Projectcars: Mazda MX-5 NA plug-in EV

Dit moet wel één van de heerlijkste projectcars op Belgische bodem zijn, deze elektrische Mazda MX-5. Vader Renaat en zoon Klaas De Craemer die deze MX-5 hebben omgebouwd houden van uitdagingen, dat is intussen duidelijk.

Een eerste generatie MX-5 is op zich al een hele leuke auto die dankzij zijn klaplichten en perfecte wegligging al vele harten heeft veroverd. Maar dit exemplaar moét wel de uniekste MX-5 van Belgïe zijn. De wagen is gedurende dit 4 jaar durende familieproject voorzien van een elektromotor en zo’n 64 accucellen. Illegaal horen wij jullie denken? Nee hoor, de auto is met deze ombouw volledig gehomologeerd en gekeurd voor gewoon gebruik op de openbare weg!

“Oorspronkelijk wilden we eerst een Smart Roadster ombouwen.” weet Renaat De Craemer ons te vertellen. Maar vanwege praktische redenen werd uiteindelijk gekozen voor een eerste generatie Mazda MX-5. “Deze auto is goedkoper, er is veel over te vinden op het web, onderdelen zijn gemakkelijk te vinden en de ombouw zou een stuk makkelijker gaan dan bij een Smart Roadster. Verder moest het ook gewoon een cabrio zijn om overal gemakkelijker aan te kunnen werken “. Ook al heeft deze MX-5 de typische roestplekjes die ze helaas praktisch allemaal hebben. Het hield vader en zoon niet tegen om bijna elke zaterdag te werken aan hun ombouw naar een elektrisch voertuig. Ondertussen zijn de roestplekken op de dorpels wel al aangepakt.

De auto is geïmporteerd uit Duitsland om op deze manier de weg naar Belgïe te vinden, met de oorspronkelijke 1.8l motor die uiteindelijk verkocht zou worden aan een Nederlander. De auto zelf is een blauwe MX-5 uit 1994 met een manuele versnellingsbak. En ja hoor, de manuele versnellingsbak is behouden gebleven in het project. De hoofdreden is de homologatie en de keuring van de auto. Het blijft een beetje een vreemd gevoel natuurlijk zo’n manuele bak in een elektrisch voertuig. Maar zo te zien wordt hij wel degelijk gebruikt! Vertrekken vanuit stilstand gebeurt door de hoeveelheid koppel al in tweede of derde versnelling. De vierde en vijfde versnelling worden net zoals bij andere auto’s gebruikt bij de hogere snelheden. De topsnelheid? Vermoedelijk om en bij de 170 km/u. Nul naar honderd? Geen flauw idee.

Na een project van om en bij de 4 jaar werd de cabrio in 2016 gehomologeerd, gekeurd en ingeschreven voor de openbare weg. Waarna vader en zoon ongetwijfeld al veel plezier hebben beleefd aan de wagen. De range bedraagt iets om en bij de 100-110 km en laden gebeurt dan weer in een 7-tal uur, maar er is altijd ruimte voor verbetering. De range is voor deze familie net voldoende om eens naar de zee en terug te rijden. Laden kan ter plekke nog eens aan de publieke laadpalen. Ideaal! Al kunnen we ons perfect voorstellen dat voorbijgangers en andere EV-rijders wel eens vreemd opkijken als ze een eerste generatie Mazda MX-5 zien hangen aan de laadpaal.

Echte toekomstplannen zijn er nog niet met dit elektrisch beest. Al wordt er wel aan gedacht om de auto misschien nog eens uit elkaar te halen om de overige roest geheel aan te pakken en de auto in topstaat te plaatsen. Ook nieuwe accucellen met meer vermogen/ laadcapaciteit zitten in de potentiële toekomstplannen. Maar voorlopig wordt de auto gewoon gebruikt voor wat hij nu gebruikt wordt: voor het plezier!

Zoon Klaas De Craemer heeft van het project een dagboek bijgehouden. Het dagboek vind je hier.

Heb jij ook een interessante projectcar waar wij iets over mogen schrijven? Let us know via het e-mailadres harald@autojunior.be!