Home Project cars Project Miata: what’s new?

Project Miata: what’s new?

0
0

Oké, om heel eerlijk te zijn heb ik het een heel klein beetje verkl**t met de Miata. Maar daar straks meer over, eerst zou ik graag willen vertellen over wat er is gebeurd aan de Miata dat wel goed is gelopen. Klaar om te lezen? Start!

Een goede maand geleden introduceerde ik jullie mijn persoonlijke Miata die met wat liefde en werk terug de baan op zou komen. Zo gezegd zo gedaan, de miata is gekeurd en heeft zijn nummerplaten ontvangen! Samen met mijn goede buren (bedankt voor de vele hulp!) zijn de remblokken vervangen geweest en zit er nieuwe remvloeistof in de remleidingen. Het was mijn allereerste keer dat ik zelf de moeite nam om te leren hoe de remblokken en remvloeistof moesten vervangen worden. Weer iets waarvoor we niet meer naar de garage moeten!

Ook de olie en de oliefilter werden vervangen. Je kent het wel, auto even warm laten draaien, erna hem op krikpootjes zetten, carterplaat eraf, carterplug eruit, olie opvangen,… Weet je nog niet hoe dit moet, dan geeft dit niet. Tutorials voor het vervangen van die zaken vind je op youtube. De mannen van miatamods moeten mij niet bedanken voor de gratis reclame, het is met veel plezier. Ook de bougies en luchtfilter werden vervangen, puur omdat het kan.

Roest, overal roest!
Overal mag misschien wel een groot woord zijn, maar het is wel een feit dat oude Mazda MX-5’en graag roesten. Ook mijn exemplaar heeft er wat van en daarom hebben we de voorkant helemaal open gehaald en een roestbehandeling gegeven. De achterkant aan de dorpels is een ander verhaal omdat daar moet gelast worden. In afwachting van wat extra budget hebben we de achterkant dus tijdelijk  met roestomvormer bewerkt en dicht geplamuurd. Een paar laagjes verf erover en het geheel ziet er alweer een stuk beter uit. Op naar de keuring!

Keuring en inschrijving
Nu ongeveer zo’n twee weken geleden is het al dat we naar de keuring gingen. Het was een regenachtige dag en één van de ruitenwissers leek maar steeds los komen, maar verder was er dus geen probleem want de auto is zonder opmerkingen er door geraakt! Of ja, er was een opmerking over een plaatje van het chassisnummer dat niet helemaal leesbaar meer was, maar wat verwacht je dan ook van een auto van bijna 26 jaar oud?

De 2 weken na de keuring zijn dan weer 2 lastige weken geweest. Met mijn keuringsbewijs, auto papieren en de toestemming van mijn verzekeraar moest ik dus naar de D.I.V. gaan om mijn geliefkoosde Miata in te schrijven. Om een lang verhaal kort te maken, mijn auto is ooit gedouaneerd geweest in Belgïe door iemand anders, maar sedertdien nooit ingeschreven geweest. Een hele rompslomp dus om hem ingeschreven te krijgen vanwege allerhande verkoopsovereenkomsten, stempels en vignetten dat ik nog erbij moest hebben. Maar kijk het is toch gelukt en de nummerplaten zijn afgelopen dinsdag toegekomen!

Shit just got real
Ik mag gewoonweg de baan op met mijn bloedeigen Mazda MX-5! Het is een droom van een machine, de wegligging is super en ik vergeet al gauw dat er nog een Mini Countryman JCW voor mijn deur staat die ik 5 dagen lang voor AutoJunior mag testen. Maar man wat is die Miata leuk! Het dakje gaat eraf en ik amuseer mij rot… tot vandaag het noodlot toe sloeg.

En dit is het punt waar ik in het begin van het artikel over sprak. Bij het stoppen aan de rode lichten springt de multiriem er opeens af. Mij er niet van bewust dat het de multiriem is rij ik nog rustig de laatste 2 kilometer naar mijn huis. Je raadt het al, dat was het stomste idee dat ik ooit heb begaan. Natuurlijk heb ik de temperatuur van de koelvloeistof niet in de gaten en vlakbij mijn huis scheurt mijn radiator door een overdruk in het koelsysteem. Een wolk stoom komt in een fractie van een seconde van onder mijn motorkap en ik besef nog altijd maar half wat er gebeurt. Ik spring uit de wagen en doe onmiddellijk de motorkap open. Nu pas dringt het tot mij door welke horror er zich 5 minuten geleden aan de rode lichten heeft afgespeeld. Ironisch zelfs want ik kwam net van een Mazda garage om wat kleine onderdelen te bestellen (vriendelijke gasten in die garage btw).

Wat er dus moet vervangen worden zijn de radiator en de 2 multiriemen. Nu de gelegenheid er toch is kijk ik ook even rond naar een sterker koelsysteem dat naast straatgebruik ook dient voor circuitgebruik. Met zo’n leuk wagentje kunnen we toch niet anders dan vroeg of laat het circuit op gaan, niet? De kleppendekselpakking, distributieset en waterpomp zullen tegelijk ook maar eens vervangen worden. Als we dan toch bezig zijn kunnen we dat er toch maar bij nemen.

De gesprongen multiriem
De gesprongen multiriem

Heb je zelf een soortgelijke ervaring die je wil delen met ons, of heb je tips over types radiatoren of andere benodigde onderdelen,… Of wil je gewoon nog wat meer weten over dit projectje, laat het maar horen in de comments of via privébericht.

Boks,
Harald Scheldeman
AutoJunior

Geef een reactie