Reisverslag: museo Lamborghini en Paganifabriek

Het was 2013 toen we besloten om op onze reis naar Italïe een tussenstop te maken bij de fabriek van Lamborghini. Voor mij was het een jongensdroom om daar ooit eens te geraken, en ik moet zeggen. Het is zeker de moeite!

IMG_8064

In de fabriek zelf zijn we niet geweest, maar naast de fabriek ligt het museum. Man, wat een pareltjes staan er daar! De eerste 2 wagens die je ziet bij het binnenkomen zijn de Miura SV en de Sesto elemento. De Miura SV was de laatste versie van de Miura voor ze in 1974 aan de productie van de Countach begonnen. De Sesto Elemento daarentegen is een recenter model. Als conceptcar voorgesteld in 2010, 1 jaar later gelimiteerd geproduceerd geweest. 20 exemplaren zijn er van gemaakt. De naam Sesto Elemento is gebaseerd op het periodiek systeem. De wagen is grotendeels uit koolstofvezel opgebouwd. Koolstof is het zesde element in het periodiek systeem.IMG_8071 IMG_8078 IMG_8074

Wie verder kijkt op het benedenste verdiep kan zich nog vergapen aan onder andere de opvolgers van de Miura: een Countach, Diablo VT, Murcielago Lp670-4 SV. Op de bovenverdieping hangt nog een Aventador Roadster aan de muur.IMG_8093 IMG_8105

IMG_8140Tussen de verscheidene conceptcars op de bovenverdieping door vind je ook nog de Réventon. Een wagen die menig autoliefhebber zeker wil/moet gezien hebben. Ook een gelimiteerde Lamborghini waarvan er 20 stuks zijn gemaakt van de Coupé en 20 van de Roadster. De meesten daarvan zijn weggestopt in privécollecties en zien het daglicht nooit meer. Spijtig want het is echt een spectaculaire wagen.IMG_8109 IMG_8124

Wie niet genoeg neemt met Lamborghini’s kan ook nog naar de Paganifabriek. Via de website kun je een afspraak maken om daar deel te nemen aan 1 van hun factory tours. Eenmaal daar toegekomen wordt je zeer hartelijk ontvangen in de showroom, en die is niet groot. Maar wat er staat is ware kunst! Pagani wisselt regelmatig de wagens in de showroom. In ons geval stond er een Zonda R en een Huayra. De Zonda R is 1 van de laatste Zonda’s. Hij is niet straatlegaal, en dankzij de geluidsnormen op circuits ben je er daar ook niet veel mee. En dat is misschien waarom ik zo hou van de wagen. Compleet nutteloos, maar het toont wat Pagani kan als er geen regels zijn.IMG_2282 bewerkt

De Huayra is een ander verhaal, het is de opvolger van de Zonda en toen wij er waren was de productie net gestart. Het is een compleet andere wagen dan de Zonda. Er is meer afwerking in het interieur, ziet er misschien een klein beetje minder hardcore uit. Maar hij is minstens even schitterend. Elk onderdeel wordt als een kunstwerk behandeld en ook zo uitgestald in 1 van de glazen kasten binnen in de fabriek.IMG_2288 bewerkt