper en is naar Bentley normen (voor wie verder leest wordt duidelijk waarom) met € 4.285 (exclusief BTW) relatief zacht geprijsd. Ook de donker getinte voor- en achterlichten (€ 1.355) zijn een optie die zeker passen bij de gekozen lak. Het aantal mogelijke kleuren is trouwens ongezien en is te ontdekken op de Bentley configurator (heb je even?).

De V8 S kan je naast de vele logo’s op de instaplijsten en achter de raamlijsten ook herkennen aan de zwarte voorgrille, de rode Bentley logo’s (à la Red Label van enkele jaren terug op de Arnage) en een zwart gelakte opvallende diffusor. De deels zwart uitgevoerde 21 inch velgen zijn deel van het Mulliner Driving pakket die naast de gigantische velgen vooral extra bling en Bentley logo’s rondstrooit, dat mag ook wel voor bijna 7.000 euro (excl. BTW).

Flying Spur

Sweet spot

Het is even schrikken bij het aanschouwen van het magistraal vormgegeven interieur. Enerzijds zijn we onder de indruk van de interieursfeer, maar anderzijds is de combinatie van het beige (Saffron in Bentley termen) leder met de Tamo Ash houtafwerking (€ 1.380) op zijn minst gezegd gewaagd. Beide vloeken ietwat met mekaar, maar we kunnen er wel inkomen dat sommige mensen er voor vallen. Indien we carte blanche zouden krijgen opteren we voor houtafwerking in Piano Black in combinatie met beige of wit leder. Het interieur kreeg met de facelift ook een milde update, maar ondanks haar leeftijd is de vormgeving nog steeds indrukwekkend. Het interieur is overigens weelderig met hout en leder bekleed, en dat zorgt bovendien voor een unieke geurervaring. Een tegenvaller is het plastiek rond de automaat en rond het centraal scherm en ook bepaalde knopjes voelen nogal labiel aan. Zeker ten opzichte van Bentley’s nieuwste, de Bentayga is het duidelijk dat het interieur op leeftijd komt.

img_1049

Bentley is met het interieur ook niet in digitalië langs geweest. Al het nodige is wel aanwezig, inclusief 2 schermen achterin en bijhorende Bentley headsets, maar de visuals van de infotainmentschermen zijn toch enigszins gedateerd. Zelfs nicht Skoda heeft tegenwoordig moderner stuff aan boord. Ook handigheden zoals noodstopassistentie of dodehoekassistentie zijn opvallende afwezigen. Wie dus kickt op high-tech snufjes of autonoom rijden zal meer zijn gading vinden bij de Mercedes S en aanverwanten. Die laatsten zijn desgewenst even snel en tegen iets ‘zachter’ prijskaartje.

De positie van de gigantische schakelflippers is exact op de plaats waar je de richtingaanwijzers en ruitenwisser bediening verwacht. Gewoon een kwestie van gewenning, maar het vraagt toch enige handensouplesse. Een detail die wel het sportieve karakter van deze Bentley accentueert, maar bij dit soort auto’s eerder overbodig dan een handigheid. Een geslaagd detail zijn de bekerhouders die zowel voor- als achteraan mooi weggemoffeld kunnen worden met een zonnebrildoosje inclusief Bentley logo dat er perfect op past (€ 480).

Anders dan bij de Rolls-Royce ligt de focus bij Bentley niet per se bij de achterpassagiers, maar halleluja, wat is het heerlijk vertoeven op de achterbank. De optionele tweezitsconfiguratie met volledig doorlopende middenconsole is een extra wow-factor. Je waant je op de achterbank dan ook in een compleet andere wereld die moeilijk te verlaten is. De optionele frigo soupeert een groot deel van de overigens vrij grote koffer op. We zouden de optie dus zeker achterwege laten indien je af en toe langere reizen maakt. De koffer van onze Flying Spur had trouwens dezelfde bekleding als de wollige vloermatten (optie van 425 euro).

Bentley Flying Spur

Engine sharing

De V8 is een familie erfstuk van Audi want het vierliterblok is ook te vinden in de (R)S6, (R)S7 en S8. In de S8 plus is de V8 met 605 pk nog iets sterker dan de 528 pk waarover de Flying Spur V8 S kan rekenen. Ook in de RS6 en RS7 is de motor iets krachtiger maar laat ons eerlijk zijn, eens over de 500 pk zijn die extra paarden moeilijk merkbaar in dagelijks verkeer. De beschikbare 528 pk bij 6.000 toeren per minuut zorgen alvast voor een indrukwekkende krachtstoot in deze Flying Spur. Het maximum koppel van 680 Nm staat al ter beschikking vanaf 1.700 rpm en het gaspedaal aansporen resulteert in een zo goed als onmiddellijke respons. Met een spurt van 0 tot 100 km/h en een topsnelheid van 305 km/h blijf je gemakkelijk in het wiel van menig sportwagen. De V8 S is wel niet de snelste Flying Spur, die eer gaat naar de W12 S die doorduwt tot 325 km/h …

Naast het geronk uit de uitlaten merk je een fijn motorgeluid vanuit de motorkap het interieur vergezellen. In de “S” stand komt daar nog een extra uitlaatconcerto bij door kleppen die de uitlaatluchtstromen extra bespelen. In diezelfde stand krijgt de Bentley een sportievere set-up, maar de omstandigheden lieten ons niet toe om de verschillen dieper te onderzoeken. Los van de S stand kan je via het (overigens vrij traag) touchscreen scherm de focus van comfort naar sport verschuiven, al blijkt het verschil in de praktijk relatief. Wil je extra comfort dan kun je de luchtvering ook in een hogere stand plaatsen al bekoop je dat met extra rolneiging in felle bochten.

Voor een bijna 3 ton zware berline van bijna 5,5 meter geven de carbon keramische remmen uitzonderlijk veel vertrouwen. De dosering is wel even wennen, want bij hevige belasting lijken ze zonder dat je de rem verder induwt nog wat harder te remmen. Schrik niet, want er hangt een prijskaartje van bijna 12.000 euro aan de remmen vast (evenals exclusief BTW).

Goedkoopste Flying Spur

In tegenstelling tot de Continental is er geen prijsverschil tussen de V8 en de V8 S. De strategie die erachter zit is gissen, maar misschien is het een extra stimulans om Flying Spur klanten naar de sportieve variant te sturen. Het prijsverschil met de W12 met de 6 liter W12 met 625 pk is met 15.000 euro ook niet onoverkomelijk. Zeker als je met de opties begint te spelen is het prijsverschil verwaarloosbaar, toch voor wie het zich kan permitteren in deze prijscategorie te shoppen.

We kregen de optielijst mee van deze Flying Spur V8 S en dat vraagt moed, want de prijzen zijn als het ware van een andere categorie dan we gewoon zijn. Een deel van de prijszetting kan verklaard worden door het vakmanschap waarmee bepaalde onderdelen geproduceerd zijn, of door het aantal manuren die in de interieurdetails zijn geslonken. De ontelbare configuratie en personaliseringsmogelijkheden zijn onuitputbaar en zorgen ervoor dat het onmogelijk is dat er twee exact dezelfde Bentley’s rondrijden. Met zo’n klinkende naam kan je natuurlijk aardig doorrekenen maar het houdt enerzijds ook de exclusiviteit in stand.

Geen optiepakketten bij Bentley, maar wel Specifications:

  • Convenience Specification: adaptieve cruise control, achteruitrijcamera (geen topper), handsfree telefoon en een valet sleutel (€ 3.810)
  • Rear Passenger Specification: rolgordijnen achteraan, een doorlopende middenconsole (wel een topper), een frigo en picknick tafeltjes (€ 6.650)
  • Comfort Specification: geventileerde zetels inclusief massagefunctie, de voorzetels vanaf de achterzetels verstellen is eveneens mogelijk, in het geval je nood zou hebben aan nog meer beenruimte achterin … (€ 2.140).
  • Entertainment Specification: Naim geluidsinstallatie en entertainment schermen achteraan (€ 7.530).

Kill your darlings

Waar beginnen om deze Bentley Flying Spur in enkele zinnen samen te vatten? De Flying Spur V8 S is een creatie die al je zintuigen weet te prikkelen. Alleen al dat logo … De V8 S mag dan wel niet veel kaas gegeten hebben van moderne rijhulpsnufjes of technologische hoogstandjes, maar daar is het met de Flying Spur niet om te doen. Deze Bentley wil zijn inzittenden in het allerhoogste comfort rijden, inclusief het nodige rijplezier en met zelfs de nodige geluidsbeleving indien gewenst. Vele alternatieven zijn minstens even snel en voordeliger geprijsd, maar op Rolls-Royce na zijn er weinigen die kunnen tippen aan de exclusiviteit en het charisma van deze Bentley.

Deze Bentley is anderzijds niet foutloos en kleurt met de materiaalkeuze van sommige onderdelen af en toe buiten de lijntjes. Een Italiaan hadden we dit vergeven, maar met een prijskaartje van € 255.660,90 is het moeilijk hierover een kruis te maken. Een aanzienlijk prijskaartje dus, maar gelukkig kost dromen geen cent. Indien je de auto dus aanziet als een concurrent voor de Rolls-Royce Ghost zijn we door die laatste toch meer onder de indruk op het vlak van interieursnufjes en finesse. De Rolls voelt wel iets meer buitenaards aan, maar dat is niet per se een voordeel ten opzichte van de Flying Spur die in V8 S trim toch de leukere en meer charismatische van de twee lijkt.

Met dank aan Bentley Brussels.

Specificaties Bentley Flying Spur V8 S – Motor: V8 benzine, 3.993 cc – 528 pk bij 6.000 rpm; 680 Nm vanaf 1.700 rpm Transmissie: 8 trapsautomaat, vierwielaandrijving Prestaties: Topsnelheid: 305 km/h, 0-100 km/h in 4,9 s Normverbruik: 10,9 l/100 km Testverbruik: 14,1 l/100 km CO2 uitstoot: 254 g/km Basisprijs: € 189.970 incl. BTW Prijs Testwagen: € 255.660,90 incl. BTW BIV € 8.243,77 Jaarlijkse Verkeersbelasting € 2.520,69