Home Rijtesten Rijtest: Alfa Romeo 4C Spider
Rijtest: Alfa Romeo 4C Spider

Rijtest: Alfa Romeo 4C Spider

0
0

Vorig jaar mochten we even een dagje proeven van de Alfa Romeo 4C en dat smaakte naar meer. Toen de persverantwoordelijke van Alfa Romeo ons voorstelde om de nieuwe 4C Spider van Brussel naar Nice te rijden, hebben we die kans met beide handen gegrepen.

IMG_9345

Mooier dan de Coupé?

Op het eerste zicht lijkt hij identiek aan de Coupé-variant, maar als je ze naast elkaar zet zie je dat er hier en daar toch verschillen zijn. De meest opvallende is vanzelfsprekend het dak. De Spider heeft een stoffen dak dat je er handmatig kan afhalen. Deze ingreep zorgde er onder meer voor dat het dak anders werd vormgegeven. Ook de motorkap/kofferklep is wat platter, dat zorgt er dan weer voor dat het zicht naar achteren beter is dan in de Coupé.

IMG_9496De carbon spin-oog-koplampen, die voor heel wat discussies zorgen, zijn vervangen door een klassieker ogend paar. Al was dat voor mij niet nodig, ik vond de originele koplampen wel wat hebben.

Het geheel vind ik ook mooier dan de coupé. Het is natuurlijk moeilijk om een objectieve beoordeling te geven, want ik was op slag verliefd op de 4C Spider. Oordeel dus vooral zelf over het design.

IMG_9204

Prestaties

Wat we wel objectief kunnen bekijken zijn de prestaties en die zijn best indrukwekkend. Midden-achterin ligt nog steeds dezelfde 1,7-liter 4-cilinder-turbo. Die produceert net als in de coupé 240 pk bij 6000 tpm en 350 Nm koppel bij 2100 tpm. Die kracht wordt via een 6-traps-automaat met dubbele koppeling naar de achteras gestuurd.

IMG_9278Wanneer je dit pittige motorblok(je) combineert met de lichtgewicht monocoque uit carbon en een drooggewicht van amper 940 kg, dan heb je een zeer snelle wagen. Van 0 naar 100 km/u gebeurd in 4,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 247 km/u.

Het verbruik viel ook best mee. Wij zaten gemiddeld aan 7 l/100 km op de snelweg. Eens het gas erop gaat klimt het verbruik tot… who cares, het is leuk!

Al hoef je geen hoge snelheden te bereiken om plezier te halen uit deze Alfa. Je zit zo laag bij de grond dat alles sneller voorbij lijkt te vliegen dan in werkelijkheid.

IMG_9543

Wegligging

De Alfa Romeo 4C Spider komt het best tot zijn recht op de snelle, bochtige wegen. Het onbekrachtigt steurwiel geeft je zeer veel feedback en zorgt ervoor dat je altijd de touwtjes in handen hebt. Hij waarschuwt je met licht onderstuur dat je de limiet aan het naderen bent, op die manier geraak je snel vertrouwd met deze kleine Alfa.

IMG_9674

Net als alle andere hedendaagste Alfa Romeo’s beschikt de 4C Spider over het DNA-systeem. Dat staat voor; Dynamic, Normal en All-weather. Eigenlijk zou je hem altijd in Dynamic stand moeten zetten. Want dan voelt alles… dynamischer. Het gaspedaal reageert iets sneller, de motor brult en knalt nog iets harder en de rijbeleving is nog nét iets intenser. Zeker wanneer je zonder dak rijdt!

Dat onbekrachtigt steur is natuurlijk niet altijd even handig. Dat ondervonden we aan het einde van dag één tijdens het manoeuvreren in de ondergrondse parkeergarage van het hotel. Maar ook bij hogere snelheden is het niet altijd even aangenaam. Wanneer je bijvoorbeeld op de snelweg op de uiterst rechtse rijstrook rijdt is de 4C zeer spoorgevoelig.

IMG_9722

Spartaans interieur

Dat soms nerveuze rijgedrag op de snelweg in combinatie met het feit dat er geen armsteunen zijn, zorgt er voor dat je continu je twee handen aan het stuur moet houden. Dat begint serieus lastig te worden na enkele uren.

Voor de rest is het interieur heel spartaans. Overal zie je naakt carbon en zijn de stoelen zeer dun. Het comfort daarentegen is relatief goed. De 4C is natuurlijk hard afgeveerd en zeer luid, maar op de perfecte Franse snelwegen richting het zuiden viel dat best mee.

Het audio-systeem hebben ze gelukkige geüpgraded. Vorig jaar zaten we nog opgescheept met een Parrot-systeem dat onlogisch in elkaar zat. Dat systeem hebben ze vervangen door een iets degelijker Alpine-variant. Al maakt dat op zich niet zo veel uit, aangezien je bij hogere snelheden er amper iets van kan horen.

IMG_9088

Rijbeleving

Het mag dan wel een 4-cilinder zijn, maar met de optionele sport-uitlaat klinkt hij fantastisch. Zéér luid, maar fantastisch. In de coupé had je bij 3000 tpm een zeer irritante dreun doorheen het interieur. De carbon-monocoque (van amper 70 kg) diende als een soort klankkast. De Spider heeft daar minder last van aangezien een deel van het geluid weg kan, maar begrijp mij niet verkeerd. De Alfa 4C Spider is nog steeds belachelijk luid.

IMG_9639

Typisch Italiaans

IMG_9016De Alfa Romeo 4C Spider is een super leuke auto, maar hij is verre van perfect. Net als de klassieke Italiaanse auto’s oogt hij fantastisch, klinkt hij lekker en rijdt hij uitstekend. Maar zo heeft hij ook zijn min-puntjes. Je kan bijvoorbeeld de koffer alleen maar openen via een hendel die je alleen maar kan openen als de deur van de bestuurder open is…

En wanneer je dat gedaan hebt moet je met beide handen de motorkap/kofferklep omhoog heffen, want er zijn geen hydraulische pompjes voorzien. De kofferruimte is niet van de grootste en in het interieur zijn er ook amper opbergvakken. Met andere woorden, de 4C Spider is niet voorzien om als dagelijkse auto gebruikt te worden. Aan de andere kant beschikt hij dan wel over cruise-control, wat de rit weer net iets aangenamer maakte.

IMG_9706

Prijzig speelgoed

De Alfa Romeo 4C Spider is te koop vanaf 73.200 euro, dat is precies 10.000 meer dan Coupé. Een heleboel geld, maar volgens mij is de Spider iedere cent waard. De Spider biedt je alleen maar voordelen tegenover de Coupé. Volgens mij is er geen enkele reden om de Coupé te verkiezen boven de Spider. Tenzij je een die-hard-Nürburgring-fan-boy bent…

Zoals ik al eerder zei, de 4C Spider is verre van perfect. Maar hij kruipt zo snel onder je vel dat het moeilijk is om niet van de 4C te houden.

Na 2 dagen en 1200 kilometer met de Alfa Romeo 4C Spider vond ik het enkel jammer dat het niet langer bleef duren…

Geef een reactie