Home Interview Exclusief: Interview met Belgische 2016-Gumballers
Exclusief: Interview met Belgische 2016-Gumballers

Exclusief: Interview met Belgische 2016-Gumballers

0
0

Maak kennis met San en Dick, zij is financieel adviseur van KMO’s, hij is notaris in Antwerpen. Beiden bijzonder harde werkers en mensen met liefde voor sportieve wagens. AutoJunior zocht Gumball-team #105 op en stelde hen exclusief enkele vragen over hun Gumball 3000 2016-ervaring. Geniet hieronder van de fantastische ervaring die San en Dick hebben meegemaakt.

Porsche  991 Targa GTS

Beginnen bij het begin, is dit jullie allereerste Gumball 3000-deelname of zijn jullie Gumball anciens?

(Dick) De 2016-editie is mijn tweede Gumball-ervaring, vorig jaar deed ik met een vriend mee in Stockholm om zo in Las Vegas te eindigen. Vorig jaar ben ik op vraag van die vriend meegegaan, het was zijn eigen initiatief om mee te doen waar ik met plezier ja op heb gezegd. Het was zijn Porsche 911 Targa GTS waarmee we de 3000 miles toen hebben afgelegd. Na uren in die wagen te hebben gereden heb ik toen besloten me net dezelfde aan te schaffen. Met mijn eigen Porsche 991 Targa GTS hebben we dit jaar dus de Gumball 3000 gereden. Mijn vorige wagens waren een Mercedes SLS, Audi R8 en Porsche Panamera Turbo.

Dit jaar is het de eerste keer dat ik de Gumball 3000-rally doe met mijn vrouw, San.

Porsche 911 Targa GTS

Wat waren jullie verwachtingen? Wat blijft jullie achteraf het meeste bij?

De publieke perceptie van de Gumball-rally is te veel dat het gaat om een race op de openbare weg, die bovendien decadent en respectloos zou zijn. Dat zou ik toch graag tegenspreken of op zijn minst nuanceren. De Gumball is een verzameling van wereldburgers, letterlijk. Het is een bont geheel van deelnemers van over heel de wereld. Veel ondernemers, met verhalen van zero to hero (opgegroeid in de sloppenwijken van Calcutta en nu founder/CEO van een enorme multinational), Russische topmodellen, Britse rallypiloten, een gepensioneerde cowboy uit Arizona, een Nederlandse top DJ, een Zweedse astronaut, een koppel oergezellige Hollandse autoverkopers… Met in totaal deelnemers van liefst 35 verschillende nationaliteiten. Dat maakt voor mij Gumball 3000 zo schitterend. Ervaringen delen met zo’n divers publiek. Publiek dat ook wel enigszins een betekenis en belang heeft in de wereld.

Lamborghini Aventador SV

Eens je voorbij de grote ego’s van sommige deelnemers bent ontdek je bijzonder interessante mensen. Mensen die heel vaak lachen, keihard feesten maar ook kunnen filosoferen en meedenken hoe de wereld verder kan opgebouwd worden. Het gevoel van samenhorigheid is zeer groot in de Gumball-community. Iedereen praat met iedereen en het goede doel is ook een jaarlijks terugkerend en belangrijk punt. Dit jaar werd er maar liefst 600.000 dollar opgehaald voor verschillende goede doelen.

Hoe was het onderweg? Geen problemen/incidenten.. boetes? 😉

Een echte race is het eigenlijk niet. Het is eerder een rally. Er worden dan ook geen prijzen uitgedeeld voor wie eerst aan de checkpoints aankomt. Ieder rijdt zijn eigen tempo, er zijn teams die bijzonder snel rijden en dan 2 uur nemen om uitgebreid te lunchen en dus ’s avonds laat aankomen. Daarnaast zijn er teams die samen rijden en waar op elkaar gewacht wordt aan benzinestations om toch maar samen te kunnen rijden. Zoals reeds gezegd is de samenhorigheid enorm groot, en dat is voor mij het leukste aspect aan het hele Gumball-gebeuren. Het is letterlijk één grote familie, de Gumball-familie.

De route dit jaar was schitterend met een doortocht door 15 landen en dit op één week tijd. Er wordt natuurlijk wel snel gereden maar het is nooit een Gumballer tegen een andere Gumballer; eerder de Gumballers samen tegen de politie. De politie is trouwens best oké als er op een verantwoorde manier snel gereden wordt. Met uitzondering dan van Duitsland waar de politie de opdracht krijgt om simpelweg ons het leven zuur te maken.

Gumball 3000

Wij hebben één boete gehad in Duitsland, jawel… Nergens anders. Toch hebben we hier en daar de snelheidsregels niet echt gevolgd. Er zijn teams zonder enige boete maar dan zijn er natuurlijk teams met 10 boetes. Het heeft wat met geluk te maken. In hoofdzaak waren de sancties voornamelijk geldboetes, uitzonderlijk werd een rijbewijs ingetrokken. Incidenten waren er eigenlijk niet, in die zin dat er geen echte ongevallen zijn geweest.

Een team dat zijn sleutel niet meer vond (Team Galag met de Batmobil nvdr) en iemand op een vliegtuig moest zetten om de reservesleutel te brengen vanuit Miami. Een paar gekneusde tenen van toeschouwers die te dicht kwamen om foto’s te nemen en zaken zoals platte banden, breuken in olieleidingen,…  Niet echt dramatisch dus.

lamborghini Huracan spyder
bron: Sebastien Draqu

In elke stad waar we toekwamen stonden letterlijk duizenden mensen, wat best cool is. In London was zelfs Regent Street afgezet voor onze aankomst. Andere spectaculaire aankomsten waren Edinburgh, Praag en Boekarest. Massa’s mensen die uren stonden te wachten voor onze aankomst. De Gumball 3000 meerijden is eigenlijk jezelf voor een week een rockster of Hollywood acteur wanen. Er doen dan natuurlijk ook echt mensen van die categorie mee. De publieke belangstelling is echt groot. Cynici zijn er altijd, maar die zijn in de minderheid ten opzichte van de vele mensen die graag komen kijken naar 100 powercars.

Als autoliefhebber, wat is jouw favoriete automerk?

Een Ferrari heb ik nog nooit gehad.  De F12 is mijn absolute favoriet. Voor de Gumball is dat ook een ideale wagen met zijn 740 pk. Onze Targa heeft er 430 en dat was, raar maar waar, niet altijd genoeg tijdens de Gumball. Wel op de Hungaro-ring, waar we onze wagens konden testen, want daar ging het over bochtenwerk in hoofdzaak.

Ferrari F12tdf

Wat denk je ervan, volgend jaar opnieuw Gumball 3000?

Volgend jaar absoluut terug Gumball! Voor de simpele reden dat er zoiets bestaat als de Gumball-familie, zoals eerder gezegd. Eens je daarbij hoort kan je niet anders dan opnieuw meedoen. Nu we weken na de Gumball zijn, zijn er op de Whatsapp-groep van de deelnemers dagelijks nog steeds honderden berichten om te delen wat men aan het doen is, om te zeggen dat we elkaar missen en allemaal met de Gumball-blues zitten, uitnodigingen voor feestjes en reünies in New York, Moscow, Dubai….

Als afsluiter, waarom moet iedereen ooit in zijn leven eens meedoen aan Gumball 3000?

Alle voormelde redenen maar vooral: er heerst een schitterend groepsgevoel tussen gelijkgestemde mensen over verschillende rassen, nationaliteiten en geloofsovertuigingen heen.

Geef een reactie